Poate ca ar trebui sa ne amintim ca suntem generatie de Daci Liberi, ca Spiritul Marelui Lup Alb vegheaza, asa cum Sfinxul in tacere si prin taceri ne vorbeste. Suntem Stapani pe deciziile noastre, si daca dorim- si nimeni nu ne poate manipula sau constrange la nimic- o farama din Spiritul Marelui Lup Alb, ajunge sa ne trezim, sa ne redescoperim spiritul de Luptatori, sa nu mai permitem sa fim umiliti, sa nu lasam ca valorile sa ne fie calcate-n picioare, sa ne opunem ingradirilor si nimicniciei. O farama din Spiritul Marelui Lup Alb se afla-n fiecare pui de Dac !
Imaginea mitica a Lupului Alb - capetenia lupilor- era respectata cu sfintenie de catre stramosii nostrii ca cel care a fost salvatorul dacilor, din cetatea Sarmisegetuza asediata de romani si in general cel care-i ajuta in orice moment de cumpana.
Este surprinzatoare similitudinea intre legenda Lupului Alb si legenda zeului Apollo. Acesta isi avea templul pe insula Alba ( Leuke), pe malul Marii Negre (actuala Insula a Serpilor). In fiecare toamna Apollo se retragea in * misterioasa tara a hiperboreenilor, unde domeste aprigul Boreas * pentru a petrece iarna. El era conducatorul acestor hiperboreeni si era denumit Lycantropul , adica Lupul, in mitologie ramanand cu denumirea de * Lupul Luminos *.
Pentru a contracara credinta in puterea magico-mistica a lupului, crestinismul primitiv l-a investit pe Sfantul Petru (Sanmedru) cu atributele de pastor al lupilor, care sunt considerati cainii sai, precum si pe fratele sau, Apostolul Andrei, care se spune ca a propovaduit Evanghelia Mantuitorului in * teritoriile lupilor *, printre care si Dobrogea. (Dumitru Manolache - Sfantul Apostol Andrei si protocrestinismul in spatiul romanesc. Lupii mielului)
Se pot banui cel putin doua izvoare ale acestei ipostaze de patron al lupilor: una poate dacogetica - daca locuitorii Daciei vor fi practicat intr-adevar Lycantropia (cuvant grecesc insemnand transformarea unui om in animal. In Evul Mediu, Lycantropia era una dintre acuzatiile pentru care erau arse pe rug vrajitoarele. In psihiatrie este asimilata cu dedublarea personalitatii).
O alta ipostaza este in mod sigur alano-oseta, stiind ca alanii au stationat un rastimp destul de lung pe teritoriul fostei Dacii si ca urmasii lor - osetii din Caucazul de nord, au avut in epica lor precrestina un cult al zeului Tutyr , venerat ca pastor al lupilor. ( Victor Kernbach - Universul mitic al romanilor).
Pentru poporul roman imaginea lupului persista ca o dominanta mitica. In patru substraturi mitice se reia si se verifica imaginea sacra a lupului:
Substratul aborigen local, cel al lupului neolitic;
substratul indo-european , cel al lupului dac si daco-celtic;
substratul neo-indo-european , cel al lupului latin ingemanat cu cel dac intr-o sinteza daca-romana;
substratul iudeo-crestin primitiv, care preia si rastalmaceste aspectele zoomitologice ale lupului din celelalte trei substraturi mitice precedente intr-o viziune de bestiar apocaliptic. ( Romulus Vulcanescu in Mitologie Romana)
Semnificative sunt cuvintele bocetului cules de catre Constantin Brailoiu :
Si-ti va mai iesi / Lupul inainte / Ca sa te spaimante / Sa nu te spaimanti, / Frate, cum sa-l prinzi / Ca lupul mai stie / Seama codrilor / Si-a potecilor / Si el te va scoate / La drumul de plai / La-un fecior de crai. - Sa te duca-n paradis / C-acolo-i de trai / In dealul cu jocul / C-acolo ti-e locul / In camp cu bujorul / C-acolo ti-e dorul
sursa razboiul nevazut
0 comments:
Post a Comment