Wednesday, June 30, 2010

PLAN STRATEGIC DE INSTALARE A LUI CRISTIAN DIACONESCU CA PRIM-MINISTRU

Share/Bookmark

Un document secret, clocit la Palatul Cotroceni, pentru debarcarea lui Emil Boc

Dan Dima - iunie 2010

1) Concluzii în urma analizei acţiunilor şi mesajelor politice care conduc la instalarea în funcţia de premier: - România trece printr-o perioadă dificilă, care implică măsuri speciale; - Mass-media şi partidele au impus prin mesaj şi acţiune politică imaginea de situaţie dezastruoasă din perspectiva Bugetului de Stat.

Efectul acestor mesaje şi acţiuni este acceptarea ideii unor măsuri excepţionale care trebuie luate. În principiu, nici mass-media şi nici populaţia nu se aşteaptă la ieşirea din criză fără măsuri de austeritate (limitarea veniturilor populaţiei şi creşterea veniturilor bugetare).

Întreaga strategie de criticare a măsurilor guvernamentale a fost axată pe două paliere: sărăcirea suplimentară a unor categorii deja defavorizate şi efectele economice contraproductive (economia ar putea avea de suferit dacă se aplică aceste măsuri, din cauza scăderii consumului). Opoziţia promovează ideea că măsurile Guvernului sînt incorecte şi (sau mai ales) din punct de vedere economic.


2) Oamenii sînt dispuşi să accepte măsurile impuse de Guvern, pot accepta "strîngerea curelei" dacă aceste măsuri vin din partea unui om cu credibilitate:
- Cea mai mare problemă a prim-ministrului Emil Boc este deficitul de încredere şi lipsa de charismă proprie (afectată în principal de limbajul paralel cu subiectul şi discursul mecanic ce înşiră teme de message box);
- Emil Boc a fost delegitimat de Traian Băsescu prin ieşirile sale în forţă, fapt care a făcut din acesta orice altceva decît omul cu autoritate şi, cu atît mai puţin, omul cu soluţii;
- Mass-media a reuşit să torpileze prestigiul lui Boc prin repetarea excesivă a unor declaraţii contradictorii făcute în calitate de premier;
- Mesajul politic al lui Emil Boc a fost unul care a trebuit să acopere deficitul de încredere în rîndul anumiţilor exponenţi PDL, mesaj asumat în campaniile electorale;
- Antitetic cu Emil Boc, mass-media a reuşit să impună "soluţia salvatoare" Mugur Isărescu - aşa s-a putut sublinia fragilitatea poziţiei primului-ministru în comparaţie cu longevitatea bazată pe expertiză a lui Isărescu. În paralel, s-a avansat ideea că nimeni din arcul guvernamental nu poate să ofere anvergura necesară funcţiei de premier.


3) Într-un astfel de moment, singura soluţie şi singurul mesaj care poate relansa este imaginea "drumului înainte":
- Puterea s-a concentrat prea mult pe justificarea măsurilor de austeritate, uitînd să transmită mesajul despre ce va urma, cînd se vor încheia măsurile de austeritate - adică elemente de siguranţă şi generatoare de încredere;
- Cea mai vizibilă critică a societăţii şi a mass-media faţă de Guvern a fost lipsa măsurilor pro-active de redresare economică. Vinovate de această imagine sînt mesajele fragmentare (fiecare ministru a comunicat măsuri pe care le ia în aria lui de competenţă) şi lipsa unui program de anti-criză major. În campania electorală, "Prima Casă" a fost un astfel de program, dar acum nu s-a mai realizat un program de anvergură;
- Discursul Puterii a fost mult prea concentrat pe elementul atributiv - dacă/atunci... Acest aspect a transformat Guvernul în cel mai incapabil Cabinet de după 1990. S-a creat impresia că dacă - nu se va întîmpla niciodată, pe cale de consecinţă, atunci rezultatele nu se vor vedea niciodată.


4) Nevoia luptei continue împotriva "clientelei politice" - algoritmul care afectează calitatea şi clientela care generează marea corupţie:
- Mai important decît deficitul de imagine datorat "incompetenţei" a fost imaginea de corupţie "cvasigeneralizată" - la vedere, certificată de averile colosale afişate de membrii Guvernului. Acesta este vectorul care a construit ideea că "Puterea taie de la nevoiaşi (amărîţi) şi îşi conservă marja de profit şi avantaje";
- Se observă dublul standard folosit atît de Opoziţie, dar mai ales de presă - investiţiile Guvernului sînt inutile sau atribuite clientelar, iar pe de altă parte nevoia de investiţii şi acţiuni pro-active;
- Puterea nu a putut şi nu poate răspunde avalanşei de acuze în ceea ce priveşte atribuirea discreţionară de contracte şi dezvăluirile legate de veniturile unor apropiaţi PDL-ului. Decizia PDL de a separa afacerile de statutul de demnitar sînt ineficiente şi tardive.


5) Discursul populist al mass-media ostilă şi al Opoziţiei poate fi decredibilizat doar prin explicaţii tehnice, fără însă a face abuz de cifre:
- Populaţia este convinsă că va trebui să accepte măsurile de reducere a veniturilor, dar în forul intim al fiecăruia există sentimentul că mai sînt şi soluţii alternative;
- Singurul aspect asimilat de populaţie este impozitul progresiv, susţinut în discurs de PSD şi preluat de sindicate;
- Discursul Puterii a fost mult prea politizat şi axat pe "aceasta este singura soluţie - sindicatele nu au soluţii";
- S-a impus imaginea de Guvern care acţionează fragmentat şi discreţionar.


6) Unitatea de mesaj în arcul guvernamental şi eliminarea luptelor interne din partidele care alcătuiesc arcul guvernamental, lupte care lasă impresia de haos, presa maximizînd luptele interne din PDL:
- Opoziţia, cu complicitatea presei, a plasat dezbaterea în sfera intereselor proprii ale oamenilor care formează Puterea. Pe de o parte, parlamentarii PDL care susţin un Guvern ce aduce suferinţe poporului şi, pe de altă parte, elementul de "trădare" al unor pedelişti dispuşi să treacă oricînd în Opoziţie;
- La nivel de partide, UNPR şi UDMR sînt percepute ca partide care sînt împotriva măsurilor adoptate de Guvern, fie şantajînd PDL, fie votînd în favoarea căderii Guvernului;
- Nu a existat un plan coerent şi integrat de comunicare al Guvernului.
Fiecare ministru a comunicat cît şi cum a vrut, unii nu şi-au asumat mesajele, iar alţii au exagerat.


7) Măsurile de austeritate nu se iau pe verticală. Este nevoie de exemple din partea Guvernului
- Salariile uriaşe, achiziţiile fantasmagorice au dus la fracturarea complexului - discurs-exemplu personal - la nivelul ministerelor (adică apropiaţii Puterii), neaplicîndu-se reducerile valabile pentru marea massă;
- Fondul de solidaritate este perceput ca un vector de populism ieftin.

CONCLUZIILE GENERALE:


Premierul Cristian Diaconescu va trebui să creeze impresia unei schimbări reale faţă de tot ce a însemnat Emil Boc. Va trebui să tratăm unitar relaţia cu preşedintele, majoritatea parlamentară, Opoziţia, presa, sindicatele, societatea şi patronatele. Va trebui să construim un sistem de comunicare integrat.
Premierul Cristian Diaconescu va trebui să se delimiteze de discursul politicianist şi să inducă ideea că "partidele" sînt mai puţin importante în perioade dificile. Va trebui să operăm cu majorităţi şi minorităţi.
Premierul Cristian Diaconescu va trebui să ofere un discurs precis, aplicat pe probleme în termeni uşor de asimilat, fără accente patetice şi fără "dacă", "atunci".


Premierul Cristian Diaconescu este o mînă forte, ia decizii, se consultă în mediu strict specializat şi acţionează rapid şi fără ezitare. Va trebui să impunem o schimbare radicală de atitudine şi de tempo (poate chiar de tonus). Va trebui să facem lucrurile pe care Emil Boc nu le-a făcut pentru că nu le-a intuit, pentru că nu a fost în stare să le impună, pentru că postura lui a fost alta decît cea a lui Cristian Diaconescu. Va trebui să nu facem lucrurile pe care Emil Boc le-a făcut şi au afectat imaginea instituţiei Guvernului, instituţiei premierului şi, în ultimă instanţă, credibilitatea.

- Va trebui să construim sentimentul schimbării. Cristian Diaconescu este altfel decît Emil Boc;
- Va trebui să arătam că premierul Diaconescu provine dintr-un partid care nu deţine controlul în Parlament. Premierul Diaconescu poate fi asimilat cu un tehnocrat fără apanaj politic ce predispune la virusarea deciziilor;
- Va trebui să spunem că rolul prim-ministrului Diaconescu nu este acela de a proteja interesele majorităţii, ci de a aplica nişte măsuri ţinînd cont de gradul de suportabilitate al oamenilor;
- Va trebui să spunem clar şi răspicat: "Am o misiune precisă de îndeplinit, nu am de dat raportul nici preşedintelui, nici PDL-ului. Raporturile nu sînt de subordonare, ci de colaborare".
- Acţiunile acestuia sînt concrete şi cuantificabile (uşor de determinat);
- Aplicarea şi efectele măsurilor trebuie să aibă un scop clar şi declarat şi să rezoneze cu orizontul de aşteptare al oamenilor care nu este mai mare de 6 luni;
- Asumarea funcţiei pentru un scop. Acesta trebuie reamintit în permanenţă şi trebuie comunitate continuu rezultatele intermediare;
- Este esenţial să se creeze impresia de ordine şi rigoare, iar primul pas în acest sens se face în comunicarea publică;
- Pînă la urmă, oamenii au nevoie de explicaţii. Periodic trebuie să primescă cifre pe care chiar dacă nu le înţeleg, ele reprezintă garanţia că ceva evoluează în unităţi cuantificabile, certe;
- Premierul Cristian Diaconescu luptă împotriva clientelei, find chiar enervat vizibil de virusarea politicului cu afaceri;
- În ceea ce priveşte raportarea la PDL nu putem incrimina cu generalităţi, dar avem nevoie de un purtător de mesaj la nivel de PDL, care să asigure că partidul este gata să se igienizeze şi să se reformeze din interior;
- Raportarea continuă la presă a măsurilor fulger-punitive, concrete, chiar cîteva remanieri la nivel de secretari de Stat care nu îşi fac curat în ogradă;
- Oamenii simt nevoia să îi vadă în ochi pe vinovaţi, dar să şi vadă ce păţesc aceştia şi complicii (protectorii lor);
- Orice discurs de genul "şi PSD, şi PNL au făcut asta" este complet contraproductiv;
- Premierul Cristian Diaconescu are un plan anti-criză şi nu abordează gratuit discursuri pesimiste;
- Guvernul Boc a comunicat unidirecţional şi foarte neinspirat: odată era triumfalist şi anunţa revenirea economică pe care nimeni nu o sesiza, dar pe de altă parte anunţă tăieri de salarii şi pensii fără măsuri de protecţie;
- Discursul premierului Cristian Diaconescu se bazează pe măsuri pozitive - facem şi ieşim din criză; la nivel economic mergem pe sprijinul economiei private cu refexii din zona patronatelor, iar la nivel social ne concentrăm pe locurile de muncă obţinute de pe urma investiţiilor şi aplicării Legii PPP-urilor;
- Este important să încercăm să degrevăm mesajul unitar şi pe sindicate, şi patronate, care vor purta mesajul nostru;
- Premierul Cristian Diaconescu poate avea o relaţie fără precedent cu presa;
- Premierului nu i se poate imputa nimic din actuala stare de fapt a lucrurilor;
- Singurul care poate participa la talk show-uri este premierul Cristian Diaconescu;
- Miniştrii se pot exprima în Conferinţele de Presă de la ministere;
- În emisiunile la care ia parte premierul este strict interzisă participarea altor invitaţi;
- Premierul Cristian Diaconescu va trebui să meargă preponderent la televiziunile ostile Puterii;
- Miniştrii nu au voie să comunice pe teme politice;
- Întîlnirile premierului cu presa trebuie să fie cît mai dese şi cît mai degajate: briefing, masă rotundă etc.;
- Premierul Cristian Diaconescu este exemplu în măsuri de austeritate;
- Număr prea mare de ministere - din prima zi reducem numărul ministerelor;
- Administraţia centrală este locul ideal unde se poate micşora numărul bugetarilor;
- Numărul secretarilor de Stat se va reduce drastic;
- Se îngheaţă absolut toate achiziţiile publice pentru aparatul administrativ al ministerelor;
- Premierul Cristian Diaconescu se luptă cu duşmanul colectiv - evaziunea fiscală;
- Duşmanul colectiv se construieşte şi se descrie cu exemple concrete;
- Construcţia de campanii uriaşe de genul "Nu cumpăr de la tine!"
- Premierul Cristian Diaconescu întreţine dialogul social;
- În acest moment, există o fractură între Guvern şi sindicate;
- Sindicatele spun că, pînă la căderea Guvernului Boc, sînt în stare de război, urmînd ca, după instalarea unui Guvern nou, să se poziţioneze în parteneriate;
- Recomand întîlnirea CES-ului o dată la două săptămîni, cu mediatizare puternică, eventual patronată de premier;
- Recomand prezenţa unor lideri de sindicat la şedinţa de Guvern;
- Recomand preluarea în zona consilierilor personali a 1-2 sindicalişti foarte deschişi, gen Vasile Marica;
Premierul Cristian Diaconescu întreţine relaţia cu Parlamentul
- Întîlniri cu partidele politice, o dată pe lună; la acestea este obligatorie prezenţa Opoziţiei;
- Discursuri în plen cel puţin o dată pe lună.
Premierul Cristian Diaconescu se raportează continuu la mediul economic şi politic internaţional:
- Cazul Greciei a demonstrat că într-o ţară afectată mult mai puternic de criză decît România s-au luat măsuri mai suportabile în ceea ce priveşte reducerile de venituri ale populaţiei pe fondul unei deschideri impecabile cu exteriorul. Noul premier are avantajul de a dispune de imaginea de diplomat. Aici putem dezvolta pe 3 direcţii; raportarea la cerinţele de deficit impuse de CE şi UE, întîlniri cu José Manuel Barroso la Snagov... etc. Importarea de măsuri economice verificate în alte ţări;
- Angrenarea premierului în dezbateri pe tema viitorului economiei europene - eventual o sesiune la Bucureşti.
Premierul Cristian Diaconescu nu permite formarea de bisericuţe în sînul Guvernului!
- Premierul Cristian Diaconescu răspunde, în timp ce Opoziţia critică şi întreabă;
- Premierul Cristian Diaconescu nu ignoră presa şi nu limitează numărul de întrebări;
- Premierul Cristian Diaconescu nu face comentarii politice, misiunea sa fiind alta. Premierul Cristian Diaconescu nu invocă greaua moştenire pentru că şi-a asumat rolul de salvator şi ştie exact de unde pleacă;
- Premierul Cristian Diaconescu nu dă rapoarte preşedintelui şi nici PDL-ului;
- Premierul Cristian Diaconescu nu abordează discursul social demagogic. Premierul face totul pentru oameni;
- Unele mesaje pot fi transmise de vectori paraleli - secundari care pot fi recuperaţi sau activaţi;
- BNR - instituţie cu grad mare de încredere;
- Patronate;
l Jurnaliştii care au o raportare pozitivă faţă de omul Cristian Diaconescu;
l Intelectuali, societate civilă, care au părăsit zona Puterii atunci cînd s-a conturat criza.
La nivel de comunicare, premierul Cristian Diaconescu:
- Îşi asumă funcţia;
- Respectă orizontul de aşteptare al oamenilor;
- Schimbă total principiile de acţiune şi tempoul.
Mesajele premierului Cristian Diaconescu:
- "Îmi asum funcţia de premier într-o situaţie economică şi socială defavorabilă. Nu mă puteţi suspecta că urmăresc un beneficiu propriu, ci doresc să îndeplinesc o misiune fără precedent";
- "Avem multe de făcut! Putem rezolva orice, dacă sîntem uniţi şi schimbăm ritmul";
- "Vreau să fiu premierul ale cărui rezultate sînt cuantificabile";
- "Nu mă interesează nici o secundă de graţie şi nici o lună de miere. Am de acţionat acum";
- "Încurajez economia privată ca să protejez oamenii";
- "Parteneriat Public Privat înseamnă toată ţara un şantier, înseamnă locuri de muncă";
- "Sarcina mea este să previn căderea economiei ţării. Am alături specialiştii şi BNR-ul";
- "Vreau să fiu premierul raţional, care rupe tradiţia acţiunilor impulsive, de moment";
- "Nu vreau să îmi faceţi statui şi nu vreau să mă comparaţi cu nimeni dinaintea mea. Nici unul dintre foştii premieri nu a avut de gestionat ce am eu de gestionat".


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites