"Secretul dainuirii noastre e ca acest pamant romanesc isi are
pentru noi ultima temelie in cer, ca el e strabatut de bogatia negraita
a cerului, ca nicaieri nu putem avea plinatatea spirituala ca aici."
Preot Prof. Dumitru Staniloae
Trebuie sa te apropii de ele intr-un fel anume - duios si cu rabdare. Altcumva, se poate intampla sa treci fara sa le observi. Timide, mici si firave, bisericutele istorice ale Bucurestiului se ascund.
Preot Prof. Dumitru Staniloae
Trebuie sa te apropii de ele intr-un fel anume - duios si cu rabdare. Altcumva, se poate intampla sa treci fara sa le observi. Timide, mici si firave, bisericutele istorice ale Bucurestiului se ascund.
Stau ca parintii
pustiei in crapaturi si scorburi, in intersectii si strazi demult
desfiintate. Stau acoperite de umbra grea si urata a Casei Poporului,
asteptand resemnate vremuri poate mai bune, mai drepte, mai luminoase.
Asezate strategic in apropierea unor case salvate miraculos de la demolare, vechile bisericute din Uranus sau Izvor nu cer si nu se plang de nimic. Isi vad doar de pravila zilnica si de rostul pentru care au fost ridicate.
Isi vad de Liturghie si rugaciune, de sarbatori si Sfinte
Masluri, tresarind usor doar atunci cand clopotul din turla cinsteste
prelung hramul si numele bisericii. Nume frumoase si usor colbuite.
Nume
vechi, cu sonoritati vetuste si vag cosmopolite, desprinse parca din
batrane cronici muntenesti: Schitul Maicilor, Darvari, Antim,
Stavropoleos, Sapientei, Bucur Ciobanu, Curtea Veche sau Fundenii
Doamnei.
Cand Sfintii lasa vopseaua pe ziduri si coboara printre oameni
Ridicat direct in mijlocul campiei romane si expus din toate partile oricarui atac, Bucurestiul trebuia sa se apere singur, inconjurat inca din vechimea anului 1700 cu trei randuri de zidiri, trei cercuri concentrice de lavre monahale si lacasuri de cult.
Cand Sfintii lasa vopseaua pe ziduri si coboara printre oameni
Ridicat direct in mijlocul campiei romane si expus din toate partile oricarui atac, Bucurestiul trebuia sa se apere singur, inconjurat inca din vechimea anului 1700 cu trei randuri de zidiri, trei cercuri concentrice de lavre monahale si lacasuri de cult.
La intrare, in marginea mai
intarita si mai pietroasa a Dambovitei, vegheau portile inalte si greu
de trecut ale manastirilor intarite cu piatra si creneluri: Cernica,
Plataresti, Pasarea, Plumbuita, Caldarusani, Sitaru, Vacaresti.
Urmau
apoi schiturile mai mici, de incinta (Schitul Maicilor, Schitul
Magureanu, Mihai Voda, Antim, Darvari, Stavropoleos, Radu Voda, Coltea,
Cotroceni) si, intru final, bisericile de parohie sau de cartier.
Multe si felurite,
mai bogate sau mai sarace, bisericile pareau hotarate toate sa pazeasca
jur imprejur altarul asezat in varful Mitropoliei, dimpreuna cu urcusul
strazii Uranus - adevarata Golgota a ortodoxiei romane, dealul pe care
se vor savarsi mai apoi, in zilele noastre, cele mai mari demolari si
crime culturale.
Din locul lor sufocat de firme sau alte lacomii
imobiliare, cele cateva bisericute istorice ofteaza si tac. Ofteaza
asemenea bisericii Stavropoleos, despre care Arghezi spunea ca e "o
lebada adormita pe un musuroi de asfalt si galagie urbana".
Ofteaza
precum biserica Sapientei, la intrarea careia marele duhovnic parintele
Constantin Sarbu a scris, dupa eliberarea lui din temnitele comuniste,
doua propozitii si un indemn ca de Evanghelie: "In aceasta biserica nu
se vorbeste. E o biserica a tacerii".
Dincolo de caramida aparenta, cu mici ornamente brancovenesti, cu brau in torsada si frunze de acant, tencuiala fiecarei biserici mai pastreaza inca rasuflarea fierbinte a unui mare duhovnic - fie ca e parintele Sofian de la Antim, fie parintele Vornicescu de la Sapientei sau parintele Daniel de la Bucur Ciobanu.
Dincolo de caramida aparenta, cu mici ornamente brancovenesti, cu brau in torsada si frunze de acant, tencuiala fiecarei biserici mai pastreaza inca rasuflarea fierbinte a unui mare duhovnic - fie ca e parintele Sofian de la Antim, fie parintele Vornicescu de la Sapientei sau parintele Daniel de la Bucur Ciobanu.
In pofida sutelor de ani pe care ii poarta pe
umeri, zidurile acestor biserici sunt inca vii. Respira, tresar, se
roaga si nu raman vreodata singure, cu atat mai putin in momentul
liturgic cel mai tainuit - momentul epiclezei. Momentul jertfei fara de
sange.
\
Momentul in care, spunea candva batranul parinte Sarbu: "Firea
incremeneste de uimire, ingerii coboara cu totii din cer, iar Sfintii se
alatura cuminte langa credinciosi, lasand pe pereti doar vopseaua si
conturul infatisarii lor omenesti".
Ca niste batranei senini si cumsecade, bisericutele istorice nu mai pot trai fara sprijinul si afectiunea noastra. Se vede cu ochiul liber ca pe an ce trece sunt tot mai mici, mai plapande si vulnerabile.
Bisericile de sub
pamant
Ca niste batranei senini si cumsecade, bisericutele istorice nu mai pot trai fara sprijinul si afectiunea noastra. Se vede cu ochiul liber ca pe an ce trece sunt tot mai mici, mai plapande si vulnerabile.
Abia mai lumineaza ca o lumanare spre sfarsit, in
stramtoarea unor blocuri cenusii si inestetice, incat s-ar cuveni,
poate, sa le admiram de la distanta, fara a le tulbura cu ceva. Sa pasim
in varful picioarelor, atunci cand trecem prin fata lor.
Sa ne purtam
cu grija si sa le pastram exact asa cum sunt, fara nici cea mai mica
modificare, ocrotindu-le atent de toate relele pamantului - de gresie,
de marmura, de termopane, de tabla argintata, de navalirea altor
constructii peste ele.
Uneori,
poate ca par bogate si pline de stralucire voievodala, asemenea
manastirii Antim, Cotroceni sau Radu Voda.
Privite mai de aproape,
incepi sa le descoperi crapaturile si mucegaiul din ziduri, acoperisul
ros de ploi si curtea incredibil de stramta - atat cat sa incapa un
zarzar, un mormant si o carare subtire, pregatita parca anume pentru cei
putini si alesi.
Cu cat zabovesti mai mult in fata lor, cu atat incepi
sa le deslusesti secretul. Maretia bisericutelor istorice este chiar
smerenia.
Inaltata la capatul a 33 de trepte abrupte, pe culmea unui
deal incovoiat, biserica Bucur Ciobanu este o spinare de calugar in
rugaciune, cu pridvor taranesc in fata si potop de trandafiri jur
imprejur.
Frumusetea acestor biserici sta in detalii si in putinul ornamentelor.
Sta in simplitatea miraculoasa a translarii lor,
imbratisate ca doua bune si nedespartite surori (Schitul Maicilor cu
Antim; Sapientei cu Mihai Voda), avand ca sprijin doar mila Domnului si
geniul unui inginer prea repede uitat si dat deoparte (Eugeniu
Iordanescu), cel care a reusit sa duca la bun sfarsit cea mai ciudata,
crancena si totusi salvatoare calatorie a patrimoniului romanesc.
Ce
odisee, ce spectacol magnific si terifiant deopotriva trebuie sa fi fost
in acele zile!
Pana si mintea refuza sa-si imagineze cum, cale de zeci
si sute de metri, coborau pe strazile ce duceau spre Izvor sau Unirii nu
mai putin de 23 de biserici - grele, corpolente, speriate si prinse in
chingi de otel, trosnind din toate incheieturile, pe punctul de a se
narui cu totul.
Un convoi intreg de ziduri si turle umblatoare; un sobor
imens de biserici smulse din locul lor si pornite intr-o procesiune
ciudata, pe drumul salvator al bejeniei: Schitul Maicilor, Mihai Voda,
Palatul Sinodal, Sf. Ilie Rahova, Sf. Gheorghe Capra, Sf. Ioan Piata.
Fara voie, comunismul a
facut din dealul Uranus o imensa cripta, un osuar de sfinte relicve. A
facut exact ce nu ar fi voit sa faca vreodata. A canonizat pietrele si
mortarul strabunilor. A martirizat o buna parte a Bucurestiului vechi.
L-a pus in icoana laolalta cu sfintii, scriindu-l direct in Cartea
Vietii.
Ar trebui sa pasim usor, cu luare aminte, pe vechiul drum al
Uranusului. Sa spunem mereu in gand rugaciunea lui Iisus si sa ne cerem
iertare, inchinandu-ne la fiecare intersectie, la fiecare colt de strada
disparuta.
Uranus si toata zona domneasca a Bucurestiului e plina si
acum de biserici. Bisericile de sub pamant: Spirea Veche, Postavari,
Izvor sau Tamaduirii.
Biserici disparute, la care nu mai arde astazi
decat o singura candela - cea a iertarii si a cuvintelor rostite de avva
Selafil; cuvinte simple si rascolitoare ca o denie cantata in Postul
Pastelui: "Lumea asta e bolnava si are nevoie de iubire... De foarte
multa iubire".
Bogatia e chiar langa noi, la doar cateva statii de tramvai
Nu stiu cum se face, dar din toate bisericile si manastirile distruse de Ceausescu, cel mai mult a ars sufletul credinciosilor demolarea Sfintei Vineri si a lavrei Vacaresti - bijuteria artei brancovene si cea mai armonioasa constructie monahala din toata Europa ortodoxa.
Bogatia e chiar langa noi, la doar cateva statii de tramvai
Nu stiu cum se face, dar din toate bisericile si manastirile distruse de Ceausescu, cel mai mult a ars sufletul credinciosilor demolarea Sfintei Vineri si a lavrei Vacaresti - bijuteria artei brancovene si cea mai armonioasa constructie monahala din toata Europa ortodoxa.
Si acum te
infioara imaginile bisericii devastate si pangarite - imagini marturie,
imagini facute pe ascuns, imagini de ziduri sparte si naruite, din care
mai razbate ici si colo un chip de sfant fara nume, o sabie de heruvim
sau o mana delicata de inger.
Si acum te cutremura graba oamenilor de a
salva o caramida macar din lavra Vacarestiului, facand si mai mult sa
straluceasca amintirea ultimului sau preot, parintele Dumitru Argint -
un om cu suflet de serafim, pierdut cu totul in multimea care statea pe
margine si plangea neputincioasa, cu lumanari aprinse ca la mort, in
timp ce buldozerele desavarseau sfarsitul si ocara.
Nu stiu cum se explica, dar invatam prea putin din erorile si pacatele trecutului. Ridicam biserici mari si faloase.
Cu eforturi uriase, greu de imaginat
intr-o perioada de criza si stramtoare, inaltam nu biserici, ci
adevarate catedrale judetene, ansambluri ecleziastice impozante, mari si
incapatoare cat un aeroport international, in vreme ce bisericutele
istorice, mici si smerite, se prabusesc sub indiferenta noastra, grea si
vinovata.
De ce cautam comori si locuri sfinte tocmai la capatul
pamantului, in Athos, Ierusalim sau Meteore, cand bogatia e chiar langa
noi, la cateva statii de tramvai. Degeaba asteptam raspuns. In lume,
unii cheltuiesc bani sa cumpere biserici si monumente, statui si ziduri
de incinta.
Isi cumpara propria lor istorie, in timp ce noi - bogati
saraci cum suntem - risipim avutul mostenit de la parinti, cu zambetul
pe buze.
Prin tot ce facem, aratam ca nu ne pasa si lasam totul la voia
intamplarii, acceptand senini gigantice planuiri de catedrale, fara ca
cineva sa observe si sa protesteze ca, pe vechiul loc al manastirii
Vacaresti, s-a ridicat deja un Mall imens si stralucitor, ca un sfidator
templu pagan inchinat lacomiei, muschiuletului de vita si tigailor la
promotie.
*
Nu departe de Piata Sudului, la cateva statii de metrou, in pustiul cenusiu si betonat al Centrului Civic, vechile bisericute istorice isi vad de pravila zilnica, de rostul pentru care au fost ridicate.
*
Nu departe de Piata Sudului, la cateva statii de metrou, in pustiul cenusiu si betonat al Centrului Civic, vechile bisericute istorice isi vad de pravila zilnica, de rostul pentru care au fost ridicate.
Isi vad
de Liturghie si rugaciune, de sarbatori si Sfinte Masluri, asteptand cu
sfiala vremuri mai bune. Timide, mici si firave, bisericutele
Bucurestiului stau la o margine de drum. Stau ca parintii pustiei in
crapaturi si scorburi, in intersectii si strazi de mult desfiintate.
Stau acoperite de umbra grea si urata a Casei Poporului, in timp ce tu
te apropii, admiri vesmantul alb-stralucitor al varului ce se intretaie
cu rosul molcomit al braului de caramizi lacuite si micile sincope
vizuale ale ocnitelor de la intrare, pentru a te opri apoi in prag si a
constata, cu un frison de gheata ca, la ora vecerniei, biserica e
aproape goala.
E lipsita de credinciosi, cum se mai intampla uneori in
cartierele nou aparute, cu sedii de banci si apartamente rezidentiale,
cu oameni elegant imbracati, fara timp liber si fara liniste
sufleteasca; oameni grabiti si atenti mai mult la soneria telefonului
celular decat la chemarea clopotului de slujire de sub fereastra casei
lor.
0 comments:
Post a Comment