Agerpres/ TVN24
Presa internationala citeaza opiniile expertilor pe tema accidentului de sambata, in timp ce anchetatorii incearca sa afle cauzele tragediei. Pe de alta parte, un deputat din Partidul Lege si Ordine (PiS), condus de Jaroslaw Kaczynski, fratele fostului presedinte polonez, a declarat luni ca suspecteaza Rusia de implicare in accidentul in care si-a pierdut viata seful statului.
"Poate fi spus, desi fara certitudine absoluta, ca Rusia este responsabila cumva pentru acest nou Katyn", a declarat parlamentarul Artur Gorski intr-un interviu, potrivit Fakt.pl, citat de NewsIn. [Putin: Masacrul de la Katyn a fost o razbunare a lui Stalin]Din punctul sau de vedere, rusii au vrut sa il impiedice pe presedintele polonez sa ajunga la ceremoniile organizate in memoria masacrului de Katyn. Oficialul sustine ca, daca avionul prezidential ar fi aterizat la Minsk sau la Moscova, asa cum i-au recomandat controlorii de trafic aerian, Kaczynski nu ar mai fi ajuns la timp la ceremonii, care si-ar fi pierdut astfel din caracterul oficial.
Gorski a acuzat Rusia si ca a impus un embargo complet asupra informatiilor despre accident. "Nimanui nu i-a fost permis accesul la epava, iar jurnalistilor care asteptau avionul le-au fost confiscate inregistrarile", a spus el.
Au existat speculatii in presa ca presedintele Lech Kaczynski i-ar fi cerut pilotului sa aterizeze, desi conditiile meteorologice erau nefavorabile, iar controlorii de trafic aerian din Smolensk au recomandat aparatului sa se indrepte spre un alt aeroport. Procurorul General de la Varsovia a respins, insa, aceste informatii.
Experti citati de Focus News au salutat reactia plina de compasiune si de transparenta a Rusiei fata de acest accident. La scurt timp dupa accidentul in care si-au pierdut viata presedintele polonez, sotia sa si numerosi inalti oficiali, seful statului rus, Dmitri Medvedev, a facut o declaratie televizata in care si-a exprimat condoleantele.
Ce spun specialistii?
Totusi, in timp ce anchetatorii incearca sa afle ce s-a aflat la originea prabusirii avionului presedintelui polonez, expertii occidentali fac speculatii, potrivit NewsIn.
AVION VECHI
Unii experti sugereaza ca de vina ar fi vechimea avionului Tu-154, construit in 1984. New York Times il citeaza pe Paul Hayes, directorul pentru accidente si asigurari din compania Ascend, care spune ca Rusia a oprit fabricarea in masa a acestui tip de avion in urma cu 20 de ani si circa 200 mai sunt in serviciu in lume. Potrivit expertului, modelul folosit de presedinte era unul dintre cele mai noi din cele aflate inca in serviciu.
Presa poloneza spune ca fostul premier Leszek Miller, care a supravietuit prabusirii unui elicopter in 2003, spusese de mult ca un astfel de dezastru este foarte posibil. Oficialii polonezi cerusera inlocuirea flotei de avioane oficiale, dar li s-a spus ca nu sunt suficiente fonduri.
Jamkes Fallows, corespondent al publicatiei americane The Atlantic, a spus ca "temerile initiale legate de vechimea avionului au fost probabil afara din context". Televiziunea poloneza l-a citat pe Alekxsei Gusev, seful centrului de mentenanta din Samara, care a efectuat recent o revizie a avionului. Acesta a spus ca aeronava prezidentiala nu avea nicio probolema.
"De cand a intrat in serviciu, avionul avea 5.004 ore de zbor si 1.823 ateritzari, ceea ce, pentru un avion din clasa sa, nu este mult", a subliniat el.
BBC News citeaza o revizuire a unui Tu-154 scrisa in 2004 de expertul in aviatie rusa Pauol Duffy. Potrivit acestuia, doar cateva dintre cele 28 de avioane pierdute in accidente pana acum s-au prabusit din cauza unor probleme tehnice. [Tragedia de la Smolensk: Doar 14 cadavre identificate fara probleme]
VREME PROASTA
Potrivit The Atlantic Magazine, informatiile initiale privitoare la ceata densa de pe aeroportul din Smolensk ar putea indica responsabilitatea vremii in accident. "Problema fundamentala la aterizare pe ceata este ca nu poti vedea pista atunci cand cobori. Daca nu poti vedea pista, este ca si cum ai conduce masina rapid pe un drum intortocheat, intr-o ceata densa - te indrepti spre o destinatie pe care nu o vezi". [In ce conditii s-a prabusit avionul presedintelui Kaczynski?]
EROARE UMANA
Expertul in aviatie Tomash Shultz a spus pentru TBN-24 TV ca pilotul este de vina. "A fost o problema cu pilotul, care, in circumstante obisnuite, ar fi refuzat sa aterizeze, dar acum a incercat de trei sau patru ori sa aterizeze, ceea ce inseamna o situatie de urgenta", a spus el, precizand ca pilotul a fost presat sa aterizeze pentru ca la bord erau oficiali polonezi.
Anchetatorii incearca sa afle daca pilotul nu a ascultat instructiunile de la controlorii rusi si daca a fost presat sa aterizeze, pentru ca delegatia poloneza sa nu intarzie la ceremoniile din Katyn. Kaczynski a avut o disputa in august 2008 cu un pilot, care urma sa aterizeze avionul in Tbilisi in timpul razboiului din Georgia. Presedintele i-a cerut sa aterizeze in pofida conditiilor periculoase, dar pilotul nu a urmat ordinul si a aterizat in capitala azera Baku.
TEORIA CONSPIRATIEI
The Daily Mail il citeaza pe Edward Lucas, expert in chestiuni est-europene, care spune ca, in pofida faptului ca nu exista dovezi care sa indice un sabotaj, multi polonezi cred ca a existat o mana criminala, din cauza paralelelor istorice. Presedintele se ducea la Smolensk pentru a participa la comemorarea a 70 de ani de la masacrul din Katyn, cand mii de ofiteri polonezi au fost executati. Acesta este unul dintre cele mai dureroase evenimente din istoria poporului polonez.
sursa 9am.ro
0 comments:
Post a Comment