- 2296 afişări
- Luni 14 iun 2010
Kremlinul a creat grupuri de bloggeri și experți în propagandă, care au ocupat mediul online rusesc, reușind să blocheze disidențele
Deși nu a ridicat un “zid” între internauți și web, după modelul chinez, Kremlinul a reușit să înăbușe dizidența, învingând-o cu propriile ei arme
“În Federația Rusă nu se exercită nicio formă de control asupra Internetului. Evident, aici, ca în toate domeniile, trebuie să veghem ca legea să fie respectată...dar asta este de competența autorităților. Controlul Internetului și vegherea la respectarea legii sunt două lucruri complet diferite”, spunea Vladimir Putin, în 2007, când încă deținea funcția de președinte al Rusiei.
După ce a devenit președinte, în 1999, Vladimir Putin a tratat cu deosebită atentie mass-media rusească, pe care, în primii ani ai săi la Kremlin, a reușit să o fidelizeze, subordonând-o regimului. Referindu-se la media vizuală din rusia, Paul Goble, editorialist al Moscow Times, sugera că “telespectatorii sunt transformați într-un soi de retro-societate, care primește informații, doar în forma și măsura dorită de autorități”.
În a doua jumătate a deceniului, Internetul a devenit mijlocul preferat de informare al criticilor guvernului și a tuturor celor care simțeau nevoia unei alternative la mediul audio-vizual. Coroborând aceste tendințe cu creșterea naturală a accesului rușilor la Internet, autoritățile au devenit din ce în ce mai sensibile la acest mediu.
În ciuda asigurărilor date de Vladimir Putin, începând cu 2007 s-a observat o creștere exponențială a prezenței pe Internet a partidului de guvernământ și a simpatizanților săi. Chiar Putin a încurajat candidatii la o funcție parlamentară să comunice prin intermediul blogurilor cu potențialii votanți. Pe de altă parte, oameni de afaceri fideli Kremlinului au achiziționat afaceri de succes din domeniul online. Încă din 2006, grupul Kommersant, deținut de un loialist putinian, Alișer Usmanov, președinte al unei subsidiare a Gazprom, a achiziționat Gazeta.ru, una din cele mai prestigioase ziare online din Rusia. Achizițiile din online ale oligarhilor ruși nu s-au mărginit la presa politică și economică, extinzându-se și in domeniul entertainmentului. În decembrie 2007, un alt om de afaceri rus, Alexander Mamut, a achiziționat prin intermediul companiei SUP, platforma de blogging online LiveJournal, care a devenit, între timp, extrem de populară în Rusia.
Rafinarea metodelor de control
Toate aceste acțiuni au semnalat o schimbare de paradigmă în atitudinea Kremlinului față de Internet și a modului în care înțelege să se raporteze la el. O recentă lucrare a ONI (Open Net Initiative), intitulată “Access Controlled”, aparținând unor academici interesați de Internet și exprimarea liberă în acest mediu, a constatat că Rusia a adezvoltat metode mai rafinate de a reprima disidențele online. Autorii intitulează tehnicile Rusiei ca aparținând celei de-a “ treia generații” de instrumente destinate controlului Internetului. Dacă prima generație însumează tehnicile de blocare aplicate de China, cea de-a doua cuprinde măsuri ca obligativitatea înregistrării domeniului la instituții controlate de guvern și legislații stricte, care pot fi folosite pentru închiderea siteurilor neagreate.
Cea de-a treia generație de instrumente a fost dezvoltată, conform ONI, în special, în Rusia. Ea cuprinde tactici ca: includerea unor reglementări stricte ale Internetului rusesc (RuNet), care conduc la cenzură deși pretind că se adresează altor probleme ca securitatea sau frauda online; atacuri cibernetice asupra unor site-uri în momente cheie și “îngroparea” mesajelor disidente sub o avalansă de mesaje propagandistice.
Google rusesc
Cele mai recente tentative ale Moscovei de a controla Internetul aparțin unui strateg politic al Kremlinului, Vladislav Surkov, care a propus crearea unui motor de căutare național, similar Google, finanțat de investitori ruși.
“Spre deosebire de motoarele existente, acesta este destinat Internetului rusesc, fiind centrat pe accesul la informații relevante, filtrând site-urile cu conținut interzis”, a spus o sursă anonimă. Practic, un astfel de proiect este menit să revigoreze dorința Moscovei de a crea un spațiu controlat, aseptic. Ideea a apărut odată cu introducere a domeniilor cu caractere chirilice, o metodă foarte bună de separare față de restul Internetului. Totuși, în prima fază, această idee s-a lovit de lipsa de interes a userilor.
Reorientându-se, Kremlinul a creat grupuri de bloggeri și experți în propagandă, care au ocupat mediul online rusesc, reușind să blocheze disidențele sau mesajele critice. Succesul acestor tactici s-a bazat pe înțelegerea faptului că interdicția are o eficiență limitată și e un exercițiu greșit de PR. Având acces la resurse, liderii politici au preferat să intre în competiție directă cu contestatarii lor, pe care i-au învins cu aceleași arme, copleșindu-i. Apostolii ruși ai unui RuNet deschis trebuie să se reorganizeze pentru că, spre deosebire de alte guverne restrictive, al lor se reinventează, controlând jocul.sursa adevarul.ro
0 comments:
Post a Comment