Tuesday, June 14, 2011

Recenzie album: Lady Gaga – Born This Way

Share/Bookmark


Nu exista niciun dubiu ca Lady Gaga este cel mai important artist al acestei generatii. Ea reprezinta o combinatie mortala de talent, energie, indrazneala si nonconformism, calitati care au urcat-o repede pe un piedestal greu de distrus. Lady Gaga pare greu de inteles, de acceptat si de adorat, insa odata ce ai trecut aceasta granita, nu te mai intorci. Doar pare, insa, pentru ca ea reusit multe intr-un timp scurt, lucruri pentru care alti artisti lupta o cariera intreaga si merita admirata.


La albumul “Born This Way” au lucrat producatori precum RedOne, Fernando Garibay, Jeppe Laursen sau DJ White Shadow, nume deja consacrate, care au incercat sa se intreaca pe sine pentru un material ce vrea sa promoveze valori dragi americanilor, pe primul loc situandu-se conceptul de libertate. Acest album este destinat unui public cat mai mare si mai variat, in care fiecare dintre ascultatori sa simta ca se poate regasi in cel putin una din piese.


Influentele care se simt pe “Born This Way” acopera si ele o paleta larga de genuri muzicale, fiind dominate de maretia anilor ‘80, pe langa aerul anilor ‘90, accentuand ideea ca Lady Gaga incearca si de multe ori reuseste sa fie un artist complet. Daca ar fi totusi sa caracterizam acest album, atunci el este in majoritate un material pop-disco.


Pentru ca vorbeam mai devreme de o combinatie periculoasa si despre “Born This Way” indraznesc sa zic la fel. Productia si caracterul catchy al multora dintre piese i-ar asigura succesul, dar pentru ca Lady Gaga este Lady Gaga ea adauga si o performata vocala de invidiat, pentru ca stie sa isi puna in valoare vocea in cel mai puternic mod cu putinta.


1. Marry The Night


Piesa este calma, aproape letargica la inceput pentru ca apoi sa explodeze prin instrumentalul puternic si prin hook. “Marry The Night” este un preview al intregului album prin trecerea de la un registru calm la unul energic. Versurile denota indrazneala unei “warrior queen”.

2. Born This Way


Aici deja incepe revolutia al carei lider este Gaga insasi, care vine in ajutorul celor care nu isi gasesc locul in lume si nu se simt bine in propria lor piele. Este clar ca Gaga a folosit experienta personala ca sursa de inspiratie, facand piesa sa ajunga mai usor la sufletul ascultatorului. Versurile sunt punctul forte, chiar daca se folosesc de clisee uzate. O productie relativ simpla, dar plina de energie, cu bass-ul in prima linie de atac

.


3. Government Hooker


Inceputul ce pare un fragment de opera urmat de sound-ul muzicii electronice m-a lasat cu gura cascata pentru un moment. Vibe-ul intregii piese este unul putin intunecat si pervers. Sound-ul specific anilor ‘80 a fost tinut deoparte pentru aceasta piesa. “Government Hooker” este una din track-urile care ies usor in evidenta.


4. Judas


In comparatie cu celelalte melodii de pe album, “Judas” pare o alegere slaba pentru un single, din punct de vedere al productiei. In afara de beaturile puternice care au construit piesa, ea nu are nimic deosebit. Asta pana ajungem la tema religiei si versurile controversate, care il indica pe Iuda ca personaj principal al unei povesti ce ajunge la urechile multora.

5. Americano


“Americano” este o piesa ametitoare, prin ritm, tema si genurile muzicale imbinate. Versuri partial in spaniola si acordurile unor mariachi au fost puse langa o orchestratie moderna, peste care Lady Gaga tinde sa strige, nu sa cante. Ori e alba, ori e neagra, adica ori o sa vi se para geniala aceasta combinatie ori va parea o mare prostie. Daca ma intrebati pe mine, balanta mea se inclina spre prima varianta. Aceasta e una din partile frumoase ale albumului: nu toate piesele ar intra usor in mainstream


6. Hair


Melodia pare sa fie cumintica, semanand la partea de instrumental cu piesele de pe “Fame Monster”, la care s-a adaugat un saxofon si pentru care Gaga adopta la un moment dat o voce ragusita de efect. Tema libertatii si identitatii care incearca sa iasa la suprafata o fac atractiva pentru public


7. Scheiße


“Scheiße” imbina tiparul pieselor dance ale lui Gaga pe care il stim bine cu un techno putin agresiv si versuri in germana. O alta imbinare inedita, care se poate transforma usor intr-o placere vinovata. Orgiile care ar putea avea loc sub niste lasere agitate intr-un club, cu piesa asta pe fundal

:))


8. Bloody Mary


Dupa ”Scheiße”, ritmul se schimba dramatic cu “Bloody Mary”, o piesa lenta care revine la tema religiei, cu care se pare ca Gaga adora sa se joace.


9. Bad Kids


Aceasta bifeaza si prezenta rock-ului pe lista de prezenta, prin acordurile aproape furioase de chitara. Ca si “Born This Way”, piesa vorbeste despre resemnarea si acceptarea propriei identitati, chiar daca aceasta nu se incadreaza in tiparul creat de comunitatea in care traiesti.


10. Highway Unicorn (Road to Love)


Versurile: She’s just an American riding dream / And she’s got a rainbow syrup in her heart that she bleeds / She don’t care if your papers or love is a law / She’s a free soul burning roads with a flag in her bra.


Hook-ul si refrenul imi plac pentru interpretare. Piesa are un potential ascuns care ar fi trebuit exploatat mai mult. Cel putin, asta cred eu.


11. Heavy Metal Lover


Lady Gaga - Heavy Metal Lover




Productia iese in evidenta intr-un mod subtil si cuceritor. O surpriza placuta, dupa ce inceputul piesei nu reuseste sa te convinga. Are acel ceva care te prinde fara sa iti dai seama.


12. Electric Chapel


Lady Gaga - Electric Chapel




Mi-a fugit gandul o clipa la “Voyage, Voyage” si ca si in cazul piesei precedente are ceva care te face sa o reasculti si sa descoperi ca iti place. Chitara este punctul forte, alaturi de “fortarea” vocii lui Gaga.


13. Yoü and I


Lady GaGa - You And I




Aceasta este balada albumului si singura piesa care ii apartine in totalitate lui Lady Gaga, din punct de vedere compozitional. Elementele care o fac o piesa puternica, care sa ramana in memoria ascultatorului sunt pianul si beat-ul a la Queen.

14. The Edge of Glory


Lady Gaga - The Edge Of Glory



Cuvantul “fantastic” apare rar in vocabularul meu, pentru ca nu prea am ce sa descriu cu el. Dati-mi voie acum sa il folosesc pentru piesa de fata. Orchestratie, versuri, pasiune si Clarence Clemons… Da! De la cap la coada, este fan-tastica.


Desi promoveaza ideea de “born this way”, Lady Gaga are totusi niste versuri care dau de inteles ca ea inca tine cont de parerea celor de jur si ma refer aici la “Government Hooker” si “Scheisse”. Dupa cum spuneam, albumul “Born This Way” a fost gandit astfel incat sa fie pe placul oamenilor ce apartin unor categorii diferite, in functie de credintele religioase, problemele de identitate, relatiile complicate sau pur si simplu ideea de libertate si constrangere.


Cand vine vorba de o piesa a lui Lady Gaga, lucrurile sunt simple in privinta catalogarii. Ai de ales intre “da” sau “nu”, fara nuante, fara “poate”, fara jumatati de masuri. Fie piesa este prea mult pentru tine sau nu iti place ultima aparitie a lui Gaga si il iei pe “nu” in brate, fie deschizi ochii mintii si ii apreciezi curajul, spunand “da”.


Sunt sigura ca multi au avut asteptari mari de la acest album si au avut o surpriza dupa ce l-au ascultat, fie ca ea a fost una placuta sau nu. Un lucru este clar, Gaga isi testeaza limitele ei ca artist, dar si pe cele ale publicului si cred eu ca reuseste. Pentru mine a fost o bucurie sa ascult albumul de la cap la coada si sa trec prin mai multe stari contrastante induse de combinatiile inedite care se pe el.


Albumul este bun, plin de potentiale single-uri si hit-uri acompaniate de piese care parca repeta ce spun cele care ies in evidenta, fara sa fi fost slefuite indeajuns insa.


sursa DIVERCITY CAFE

and the lyrics of the album complete here

cybershamans (karmapolice) / CC BY-NC-ND 3.0

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites