Friday, October 2, 2009

MIRA BAI-POETA IUBIRII DIVINE




Mira Bai
















Sint o nebuna fara putere
Sageata lui Krishna mi-a strapuns inima,
luindu-mi ratiunea

Mira Bai

Crescuta la curtea din Rajasthan de bunicii ei, Mira Bai (1498-1547 d.c.) a devenit una dintre cele mai faimoase poete indiene bhakti(ce descriu uniunea cu Dumnezeu prin iubire) .
Legenda spune ca i-a fost daruita o statuie a lui Krishna cind era mica, si la 18 ani cind a fot casatorita cu printul din Mewar, a luat acest talisman cu ea, ofensindu-i pe socrii ei ce erau devoti ai lui Kali.


Traditia spune ca dupa moartea sotului sau si-a petrecut tot timpul cintind compozitiile sale si primind in casa cersetori ratacitori.
Acest lucru a fost vazut ca o violare a legii castelor si a fost persecutata pentru faptele sale. Pina la urma, a parasit curtea regala si a inceput si ea sa traiasca precum o cersetoare, cautind mai ales locurile sacre asociate cu Krishna.


Nu-mi pasa de normele sociale
nici nu pastrez onoarea familiei mele
Nu pot sa uit, nici macar un moment
frumusetea iubitului meu

Mira Bai


Vino in pavilionul meu, regele meu
Ti-am pregatit un pat facut din
boboci delicati si flori
si mi-am pus rochia de nunta
gatindu-ma din cap pina in picioare...


Mira Bai

Poemele lui Mira Bai exprima frumusetea vietii sale interioare.Se spune ca pe cind era copil si se juca pe zidul fortaretei bunicului sau, Mira a vazut o procesiune pe strada. Intrebind-o pe bunica ei cine este calaretul de pe calul frumos ce era in mijlocul procesiunii, aceasta i-a raspuns ca este un mire ce se duce sa-si ia sotia."Unde este mirele meu?" a intrebat micuta.Atunci bunica sa i-a aratat statuia lui Krishna ce se vedea intr-un templu din apropiere punind baza unei devotiuni de o viata.

Judecata dupa standardele societatii, viata introvertita a lui Mira Bai poate parea ciudata. Mira si-a pierdut mama de mica, si nu a putut avea niciodata copii, nici nu a trait viata pe care societatea o astepta de la ea.
Si totusi multele poeme pe care le-a scris sint darul ei pentru noi.

Din afara putea parea o cersetoare sarmana, dar inauntru ea traia povestea portretizata in legenda iubirii divine dintre Radha si Krishna, rasa lila,cu toate fibrele fiintei ei.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites