sursa dailycotcodac.ro |
De această dată ne vom adăpa de la înţelepciunea predicatorilor şi teologilor medievali care au întreţinut sute de ani virilitatea europeană. Totul porneşte de la constatarea netăgăduită că femeia este o fiinţă predestinată răului.
Minoritul Bernardino da Siena susţinea că nici o precauţie nu este inutilă când vine vorba de femei, şi chiar a alcătuit un scurt îndreptar pentru bărbaţi:
„Trebuie măturată casa? Pune-o să măture! Trebuie spălate blidele? Pune-o să le spele! Trebuie spălate rufele? Pune-o să le spele! – Păi avem slujnică! – Şi ce dacă? Să le spele nevasta, nu c-ar fi musai să facă ea asta, dar ca s-o pui la muncă.”
Sfaturi uitate, din vremuri de demult când rata divorţurilor nu stârnea îngrijorarea nimănui, când bărbatul ştia să fie bărbat.
Predicatorul alsacian Thomas Murner s-a dovedit adeptul măsurilor germane care dau rezultate rapide: de vreme ce femeia este un diavol domestic, sfatul lui era ca bărbaţii să nu se sfiască să-şi atingă soaţele din când în când, până la urmă se ştie că femeile şi pisicile au câte nouă vieţi.
Ca un francez atent la modă, Oliver Maillard remarca faptul că trenele rochiilor le fac pe femei să semene cu nişte jivine, iar „salbele bogate, lanţurile de aur care le încing gâtul arată că diavolul o stăpâneşte şi o trage după el, legată şi înlănţuită”.
Însă concluzia ce mai de seamă asupra femeii o desprindem din lucrarea fundamentală a demonologiei, temutul volum „Malleus maleficarum”, care stabileşte pe baza raţionamentelor unor înţelepţi precum Cicero, Terentius, Seneca că „orice răutate e nimic pe lângă răutatea femeii.
Ce alta-i femeia decât duşmanca prieteniei, suferinţă neînduplecată, răul necesar, ispita firească, nenorocirea râvnită, răul originar zugrăvit în culori îmbietoare? O femeie care plânge e o minciună. O femeie care gândeşte singură se gândeşte numai la rele”.
Rămâne să vedem în episodul viitor cum au reuşit juriştii medievali să ţină în frâu acest cataclism căzut pe capul bărbaţilor.
Citeşte şi prima parte:
Femeia, agentul lui Satan. Partea I: fundamentele medicale
0 comments:
Post a Comment