Tuesday, July 21, 2009

SECURITATEA E CU NOI, SECURITATEA NU NE LASA SINGURI

Informatorii din agentii

“Raport operativ scris /21 iulie 2009

Azi am avut 3 clienti. Un el si o ea, contabili ochelaristi amandoi, au dorit sa vada un apartament in Drumul Taberei de 80.000 de euro. Se gandesc sa obtina un credit Prima Casa si sa completeze suma cu bani obtinuti de la tatal fetei, care cica-i popa in Dragasani, Olt. Au semnat contractul de intermediere si mi-au pus la dispozitie ambele buletine, desi le cerusem doar unul. Am completat formularul cu datele lui, dar am comparat adresele din buletin si pot sa spun ca ele coincideau. Si am retinut ca numele tatalui fetei(popa din Dragasani) e Vasile, asta in caz ca doreste cineva sa verifice cum a strans preotul douaj”de mii de euro. Pot sa raportez ca nu mi-au parut suspecti, felul in care erau imbracati si masina detinuta (Dacia Logan cu motorizare mica, numar de inmatriculare B66DVL, rosu Ferrari) sugerau venituri modeste, conforme cu asteptarile imobiliare.

Al doilea client era un domn din provincie, insotit de fiica lui, aflat in cautarea unei garsoniere pentru copil. A pomenit suma de 55.000 de euro pe care spune ca o detine in numerar. Conform lui, banii ar proveni din vanzarea unui teren in Codlea, Brasov, teren mostenit de la o matusa defuncta (al carei nume n-am reusit sa-l aflu). A venit la agentie fara masina, spunand ca a sosit cu maxi-taxi in Bucuresti. Anexez copia buletinului de identitate.

Al treilea client mi-a ridicat suspiciuni, amintindu-mi de indicatorii de anomalie pomeniti in sedinta de prelucrare de acum trei saptamani. In primul rand s-a prezentat la intalnire la ora 12, fara sa arate stresat ca si cum ar fi fugit intr-o pauza de la serviciu. La intrebarile mele mestesugite s-a eschivat, astfel incat nu am putut afla daca e incadrat in campul muncii sau nu. Tinuta lejera, as putea zice estivala, masina scumpa (VW Passat, 2.0 TDI 4Motion, culoare negru, numar de inmatriculare B44DEW) si telefonul de ultima generatie de tip touchscreen mi-au indicat ca usor suspect individul (1.80, blond, ochi verzi, constitutie atletica, semn distinctiv o alunita pe pometele drept), din moment ce nu parea a fi integrat in societate ca fiind angajat sau intreprinzator privat. Adresa de mail furnizata a fost de tip yahoo, iar in momentul in care a semnat contractul a pretextat ca si-a uitat buletinul acasa. Mentionez ca m-a contactat pentru un apartament de 120.000 de euro in cartierul Aviatiei, suma pe care se pare ca o detine intr-un cont bancar. Am aflat ca este casatorit si nu are copii. Alte informatii a evitat sa-mi dea; in zilele urmatoare voi insista sa primesc copia buletinului si va voi trimite datele acestui individ ce, in mod clar, necesita o atentie sporita din partea organelor de stat.

Cu respect,

Mihnea Mateescu

agent imobiliar

nume de cod MeMe””

.

Am incercat cumva sa fiu amuzant, desi nu cred ca e cazul. Astfel de note informative sunt obligatorii, in virtutea legii 656/2002 privind prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si instituirea unor masuri de prevenire si combatere a actelor de terorism. Norma de aplicare a acestei legi zice ca in fiecare agentie imobiliara trebuie sa existe un om de legatura cu Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, iar agentii imobiliari trebuie sa intocmeasca rapoarte catre aceasta persoana privind toti clientii potential suspecti. Si cine devine suspect? Se dau niste indicatori de anomalie, unii lasati la indemana agentului care ar trebui sa stabileasca profilul economic al clientului. Care client trebuie sa furnizeze o serie de date personale, cat si copia actului de identitate. Nu prezinti actul (sa zicem ca l-ai uitat acasa), intri automat in raport, indiferent de profilul economic.

Nu comentez utilitatea acestei legi, ma amuz doar cum a fost lasat la cheremul unor indivizi (cu sau fara studii) posibilitatea de a stabili profilul tau economic si statutul de potential suspect de spalare de bani.

LE: Saptamana trecuta am asistat la o discutie intre proprietara unui apartament, o doamna de varsta a treia, si un agent imobiliar, angajat al unei firme cunoscute in Bucuresti. La solicitarea celui din urma de a primi o copie a schitei cadastrale, doamna a replicat ca a oferit deja copiile tuturor actelor de proprietate unei alte domnite angajate in cadrul aceleiasi agentii imobiliare. Da, a zis tanarul domn, dar fosta mea colega a plecat de la noi si a luat dosarele cu copiile actelor tuturor clientilor nostri. Eu m-am aratat intrigat: a facut copii sau le-a luat cu totul? A plecat cu toate dosarele, mi-a repetat agentul, cumva nelamurit ca nu stiu ca se practica ciordeala de date personale.

O concluzie? Datele dumneavoastra personale sunt de mult pe piata, adresa de mail activa e pe un cd de vanzare pe okazii, convorbirile telefonice sunt acum ascultate de tot felul de private investigators, secretul bancar e mort de mult (am vazut oameni care-si suna insider-ul din banca, de obicei un casier, sa afle cati bani i-au intrat in cont unui potential partener de afaceri); statul insa e ocupat sa dea legi prin care obliga diverse categorii socio- profesionale sa devina informatori cu patalama. Scrieti, baieti, numai scrieti…

Sursa blogdebucurestean

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites