Sâmbătă 14 noiembrie/Duminică 15 noiembrie, între orele 23.30-01.00 – SHIVARATRI, meditaţie de comuniune cu SHIVA.
MAHASHIVARATRI, marea noapte spirituală a lui SHIVA, este traditional închinată în India lui Paramashiva (Supremul SHIVA). Adoratorii lui SHIVA o consideră în unanimitate ca fiind cea mai sfântă noapte a anului. Noaptea de MAHASHIVARATRI, este totdeauna noaptea cea de dinaintea zilei de lună nouă, în februarie-martie (este vorba de luna lunară PHALGUNA care se calculează potrivit sistemului astrologic indian). Yoghinii avansati consideră această ocazie exceptională, atât ca fiind o minunată posibilitate spirituală, cât si ca fiind o mare sărbătoare. De aceea ei postesc atunci toată ziua si veghează meditând intens cu mantra-ele lui SHIVA (Laya Yoga) toată noaptea. Cei initiati meditează într-un mod simplu rostind neîntrerupt, transfigurati, numele lui SHIVA, sau doar cântă plini de fervoare imnuri de slavă către SHIVA, ori adoră faimosul simbol SHIVA Lingam si aspiră cu dragoste si din toata inima către Paramashiva, care în realitate nu este altul decât Dumnezeu Tatăl. Vedele spun în această directie: "Domnul Dumnezeu, cel Atotputernic si Omniprezent sălăsluieste permanent - în mare taină - în inima tuturor fiintelor constiente care îsi întorc cu dragoste fata către El." Hindusii consideră că este foarte important să trăiesti permanent în apropierea unui templu si tocmai de aceea ei au construit atât de multe temple. Acesta este, spun ei, un act demn de laudă, în fata lui Dumnezeu care aduce binecuvântarea atât în această viată cât si în cele următoare. Viata religioasă a indienilor are drept centru principal fizic, templul. Căci aici, în "Casa Domnului" noi ne îngrijim cu totii, foarte usor, de relatia noastră cu Dumnezeu Tatal. Deoarece nu vor să fie departe de Dumnezeu prea mult timp, indienii care sunt plini de credintă în El merg la templu cel putin o dată pe săptămână si se străduiesc din răsputeri să participe la fiecare sărbătoare spirituală importantă, atunci când diferitele Shakti-uri (Puteri feminine manifestatoare) ale lui Dumnezeu se manifestă plenar si foarte puternic în anumite perioade ale anului. Adoratorii lui SHIVA realizează zilnic PUJA - sau cu alte cuvinte, adorarea plină de fervoare a lui SHIVA - în templu. Tocmai din această cauză aproape toti adoratorii lui SHIVA, vizitează templele lui SHIVA in ziua cea mai sacră din intregul an, care este dedicată in intregime sărbătoririi lui SHIVA - MAHASHIVARATRI. Ei se apropie mai ales atunci de templu plini de veneratie si umilintă deoarece acesta reprezintă efectiv Casa lui Dumnezeu pentru fiecare dintre ei. In Vede se spune: "Fie ca Domnul Dumnezeu sa fie asfel multumit prin cantecele noastre de lauda. Intocmai ca un intelept printre oameni, fie ca aspirantul sa aduca plin de fervoare ofranda cuvenita fiintelor divine! Mare, coplesitor si plin de taine teribile este, o Doamne Dumnezeule, numele Tau" AUM NAMAH SHIVAYA. Aceasta noapte misterioasa, cu totul deosebita din punct de vedere spiritual si profund sacra, care este noaptea de MAHASHIVARATRI, va sosi in curand. Sa urmarim, stiind toate acestea, cu totii ca aceasta noapte extraordinara sa devina si pentru noi unul dintre cele mai importante evenimente spirituale ale vietii noastre. Sa ne amintim macar in aceasta noapte in mod constant ca telul nostru esential in aceasta viata, este realizarea acum si aici, a lui Dumnezeu Tatal, si plini de dragoste sa ne apropiem cu inimile inflacarate de SHIVA. Sa urcam, fiind animati de o aspiratie gigantica, pe culmea muntelui sfant Kailasa - care se afla permanent in interiorul nostru, la nivelul centrului coronar (Sahasrara) - sa traim cat mai profund si plenar prezenta tainica a lui SHIVA in noi insine ca fiiind propiul nostru Sine Nemuritor (ATMAN), ce patrunde neincetat tot Macrocosmosul. Sa ne purificam inainte cat mai profund intreaga fiinta si sa facem in aceasta noapte din inima noastra un izvor curat de iubire divina, aspirand totodata sa traim in armonie divina cu marea familie spirituala din care facem parte. Sa ne gandim cat mai des la SHIVA, incepand chiar de acum, purificandu-ne astfel cu ajutorul lui Dumnezeu mintea si inima pentru a asecensiona cat mai repede zilnic, spre piscul realizarii lui Dumnezeu care se afla in fiinta noastra (Sahasrara). Una dintre cele mai sfinte nopti spirituale ale anului se apropie si, daca vom fi pregatiti cum se cuvine, ea ne poate transforma profund si definitiv prin gratia cea tainica a lui SHIVA. Daca vom fi pregatiti, vom primi multe daruri spirituale in cea mai inaltatoare si cea mai minunata sarbatoare spiritualaa anului. Avem cu totii aceasta minunata posibilitate care nu asteapta decat sa se manifeste din plin in noi. Se afla deci in puterea noastra sa optam aici si acum pentru aceasta miraculoasa posibilitate. Asadar, sa aspiram din toate puterile pentru ca, pe fiecare dintre noi, aceasta noapte sa ne apropie cat mai mult de SHIVA, Marele Mantuitor Divin. In fond, descoperirea plenaraa lui Dumnezeu nu este chiar scopul venirii noastre pe aceasta planeta? Putem sa facem din mintea noastra scopul venirii noastre pe aceasta planeta? Putem sa facem din mintea noastra mai ales in aceasta noapte sfanta, un altar inchinat lui Dumnezeu. Procedand astfel, vom constata ca atunci toate celelalte ganduri devin in mod firesc nesemnificative. In noaptea de ShivaRatri, sa pastram mental tacerea, care ne va ajuta sa realizam Laya Yoga cu o mantra a lui SHIVA ce ne va pune in stare de rezonanta cat mai profunda cu SHIVA. Sa nu uitam de asemeni ca noaptea de Shivaratri, inseamna in primul rand, bucurie sublima, divina. Viata spirituala autentica este inainte de toate o viata plina de bucurie. Cu cat iradiem in jurul nostru mai multa bucurie si fericire, cu atat dovedim ca ne aflam mai aproape de Sursa Suprema nesecata a Bucuriei si Fericirii. "Shivaratri" inseamna si "noaptea revarsarii Gratiei Divine". In aceasta directie, traditia indiana mentioneaza ca, in special cu acest prilej, fiinta umana ar trebui sa-l adore, plina de daruire si cat mai frenetic pe SHIVA, ca ipostaza a lui Dumnezeu Tatal, tot timpul noptii. Mai ales in aceasta noapte, yoghinii si adoratorii lui SHIVA raman treji, invocandu-l, necontenit si din toata inima, pe SHIVA. A face atunci altceva (de exemplu, a citi, a face conversatie, etc.), doar pentru a ramane treaz, nu este de nici un folos. In schimb, a ne petrece noaptea de Shivaratri adorandu-l pe SHIVA, in anumite moduri (inclusiv facand dragoste, numai cu continenta, consacrand atunci, in mod total, fructele acestei fuziuni lui SHIVA), ne va sfinti si ne va umple de Gratia Divina pentru intreaga viata. Lectia spirituala pe care ne-o ofera noaptea de Shivaratri, este aceea ca noi, ca yoghini ar trebui sa nutrim, mai mereu, numai ganduri curate si pline de sfintenie, pentru a fi, aproape intotdeauna, plini de stari dumnezeiesti. Tocmai de aceea, trebuie sa urmarim, mai ales in aceasta noapte sfanta, sa devenim una cu Dumnezeu, realizand astfel, plenar, o stare de indumnezeire datorita revelarii sinelui nostru suprem - ATMAN. Daca vom invoca atunci, in mod constant, Prezenta Atotputernica a lui Dumnezeu, constientizarea Dumnezeirii noastre va veni, dupa acee, in curand (la momentul potrivit). Oricat de multe lucruri ar poseda, oamenii sufera cel mai adesea din cauza lipsei pacii interoare profunde si din cauza absentei binecuvantarii existentei lor, pentru ca acestea pot fi primite doar de la Dumnezeu Tatal. Pentru aceste doua daruri spirirtuale, ar trebui, in special, sa se roage oamenii. Atunci cand pacea profunda si binecuvantarea au fost obtinute, toate celelalte vor veni de la sine, prin gratia lui Dumnezeu. Toti oamenii ar trebui sa fie, mai mereu, plini de dorul lui Dumnezeu, pentru ca toate celelalte dorinte n-au aproape deloc valoare. Termenul sanscrit Shivaratri are mai multe semnificatii. "Ratri" este echivalent, de obicei, cu intunericul noptii. Dar Shivaratri nu are, de fapt, nici o legatura cu intunericul, ci cu starea speciala de sacralitate a aceste nopti. Intunericul din aceasta noapte este investit cu o mare Gratie Divina. Moticul este ca, in cea de-a 14-a zi care urmeaza dupa momenul de Luna Plina (ziua respectiva este numita in calendarul indian - Chaturdhasi), Luna care, printre altele guverneaza mintea umana comuna, se afla intr-un aspect profund benefic in relatia sa cu Soarele. De aceea, mai ales atunci, acesta este un moment deosebitde favorabil pentru a simti plenar prezenta tainica si izbavitoare a lui Dumnezeu Tatal, care se manifesta, prin SHIVA, intr-o anumita ipostaza a sa. Upanishadele vorbesc desre anumite atribute fundamentale aleDivinului, cum ar fi Adevarul, Bunatatea si Frumusetea (Satyam, Shivam, Sundaram). Platon considera, si el, Adevarul, Bunatatea si Frumusetea ca fiind atributele fundamentale ale lui Dumnezeu. Bunatatea (Shivam) reprezinta principiul-esenta a tot ceea ce poate fi mai bun si mai favorabil pentru evolutia noastra spirituala si aceasta bunatate este asociata atat cu Adevarul Etern (Satyam), cat si cu Frumusetea Absoluta (Sundaram). Aceasta este, in opinia celor mai multi iluminati, cel mai important mesaj spiritual al momentului de Shivaratri, mesaj care este de obicei insotit de o cerinta majora a unei vieti cu adevarat spirituale: a te face util (Seva), cu detasare si discernamant, pentru toate fiintele, privindu-le atunci ca pe niste manifestari ale lui Dumnezeu. Pentru aceasta, este necesar sa ne dezvoltam mai intai puterea de a iubi, iar pentru a ne dezvolta plenar capacitatea de a iubi intr-un mod pur, sublim si neconditionat, trebuie sa ne dezvoltam cat mai mult spiritul de sacrificiu (starea de abnegatie). Faptul de a te face util celorlalti, cu daruire si devotament, capata un sens profund spiritual doar atunci cand facem aceasta intr-o stare de iubire profunda, care este capabila de sacrificiu si deplina abnegatie. Atunci, actiunea detasata de a te face util celorlalti, sau altfel spus, KARMA YOGA, este cea care ne va determina, intr-un mod decisiv, evolutia spirituala. Totodata, aceasta ne va ajutasa nu uitam niciodata sa fim buni. La randul lor, termenii "SHIVA" si "Shankara" (un alt nume, foarte des folosit, al lui SHIVA) inseamna Binefacatorul (Mantuitorul). In termenul Shankara, Sham inseamna constiinta plina de beatitudine (CIT-ANANDA), iar "Kara" inseamna "cel ce o produce". Astfel, SHANKARA inseamna,etimologic, "cel ce trezeste Constiinta Divina si Beatitudinea Divina" in toate fiintele. Shankara (SHIVA) este asadar cel care daruieste Constiinta Beatitudinii Divine nesfarsite tuturor celor care-si gasesc refugiul in El, sau care Il adora cu intreaga lor fiinta. Secretul intregii creatii este revelat, simbolic, in descrierea traditionala a formei lui SHIVA. Astfel, semiluna de pe capul lui SHIVA simbolizeaza constiinta fiintelor umane, fluviul Gange care, potrivit mitologiei indiene, cade din inaltimile transcendente ale Cerurilor pe capul lui SHIVA, pentru a se prelinge apoi, prin parul sau pana pe Pamant, simbolizeaza misterioasa forta a vietii universale, serpii pe care Shvia ii poarta ca bratari si drept insemne ale Puterii Sale Divine, reprezinta nenumaratele fiinte insufletite. El este asezat pe un munte de argint, iar unul dintre cei mai dragi prieteni ai Sai este Kubera, Zeul Prosperitatii. Si, totusi desi SHIVA are totul, El poarta mereu, cu sine, vasul de cersit, pentru a ne reaminti, neincetat, ca orice gen de posesivitate sau atasament este un obstacol pe calea progresului spiritual. SHIVA este complet detasat de orice, si prin aceasta El a devenit incarnarea eterna a Supremei Gratii Divine. Cei trei ochi ai lui SHIVA reprezinta cele trei lumi (LOKA-uri). Tridentul lui SHIVA este simbolul trecutului, prezentului si viitorului (cele trei aspecte ale timpului) precum si a transcenderii celor trei calitati sau tendinte (GUNA-urile): SATTVA, RAJAS sau TAMAS care reprezinta oglindirile specifice ale Trinitatii manifestarii: BRAHMA, VISHNU si RUDRA-SHIVA. Cele trei lumi, triada timpului, precum si cele trei calitati (GUNA-uri) reprezinta manifestarea Principiului Divin (ISHVARA) din inima tuturor fiintelor. Atunci cand Gratia lui Dumnezeu patrunde adanc in inima noastra, ne putem inalta fulgerator la Dumnezeu Tatal (PARAMASHIVA). Pe de alta parte, am putea spune ca, indiferent de momentul calendaristic, atunci cand suntem cu adevarat capabili sa experimentam starea divina de pura Existenta (SAT) - pura Constiinta (CIT) - pura Beatitudine (ANANDA) traim cu adevarat, plenar, datorita starii noastre de rezonanta cu SHIVA, in ziua cea sfanta de Shivaratri. Pana ce fructul nu se coace in pom, sucul sau nu este dulce. Atunci insa cand fructul este pe deplin copt, el cade singur din pom. Atasamentul fata de copac a disparut. La fel, fiinta umana care atinge deplina maturitate spirituala obtine automat detasarea (VAIRAGYA). Omul trebuie sa se straduiasca fara incetare sa atinga acest nivel sublim al maturitatii sale prin realizarea practicilor spirituale care-i transforma gradat si definitiv constiinta. Mai ales in aceasta noapte (MAHASHIVARATRI), este foarte important sa ne orientam mintea cat mai complet catre Dumnezeu. Procedand astfel, ne vom putea detasa complet de toate obiectele si de dorintele inferioare, care sunt specifice lumii materiale. Daca ne vom dedica in totalitate aceasta noapte numai gandurilor care sunt indreptate catre Dumnezeu, constiinta noastra va fi astfel profund si rapid transformata, chiar daca, pana atunci, nu am fost capabili sa atingem cea mai inalta stare de constiinta. Pastrand tot timpul in minte cele trei caracteristici fundamentale ale lui Dumnezeu - Adevarul, Intelepciunea si Vesnicia (SATYAM, JNANAM, ANANTA BRAHMAN) - sa facem macar ACUM ce este cu putinta pentru a atinge supremul tel al Omului: identificarea extatica cu Dumnezeu Tatal (PARAMASHIVA). Shivaratri este o zi foarte favorabila, din punct de vedere spiritual, pentru noi toti. Este cea de-a patrusprezecea zi a ciclului lunar, momenul cand Luna este aproape cu totul ascunsa iar soarele se afla atunci in semnul Varsatorului. Sa nu uitam deci ca mintea individuala (MANAS) este intim asociata cu Luna. CHANDRA, ingerul tainic guvernator al Lunii, este totodata si divinitatea care guverneaza mintea (MANAS). Ea pierde in fiecare zi cate a 16-a parte din stralucirea sa, dupa momenul Lunii Pline si continua sa descreasca astfel pana cand, in noaptea de Shivaratri, manifesta doar a 16-a parte din puterea sa. Momentul de Luna-Noua poate fi asociat prin urmare cu acea stare a mintii in care fluctuatiile si capriciile ei sunt mult reduse, putand fi suspendate cu usurinta si controlate prin disciplina spirituala. In aceasta noapte (Shivaratri), noua ne mai ramane doar o mica parte de controlat, iar aceasta poate fi realizata prin focalizarea intensa a atentiei asupra gloriei nepieritoare a lui Dumnezeu. Ca titlu de exemplu, modul in care se sarbatoreste noaptea de MAHASHIVARATRI la ashramul lui Swami Shivananda din Rishikesh (India) este urmatorul: 1. Toti aspirantii postesc complet toata ziua. Oferim acum doua exemple de meditatie interioara, zilnica, care sunt realizate in mod traditional pentru adorarea lui SHIVA: 1) "Venerez plin de iubire nestemata cea sublima a Sinelui meu Divin Etern ATMAN. Il ador plin de fervoare pe SHIVA cel care se afla mereu in Lotusul Inimii mele. Il imbaiez astfel in apa preacurata a mintii mele purificate, apa pura care este luata din raul cel nesecat al credintei si al devotiunii. Il ador pe SHIVA ACUM cu florile inmiresmate ale starii de Samadhi (EXTAZ DIVIN). Realizez plin de aspiratie toate acestea pentru a na elibera pentru totdeauna de egoism, ignoranta si de suferinta". 2) "O! SHIVA, Tu esti in realitate mereu prezent in mine in Sinele meu nemuritor (ATMAN). Mintea mea coplesita de iubire pentru tine este Parvati, adorata Ta SHAKTI (ENERGIE FEMININA MANIFESTATOARE). Energiile mele PRANA-ice sunt slujitorii Tai. Trupul meu este Casa Ta. Actiunile mele in aceasta lume ale caror fructe iti sunt neconditionat daruite Tie sunt tot atatea acte de adorare a Ta. Somnul meu este Samadhi (EXTAZ DIVIN). Mersul meu se realizeaza doar in jurul Tau. Vorbirea mea divin inspirata este o rugaciune adresata Tie. Acum si aici, eu iti ofer Tie, plin de dragoste si umilinta, tot ceea ce am fost si sunt." Cunoscand toate acestea merita sa urmarim sa fim cat mai fericiti in noaptea de MAHASHIVARATRI. Mai ales atunci, trebuie sa aspiram, sa traim fericirea divina in preaplinul inflacarat al inimii si este necesar sa-L simtim si sa-L vedem pe Dumnezeu fiind prezent pretutindeni. Sa uitam deci complet in aceasta noapte toate grijile care sunt inerente vietii, precum si toate suferintele trecute sau prezente. Daca vom posti, aceasta ne va ajuta foarte mult sa simtim extazul comuniunii tainice cu SHIVA cel omniprezent. In acea noapte sa ne gandim aproape permanent la SHIVA cel tainic si numai la SHIVA. In aceasta noapte celui sau celei care va cere, SHIVA ii va da. Fie ca gratia suprema a lui SHIVA ne umple pentru totdeauna intreaga fiinta in aceasta noapte.
2. Se realizeaza apoi o mare ceremonie spirituala colectiva la care participa toti yoghinii din Ashram care urmareste sa aduca pacea si bunastarea tuturor fiintelor umane.
3. Pe parcursul intregii zile aspirantii realizeaza aproape neintrerupt Japa Yoga cu formula mantraica AUM NAMAH SHIVAYA si ei mediteaza periodic asupra lui SHIVA.
4. Noaptea ei se aduna cu totii in templu si rostesc la unison formula mantraica AUM NAMAH SHIVAYA pana dimineata.
5. SHIVA Lingam-ul, ca simbol tainic al lui SHIVA, este adorat cu o mare devotiune intreaga noapte, din 3 in 3 ore, cate 45 de minute la unison.
6. Aspirantilor care sunt pregatiti le este acordata in aceasta zi, de catre Maestrul spiritual, initierea care este numita Sannyas Diksha - sau cu alte cuvinte li se ofera titlul de Sannyasin.
0 comments:
Post a Comment