Navras este experienta estetica-nu cea emotionala-a celor 9 emotii de baza sau gusturi din yoga-rasas. Acestea sint:
sensibile-perceptia iubirii shringar), comice (hasya), eroice (veer), furioase (raudra), intelegatoare (vibhatsa), compasionate (karuna), oribile (bhayanak), minunate (adbhut), si calme (shaant).
Cea mai veche mentiune a navrasurilor se gaseste in Natyashastra, scrisa in al doilea secol al erei noastre. Aceasta lucrare a fost principalul tratat folosit de muzicienii si scriitorii indieni. Chiar si terminologia moderna muzicala de azi se bazeaza pe ea.
Scriitorii de drame considera ca aceasta este o imitatie a tuturor actiunilor lumii, partea esentiala fiind emotiile-bhavas-pe care eroii principali le experimenteaza prin actiunile lor.
In secolul 16 gasim Navras in versuri, in remarcabila colectie a celor 59 de cintece ale dakinilor-zinelor- ale sultanului din Bijapur, Ibrahim Adil Shah II’s (AD 1580-1627) - Kitab-i-Navras.
Cintecele continute in colectie sint dedicate zeitatilor hinduse sdar si Profetului Muhammad, sfintului Banda Nawaz si alti sfinti.
Dupa cum spunea poetul sau de curte-Zuhuri-el le-a scris pentru a introduce teoria celor noua rasas care ocupa cel mai important loc in teoria estetica indiana, celor familiari doar cu ethosul persan.
Sultanul Ibrahim Adil Shah II chiar a fondat un oras denumit Navraspur pentru a creea in mod concret un oras muzical ce urmarea aceste teorii. Orasul gazduia poeti, muzicieni, pictori, actori, dramaturgi, artizani si alti oameni cu preocupari creatoare.
Navras soor juga sarogunuiyu Saraswati mata
Ibrahim para sada bhayi dooni
(“Oh mama Saraswati! Pentru ca l-ai binecuvintat pe Ibrahim,
lucrarea sa Navras va dainui etern”)
Vezi mai multe din Muzica, videoclip pe 220.ro
sensibile-perceptia iubirii shringar), comice (hasya), eroice (veer), furioase (raudra), intelegatoare (vibhatsa), compasionate (karuna), oribile (bhayanak), minunate (adbhut), si calme (shaant).
Cea mai veche mentiune a navrasurilor se gaseste in Natyashastra, scrisa in al doilea secol al erei noastre. Aceasta lucrare a fost principalul tratat folosit de muzicienii si scriitorii indieni. Chiar si terminologia moderna muzicala de azi se bazeaza pe ea.
Scriitorii de drame considera ca aceasta este o imitatie a tuturor actiunilor lumii, partea esentiala fiind emotiile-bhavas-pe care eroii principali le experimenteaza prin actiunile lor.
In secolul 16 gasim Navras in versuri, in remarcabila colectie a celor 59 de cintece ale dakinilor-zinelor- ale sultanului din Bijapur, Ibrahim Adil Shah II’s (AD 1580-1627) - Kitab-i-Navras.
Cintecele continute in colectie sint dedicate zeitatilor hinduse sdar si Profetului Muhammad, sfintului Banda Nawaz si alti sfinti.
Dupa cum spunea poetul sau de curte-Zuhuri-el le-a scris pentru a introduce teoria celor noua rasas care ocupa cel mai important loc in teoria estetica indiana, celor familiari doar cu ethosul persan.
Sultanul Ibrahim Adil Shah II chiar a fondat un oras denumit Navraspur pentru a creea in mod concret un oras muzical ce urmarea aceste teorii. Orasul gazduia poeti, muzicieni, pictori, actori, dramaturgi, artizani si alti oameni cu preocupari creatoare.
Navras soor juga sarogunuiyu Saraswati mata
Ibrahim para sada bhayi dooni
(“Oh mama Saraswati! Pentru ca l-ai binecuvintat pe Ibrahim,
lucrarea sa Navras va dainui etern”)
Vezi mai multe din Muzica, videoclip pe 220.ro
0 comments:
Post a Comment