Vajrakilaya este aspectul minios al lui Vajrasattva si este o practica raspindita in buddhismul vajrayana pentru inlaturarea obstacolelor interioare, exterioare si secrete ce apar in calea practicarii Dharmei. In mod traditional Vajrakilaya se practica inaintea anului noui tibetan-Losar-pentru a inlatura negativitatile acumulate in timpul anului.
Miniosul heruka Vajrakilaya este yidamul care incarneaza activitatea iluminata a tuturor buddhas si a carui practica este faimoasa pentru ca inlatura obstacolele distrugind fortele ostile compasiunii si purificind marasmele poluate ale acestei epoci. El este una dintre cele opt zeitati protectoare ale liniei KArma kAgyu.
Sfintia Sa Sakya Trizin spunea:
- "Din oceanul infinit si profund al invataturilor lui Guru Padmasambhava, Vajrakilaya este cel mai important. Imputernicirea sa, invataturile si instructiunile aferente i-au fost date unuia dintre cei mai importanti discipoli ai sai, Khön Nagendrarakshita (Lü'i Wangpo Sungwa), care apoi a practicat pina cind a atins siddhisurile obisnuite si pe cele supreme. Ca un semn al marii sale realizari, a reusit sa arate marele miracol al mentinerii clopotului(compasiunea diivna) si vajrei(principiul masculin) suspendate in spatiu. Guru Padmasambhava a declarat ca discipolul sau a atins cel de al 8lea stagiu al boddhisatvvasilor. De atunci aceasta linie de maestri este neintrerupta, si eu la rindul meu primind aceasta initiere de la tatal meu."
- H.H. Sakya Trizin, Newquay, Cornwall, 29th March 1989
Vajrapāṇi (din Sanskrit vajra, "tunet" sau "diamant" si pāṇi, lit. "in mina") este unul dintre primii bodhisattvas din Mahayana. El este protectorul si ghidul lui Buddha, si simbolizeaza puterea lui Buddha. El a fost folosit intens in iconografia budista ca unul dintre cei 4 protectori ce se afla intotdeauna in jurul lui Buddha, simbolizind puterea acestuia. Fiecare simbolizeaza una dintre virtutile lui Buddha: Manjushri simbolizeaza manifestarea intelepciunii lui Buddha, Avalokiteshvara compasiunea sa, Tara este activitatea miraculoasa a lui Buddha si Vajrapani puterea sa. In Sutra luminii aurii el este denumit "Marele general al yakshas"
Postura sa agresiva este cea a luptatorului si se aseamana cu postura en garde din scrima. Mina sa intinsa-dreapta-tine un vajra, iar stinga un lassou cu care ii leaga pe demoni. El are o coroana de cranii si parul sau este ridicat de minie. Expresia sa feroce si cel de-al treilea ochi in frunte, impreuna cu un colier de serpi in jurul gitului si o piele de tigru in jurul soldurilor, ii completeaza aspectul fiors.
Conform scripturilor tantrice Pancavimsatisahasrika si Astasahasrika Prajnaparamita orice Bodhisattva pe calea catre atingerea formei de Buddha beneficiaza de protectia lui Vajrapani; aceasta il face invincibil in fata oricarui atac al oamenilor sau spiritelor malefice.
Mantra
Om Vajrapani Hum. Bija mantra sa este Hum.Vajrapani nu pare, multor nou veniti in buddhism, foarte budist, dar el este Boddhisatva care reprezinta energia mintii iluminate si mantra sa are aceeasi calitate.
Vajrapani este pictat dansind salbatic intr-un halou de flacari, ce reprezinta transformarea.
El tine in mina vajra care subliniza puterea sa de a taia prin intunericul iluziei si inselarii de sine. Figura sa este minioasa, dar, ca reprezentare a mintii iluminate este complet liber de ura.
P.S.- am scris acest articol pentru colegii mei, elevii lui lama Tanpai Rimpoche, care in retreatul pe care il va tine in Romania a anuntat ca o sa dea aceasta initiere.
0 comments:
Post a Comment