Pentru ca pe 21 nov ar fi fost ziua parintelui Galeriu exact de intrarea Maicii Domnului in templu, vocea sa calda care ne-a spus ca atunci cind va muri sa venim la mormintul sau daca avem vreo problema, mi-a rasunat in minte si inima zilele acestea..am gasit articolul de mai jos in formula as, spre aducerea sa aminte...
Mari duhovnici:
Copilul lui Dumnezeu
Când predica, îşi desfăcea adeseori mâinile. Le desfăcea larg, de parcă dorea să îmbrăţişeze cu ele tot văzduhul şi, cu el, şi pe cei din biserică. În veşmântul cel auriu părea un vultur gata să-şi ia zborul către înalt. Aşa a rămas în memoria tuturor.
Când predica, îşi desfăcea adeseori mâinile. Le desfăcea larg, de parcă dorea să îmbrăţişeze cu ele tot văzduhul şi, cu el, şi pe cei din biserică. În veşmântul cel auriu părea un vultur gata să-şi ia zborul către înalt. Aşa a rămas în memoria tuturor.
Ca un mare
predicator. Atât de mare, încât părea singurul în atmosfera cenuşie a
Bucureştiului de sfârşit de secol şi mileniu.
Dacă intrai în biserică să-l asculţi, vocea sa te ţintuia în loc. Era gravă, amplă, cuprinzătoare, cu profunzimi de nebănuit. Te puteai adăposti în sunetele ei. Ţi le puteai face rugăciune.
Dacă intrai în biserică să-l asculţi, vocea sa te ţintuia în loc. Era gravă, amplă, cuprinzătoare, cu profunzimi de nebănuit. Te puteai adăposti în sunetele ei. Ţi le puteai face rugăciune.
Avea în ea deschiderea
notelor de orgă şi puterea tunetului de dinainte de furtună. În timpul
predicilor, vocea aceasta, maiestuoasă şi grea, se înălţa dinspre
altar, plutea deasupra capetelor tuturor şi ieşea apoi, năpraznic, prin
porţile bisericii, direct în uliţă, pierzându-se printre casele vechi
de pe strada Sfântul Silvestru.
Aici îi alina pe bătrânii care stăteau
pentru o clipă să o asculte, le aţinea drumul spre piaţă precupeţelor
guralive, îi îmbăta pe studenţii care veneau să o soarbă ca pe un
elixir al tinereţii veşnice şi-i fericea până şi pe ţiganii de mahala
bucureşteană, fericiţi că predicile părintelui îi pot feri de blesteme.
De priceput pricepea câte ceva toată lumea.
Părintele Galeriu era când eruditul profesor universitar, când preotul sfânt, mustind de har, când, pur şi simplu, bătrânelul cel bun ca pâinea caldă, care se descălţa de pantofi şi venea acasă în picioarele goale, pentru a milui vreun sărman. Şi mai era ceva. Părintele Galeriu nu era niciodată singur. Întotdeauna venea însoţit.
Nu la oameni mă refer, ci la o
iradiere tainică, învăluitoare şi caldă, care se revărsa din anteriul
negru, de pânză simplă, din ochii adânci, adumbriţi de sprâncenele
stufoase, din trupul scurt şi noduros, de ţăran moldovean, din barba
patriarhală, din gesturile largi, din toate şi din nimic.
Prezenţa
aceasta discretă, mai mult decât cunoştinţele sale teologice uimitoare,
mai mult decât mintea sa ascuţită, care-ţi răspundea pe loc la cea mai
chinuitoare problemă a vieţii, prezenţa aceasta a fost taina vieţii
lui.
Pe ea au căutat-o milioanele de oameni care s-au prăbuşit obosiţi
sub epitrahilul său pentru a învia în câteva clipe, redescoperindu-se
mai altfel, mai altcumva.
Pentru că părintele avea un dar mare,
incomensurabil. Acela de a găsi în orice preocupare a noastră, oricât
de măruntă - un ţel, în orice icnet - o rugăciune, şi în orice om - un
copil al lui Dumnezeu. Odată ajuns în faţa lui erai salvat, câştigat
definitiv pentru Dumnezeu.
Copilăria din tinda raiului
E o seară de iarnă, aşa cum şi astăzi mai sunt în satele noastre. Cu paşi vătuiţi de somn, cu omăt până la umăr, cu noaptea care se aşterne vârtos şi nu se lasă dusă, cu foc în sobă şi poveşti. Mai ales cu poveşti.
Copilăria din tinda raiului
E o seară de iarnă, aşa cum şi astăzi mai sunt în satele noastre. Cu paşi vătuiţi de somn, cu omăt până la umăr, cu noaptea care se aşterne vârtos şi nu se lasă dusă, cu foc în sobă şi poveşti. Mai ales cu poveşti.
La
început, mama le spune copiilor ce a citit ea din Creangă, iar la urmă
de tot, atunci când pleoapele cad mai grele decât neaua de afară, caută
să iscodească tâlcuri şi întâmplări din poveşti: cu zmei şi balauri,
feţi-frumoşi şi ilene-cosânzene aleargă prin faţa ochilor larg deschişi
ai copiilor.
Din când în când, câte un pitic, ori poate o zână, se
încumetă să sară prin fereastra mică direct în odaie şi să le vorbească
micuţilor despre tărâmul de dincolo. Ei ascultă cu uimire, până când
pleoapele se plumbuiesc peste ochii frumoşi, alungându-i în vis.
Aşa a crescut părintele Galeriu.
Aşa a crescut părintele Galeriu.
Ani mai târziu, la bătrâneţe, va povesti
cum mama adăsta cu ei în nopţile de iarnă, călăuzindu-i în lumea
poveştilor, şi cum călugări pelerini, veniţi de la mânăstirile
nemţene, poposeau uneori în casă, istorisindu-le isprăvile grozave,
pline de minuni, ale sihaştrilor de odinioară.
Trebuie că aceste două
lumi, cea fantastică şi cea sfântă, s-au îngânat în mintea sa de copil.
Iscusinţa de a dezvălui adevăruri tainice şi profunde s-a copt lin la
focul nopţilor de iarnă şi sub umbra magică a monahilor peregrini, şi
a rodit mai târziu în predicile care-i vor uimi, deopotrivă, atât pe
oamenii simpli, cât şi pe cărturari. Părintele însuşi spunea - "am
prins şi eu ceva îndemânare şi tâlc de la mama”.
Muiat în credinţă şi
în tradiţia neamului, sufletul său s-a alcătuit din acelaşi aluat cu
al strămoşilor săi răzeşi - simplu şi neprefăcut, trainic şi smerit,
înzestrat cu o înţelepciune adâncă, în măsură să dea seama de
lucrurile mari ale lumii.
În acei ani, micul Constantin l-a cunoscut pe Dumnezeu. Domnul răzeşilor, "drag şi bun”, care vine să colinde cu Moş Crăciun satele moldoveneşti, râzând de năzbâtiile copiilor, căinându-i pe sărmani şi fulgerând pedepse pentru boierii nemilostivi.
Icoana aceasta a dumnezeirii îi va fi covârşit sufletul
şi-i va fi călăuzit primele rugăciuni. Când a sosit vremea să fie dat
la şcoală în ciclul gimnazial, micul Constantin a vrut să meargă la
seminar.
Dorea să ajungă preot. E greu să pătrundem acum în
subţirimea de gând care l-a călăuzit de mic copil pe această cale
anevoioasă. Dar ştim cu certitudine că în inima lui se aprinsese un
foc.
Părintele Galeriu spunea că Dumnezeu i-a încălzit "odrasla
harică” încă din acei ani. Timpul va dovedi că flacăra aprinsă în
copilărie s-a transformat la maturitate într-un rug.
Şcoala
Părintele a fost mereu preocupat de orice aspect al cunoaşterii umane. Mintea sa ascuţită a răscolit mult în afara graniţelor teologiei, căutând răspunsuri, aflând întrebări. Pentru el, ştiinţele, mai ales cele exacte, erau tot atâtea ferestre ale creaţiei, deschise spre infinitul tainelor dumnezeieşti.
Şcoala
Părintele a fost mereu preocupat de orice aspect al cunoaşterii umane. Mintea sa ascuţită a răscolit mult în afara graniţelor teologiei, căutând răspunsuri, aflând întrebări. Pentru el, ştiinţele, mai ales cele exacte, erau tot atâtea ferestre ale creaţiei, deschise spre infinitul tainelor dumnezeieşti.
Deschiderea
aceasta unică, atât de rară astăzi în cinul preoţesc, s-a clădit încă
din anii de seminar. Înzestrat cu o inteligenţă aparte (a fost mereu
bursier), micul Constantin s-a adâncit în studiu.
Părintele îşi amintea
că în vremurile acelea nu se predau numai materii teologice. "Era o
veche tradiţie la sat, ca preotul să ştie de toate, să măsoare şi
pământul şi să-i vorbească omului şi de ciclul cerului”.
Aşa că micuţii
seminarişti învăţau, pe lângă Noul şi Vechiul Testament, tipic şi
muzică, necesare unor viitori preoţi, şi astronomie, agronomie, logică
sau psihologie. Dincolo de aceste preocupări, fundamentală a fost
la Constantin căutarea lui Dumnezeu.
Uriaşul duhovnicesc din anii
maturităţii s-a trezit la viaţă încă din anii aceştia de seminar.
Pentru el, cunoaşterea nu era mărginită de gândire şi nu se oprea
îngheţată la un şir de raţionamente reci.
Era mai degrabă vedere
interioară, împărtăşire de har. "Darurile lui Dumnezeu”, spunea
părintele, citându-l pe Sfântul Grigorie Palama, "sunt ochi
duhovniceşti cu care poţi privi întregul Univers”. Şi aceşti ochi i
s-au deschis de timpuriu.
La facultate, a avut parte de câteva întâlniri providenţiale, care i-au cristalizat experienţa din timpul seminarului.
A studiat cu mitropolitul martir Irineu Mihălcescu
(înlăturat din scaun şi apoi ucis de comunişti), cu Theodor M. Popescu
(închis şi apoi ucis de acelaşi regim) sau cu Nichifor Crainic (şi el
deţinut politic, cu care avea să-şi dea lucrarea de licenţă). Teolog
şi poet, membru al Academiei Române, cel din urmă avea să-i fie lui
Constantin magistrul prin excelenţă.
Tânărul a fost contaminat de
verva şi talentul oratoric al îndrumătorului său, de preocupările
pentru ascetică şi mistică, de felul poetic în care îşi turna
concepţiile teologice.
Nu
în ultimul rând, Crainic a fost un mărturisitor al credinţei căruia nu
i-a fost teamă de regimul comunist. L-a iubit pe tânărul Galeriu,
oferindu-i chiar o bursă în Germania, la finalizarea studiilor.
Din
păcate, părintele nu a putut să o fructifice, pentru că România era în
plin război şi a trebuit să plece în armată. Era un răzeş şi înţelegea
să-şi slujească neamul la fel cum o făcuseră strămoşii săi.
Şi-a făcut
stagiul militar şi, cu facultatea terminată, s-a gândit să părăsească
viaţa de mirean, intrând într-o mânăstire.
Dragostea pentru Sfinţii
Părinţi, imaginea luminoasă a călugărilor nemţeni care-i marcaseră
copilăria vor fi contribuit la această alegere. Dar pronia îi
rânduise un alt drum.
Tatăl său, un om tare evlavios, care-şi rupea de
la gură pentru a milui pe sărmanii satului, nu a fost de acord. I-a
spus scurt şi aspru - "Nu băiete! Nu vei intra în mânăstire! Te vei
căsători şi vei face copii, pentru a duce mai departe numele de
Galeriu”. Constantin îşi iubea tatăl nespus de mult, aşa că s-a
supus.
"La prima întâlnire mi-a pus
trei întrebări”, spunea, mai târziu, soţia părintelui: "dacă îmi place
viaţa la ţară, eu i-am răspuns că da, dacă aş vrea să devin preoteasă,
şi i-am spus că găsesc o astfel de viaţă grea, dar frumoasă, şi abia la
sfârşit m-a întrebat dacă îl plac. M-am ruşinat şi nu i-am spus nimic,
dar îl plăcusem din prima clipă. Era un bărbat frumos.
Avea nişte ochi
vii, strălucitori şi un glas care te atrăgea. Simţeai nevoia să stai
lângă el şi să-l asculţi. Şi simţeai că are în el dragoste, o dragoste
pe care o lucra şi care a atras apoi mii de oameni”. La doar o săptămână
de la această întâlnire, cei doi erau căsătoriţi.
Slujire şi prigoană
Satul Podul Văleni era în anii '40 un cătun micuţ, răzleţit pe vârful dealurilor prahovene. La poalele acestora, Ialomiţa curgea leneşă, lăţindu-se apoi în câmpie. Din când în când, apa aceasta, altminteri mlădie şi liniştită, se răscula mânată de ploile repezi de munte şi înghiţea totul.
Ca să scape de năbădăile ei, sătenii îşi
duraseră casele sus, pe culmi. Într-una dintre ele s-a mutat şi noul
părinte, o căsuţă smerită, cu pământ pe jos.
Venise de la Bucureşti cu
tânăra sa soţie, dorind să facă misiune. Era purtat de un foc lăuntric
şi nădăjduia să îi mişte pe oameni spre Hristos. "Pentru el, biserica a
fost mereu înaintea familiei. Prea puţin stătea acasă, prea puţin vorbea
cu mine şi copiii.
Era
complet absorbit de slujire”. Sfântul lăcaş ce-i fusese dat spre
grijire era vechi şi coşcovit, căci Ialomiţa se năpustise asupra lui în
câteva rânduri, iar zidurile stăteau acum hâite de zavistia apei.
Părintele Galeriu l-a reparat şi a început să slujească.
Predicile sale
au ajuns să-i adune nu numai pe sătenii de la Podul Văleni, ci şi pe
cei din satele apropiate. O întâmplare anume îi răspândise faima de
rugător puternic. Unui ţăran i se furaseră într-o noapte caii. Pentru
oamenii acelor timpuri, asta era o tragedie.
Fără cai, nu puteai munci
câmpul şi nici nu-ţi puteai hrăni familia. Disperat, omul a alergat la
preotul cel tânăr. Părintele Galeriu l-a ascultat, apoi i-a spus
liniştit - "Mergi acasă, roagă-te şi fii pe pace, căci caii se vor
întoarce acasă”. Şi aşa s-a întâmplat.
A doua zi, caii erau cuminţi, în
bătătură. Fapta nu a trecut nebăgată în seamă şi, curând, la bisericuţa
din Podul Văleni a început să vină din ce în ce mai multă lume.
Dragostea de slujire care-l animase pe părintele începea să dea roade.
Ierarhii au văzut râvna cu care lucra şi s-au gândit să îl aducă la
Ploieşti, la o parohie mai mare. Părintele a păşit în marele oraş,
odată cu intrarea bisericii ortodoxe române într-o nouă zodie.
Suflarea de gheaţă a comunismului se întindea spre altare. Din
ordinul stăpânirii, credincioşii nu mai aveau voie să stea în
biserici după ora două a amiezii. Dar părintele Galeriu era un om
liber, robit doar iubirii de Hristos.
Fără îndoială că avea în minte
figurile dascălilor din facultate, mulţi dintre ei închişi, dar
neplecaţi ciocanului şi secerii. Aşa că nu a ţinut seama de
interdicţie.
La biserica Sfântul Vasile, acolo unde slujea, duminica după-amiaza se ţineau întâlnirile Oastei Domnului.
La biserica Sfântul Vasile, acolo unde slujea, duminica după-amiaza se ţineau întâlnirile Oastei Domnului.
Părintele
era sufletul lor. Predica, spovedea, slujea. Era o bulboană
spirituală, pe care autorităţile au încercat să o zăgăzuiască. Îi
speria verva noului preot şi, mai ales, dragostea cu care îl
înconjurau mulţimile de credincioşi care se scurgeau din tot oraşul
la biserica Sfântul Vasile.
"Biserica a fost foarte umilită în acea
perioadă, iar noi, slujitorii ei ortodocşi, n-am beneficiat de
libertatea de a face cateheza religioasă. Toate celelalte culte au avut
acest privilegiu, prevăzut chiar în statutul lor, potrivit credinţei
fiecăruia; pe când noi trebuia să le concentrăm pe toate doar în cadrul
slujbei de dimineaţa a Sfintei Liturghii.
Şi n-aveai răgaz... După
Sfânta Liturghie, era fie un parastas, fie un botez, fie o cununie,
încât practic noi am fost lipsiţi de putinţa de a face acest învăţământ
religios.
Eu însă, trecând peste dispoziţiile autorităţilor, ţineam
această cateheză duminica după-amiaza, când participa foarte multă
lume. Şi atunci, în 1952, la 15 august, am fost ridicat şi, după două
luni de şedere în penitenciar, am fost dus la Canal, la Valea Neagră”.
Un pachet cu mâncare
E dimineaţa devreme. Preoteasa Argentina se trezeşte pentru a avea grijă de cei patru copii. Părintele Galeriu fusese închis în urmă cu câteva zile. E speriată şi tristă, căci nu are nici o sursă de venit. Şi-ar lua un serviciu, dar e greu de crezut că, având un soţ deţinut politic, îşi va găsi ceva de lucru.
Un pachet cu mâncare
E dimineaţa devreme. Preoteasa Argentina se trezeşte pentru a avea grijă de cei patru copii. Părintele Galeriu fusese închis în urmă cu câteva zile. E speriată şi tristă, căci nu are nici o sursă de venit. Şi-ar lua un serviciu, dar e greu de crezut că, având un soţ deţinut politic, îşi va găsi ceva de lucru.
Deschide uşa pentru a deretica în faţa locuinţei în care stau cu chirie
şi vede mirată un pachet. De mărime potrivită, legat cu sfoară, stă
aşezat frumos în faţa uşii. Preoteasa îl aduce în casă şi-l deschide cu
grijă. O fi oare un alt truc al Securităţii?
Nu. Înăuntru e o pâine şi
ceva de mâncare. Din acea zi şi până când părintele s-a întors de la
închisoare, acel pachet s-a aflat în fiecare zi, dis-de-dimineaţă, în
faţa intrării. Nesmintit, pe ploaie sau ger, cineva trecea pe la
familia greu încercată şi o ajuta.
"Mai bine de un an de zile nu am ştiut cine era. Am încercat să-l prind pe anonimul care se jertfea pentru noi, dar nu reuşeam. Aducea pachetul şi apoi se ascundea. Până într-o dimineaţă, când am văzut o bicicletă rezemată de gard. Am bănuit că e a lui şi am aşteptat să vină să o ia.
Atunci l-am întrebat
de ce face asta. Mi-a spus printre lacrimi că de când a fost arestat
părintele, s-a legat în faţa lui Dumnezeu să ne aducă în fiecare
dimineaţă o pâine şi ceva de mâncare. Şi s-a ţinut de cuvânt. În
fiecare zi”.
Când credincioşii au aflat că părintele e în închisoare s-au pus în mişcare. Coşuri cu ouă, saci cu grâu şi porumb, căruţe cu cartofi, putineie cu brânză s-au revărsat asupra familiei oropsite. Un belşug de mărinimie!
Iubirea pe care părintele o risipise cu atâta
generozitate se reîntorcea acum însutit. "Nu numai că nu am dus lipsă
de nimic, dar primeam atâtea, încât am ajuns să dau eu însămi de
pomană altor familii care aveau bărbaţii închişi”.
Departe de toate acestea, părintele trudea în lagărul de la Valea Neagră, o colonie de muncă forţată, al cărei unic scop era acela de a zdrobi trupurile şi sufletele celor care nu consimţiseră la marşul spre viitorul "de aur” al comunismului. Nu era singurul preot închis. Tuturor celor care o contestau, societatea multilateral dezvoltată le pregătise un mormânt anonim. Norma de lucru pentru un deţinut era uriaşă. Trebuia să sape într-o zi cât doi oameni zdraveni.
Asta, cu o apă fiartă botezată ciorbă
şi cu un colţ de pâine. Nu-ţi făceai norma, nu primeai nici de mâncare.
Moarte sigură!
Părintele Galeriu nu s-a descurajat.
Părintele Galeriu nu s-a descurajat.
Era în mâinile
lui Dumnezeu. Slujea Sfânta Liturghie în gând. Cu fiecare lovitură de
sapă, spunea şi un "Doamne miluieşte!”. Iar harul lucra. Ajunsese să-şi
sape norma zilnică în jumătate de zi, iar în timpul rămas, lucra pentru
alţii.
Îi iubea pe ceilalţi deţinuţi ca pe propriii lui copii. Nu se
gândise niciodată că va ajunge între oameni cu o credinţă atât de
profundă. În anumite privinţe, lagărul de muncă era mânăstirea la care
visase încă din copilărie. Cei care l-au cunoscut în acea perioadă spun
că nu ţinea pentru sine nimic.
Dacă un deţinut era desculţ, îi dădea
papucii lui, dacă tremura de frig, îi oferea propria haină. Dar, prin
dragostea celorlalţi, părintele nu rămânea multă vreme nici desculţ şi
nici dezbrăcat. Iubirea lui circula ca un fluid, punând în mişcare
inimile, clădind nădejdi, dăruind bucurii.
Pleca din inima sa, făcea
înconjurul lagărului şi se întorcea la el înmiită, plină de sudoarea şi
necazurile pe care le sublimase în lumină. Când autorităţile l-au
închis, nu au realizat că părintele era mult mai periculos în lagăr
decât în libertate.
Când iubirea zideşte o casă
Când iubirea zideşte o casă
"Era
chiar de ziua prăznuirii Sfântului Dumitru. Ieşisem puţin la biserică,
lăsând copiii acasă. Când m-am întors, ei erau în bucătărioară şi se
învârteau miraţi în jurul unui străin îmbrăcat în haine ponosite. Era
slab ca un ţâr şi cu o barbă mare, încâlcită.
Am crezut că era un
cerşetor. Abia când s-a întors către mine i-am recunoscut ochii
arzători. Ochii nu i se schimbaseră deloc, dar copiii nu l-au mai
recunoscut... Era numai piele şi os, îmbrăcat mai rău decât un
cerşetor. Şi era şi bolnav, se îmbolnăvise de hepatită”.
Preoteasa îşi înăbuşă un suspin. Ochii i se umplu de lacrimi şi între noi se aşterne o tăcere. Drame ca ale părintelui vor fi fost mii în acei ani, dar în familia lui, suferinţa era îndulcită de dragostea lui Hristos.
Când credincioşii săi au aflat că părintele fusese eliberat, au început
să se scurgă către biserică. Erau aşa de bucuroşi că scăpase cu viaţă,
încât s-au hotărât să-i ridice o casă. Au pus umărul şi în câteva luni
i-au zidit-o.
Au făcut-o chiar în curtea bisericii, să-l ştie apărat de
cruce şi altar. Părintele şi-a continuat slujirea, de parcă nimic nu
s-ar fi întâmplat. Nu îi era teamă. Se mistuia lăuntric pentru o
singură ţintă - să propovăduiască oamenilor evanghelia.
"Cuvântul este
calea aceasta divină şi umană de a comunica, de a ne împărtăşi unul
celuilalt taina noastră lăuntrică. În acest spirit am împărtăşit şi eu
Cuvântul, Cuvântul-Creator”.
Anii treceau peste
biserica Sfântul Vasile din Ploieşti, iar predicile părintelui răzbeau
prin ceaţa cenuşie pe care comunismul o aruncase peste ţară. Într-o lume
aservită şi umilită, el era liber şi nesupus.
An după an, părintele
adăuga la făptura sa har şi iubire. Era mistuit mereu de grija celor
aflaţi în nevoi. "Într-o zi, la uşa noastră a venit un cerşetor. Voia o
bucată de pâine, iar noi nu mai aveam decât un colţ, aşa că l-am
refuzat.
Părintele a aflat după câteva zile şi s-a necăjit tare. A
strâns toată mâncarea din casă şi a dat-o de pomană, zicându-ne - «Acum o
să vedeţi şi voi ce înseamnă să fii necăjit şi să nu ai ce mânca».”
Treptat, vocea sa a răzbit din urbea prahoveană şi s-a făcut auzită şi în capitală. A devenit doctor în teologie, apoi conducătorul spiritual al viitorilor preoţi şi, în cele din urmă, dascăl universitar. De la parohia din Ploieşti s-a mutat, din 1975, la cea de pe strada Sfântul Silvestru, biserică de care îşi va lega numele definitiv.
Aici se vor
petrece câteva dintre întâlnirile care vor aduce sau înrădăcina pe
calea bisericii unele dintre marile personalităţi ale culturii române
de secol XX. Pentru ei, Părintele Galeriu era în acei ani o gură de aer
proaspăt în peisajul unei biserici ce părea îngenuncheată.
Era
teologul racordat atât la teologia şi ştiinţa contemporană, cât şi la
învăţătura Sfinţilor Părinţi. Figura sa, de duhovnic cu aură monahală
şi de savant erudit, avea să câştige pentru Hristos suflete care nu ar
fi putut să fie prinse de nici un alt "năvod” al Duhului.
"Vom muri şi vom fi liberi!”
L-am ascultat, adeseori, vorbindu-ne despre acel strigăt al unui decembrie sângeros. Era fascinat de izbucnirea aceasta spontană şi fierbinte a credinţei, care dădea seama de jarul ce mocnise într-un popor asuprit de ateismul politrucilor.
"Vom muri şi vom fi liberi!”
L-am ascultat, adeseori, vorbindu-ne despre acel strigăt al unui decembrie sângeros. Era fascinat de izbucnirea aceasta spontană şi fierbinte a credinţei, care dădea seama de jarul ce mocnise într-un popor asuprit de ateismul politrucilor.
Pe tinerii care muriseră în decembrie 1989, el
îi vedea martiri. Moartea lor, moarte pe care o aleseseră pentru a fi
liberi, era aidoma celei a Mântuitorului - fără pată, purtând în
pântecele ei o înviere. În zorii zilei de 22 decembrie, părintele a
purces spre Piaţa Universităţii.
Era însoţit de nepotul său, Cristian.
Nu dorea să protesteze, nu o făcuse întreaga viaţă. Îl mâna acolo
dragostea de rugăciune pentru sufletele celor ucişi. Petele de sânge
luceau stins pe asfaltul negru, mărturie a unei nopţi care se sfârşise
prin jertfă.
"Bunicul era frământat. Îngenunchea şi se ruga în fiecare
loc în care fuseseră ucişi revoluţionari. Se ruga cu lacrimi. De fiecare
dată, plângea pentru sufletele lor. Când s-a întors acasă i-a spus
bunicii că suntem datori faţă de aceşti oameni. Datori să ne jertfim şi
noi mai mult”.
Părintele aşteptase această schimbare. Anii în care predicase sub ameninţările Securităţii, cei în care ţinuse cateheze la Ploieşti sau la Bucureşti au reprezentat o formă de revoltă paşnică, singura la care poate consimţi un slujitor al Răstignitului.
Şi revolta
fără sânge rodise. Vocea aceea, maiestuoasă şi blândă, care te înfiora
şi te mângâia totodată, care răsunase în biserică, dar şi la Canal, se
putea acum revărsa în voie.
Părintele Galeriu a devenit omniprezent. Ţinea cursuri de teologie la trei facultăţi, era invitat la simpozioane ale oamenilor de cultură sau ale cercetătorilor din varii domenii, dădea interviuri la radio, televiziune sau ziare şi, în plus, îşi vedea conştiincios de slujirea la parohia Sfântul Silvestru.
Un ucenic
apropiat, care îl ajuta în fiecare duminică la altar, mi-a spus că
într-o bună zi şi-a propus un mic experiment. S-a gândit să nu se aşeze
decât atunci când o face şi părintele. Dânsul nu mai era tânăr,
împlinise 71 de ani în noiembrie 1989, ucenicul, dimpotrivă, nu trecuse
de 40.
Slujbele au început la ora 8, apoi ceasurile s-au scurs încet.
S-a sfârşit slujba Sfintei Liturghii, după care părintele a predicat.
Îndelung. A urmat o cununie, apoi un botez. Trecuseră deja mai bine de 6
ore de când Părintele Galeriu se ruga în picioare. Era neobosit.
Atunci
ucenicul s-a aşezat, frânt, dar avva a continuat. Un nou botez, apoi
câteva cununii şi, atunci când soarele trecea spre seară, după nouă ore
de zdrobire a trupului şi înflăcărare a Duhului, s-a aşezat.
Aşa a vieţuit până în ultima clipă,
timp de mai bine de un deceniu. Nu s-a cruţat deloc, nu şi-a îngăduit
nici un răgaz. "Când treceam la culcare, vedeam lumina aprinsă în camera
sa. Intram şi îl sfătuiam să se odihnească.
Îmi spunea că nu poate, că
trebuie să citească, pentru că oamenii aşteaptă de la el cuvânt, un
cuvânt de astăzi, şi-l accentua întotdeauna pe «astăzi». Îi spuneam că
e deja o enciclopedie şi-mi răspundea, zâmbind, că nu-i destul.
Îi
replicam că o să-şi dea sufletul într-o bună zi de atâta osteneală, iar
oamenii vor zice doar - «Dumnezeu să-l odihnească»! Mă privea şi
spunea - «De vor zice din inimă, va fi de ajuns pentru mine»”, spune
soţia sa.
Pentru părintele, singurele clipe de răgaz erau între două conferinţe sau slujbe. Atunci, în maşină sau în tren, s-ar fi putut opri din iureşul zilnic, dar şi acolo avea grijă să ia cu el un tânăr care-L căuta pe Domnul sau un intelectual care era frământat de o întrebare fundamentală.
Se risipea fără teamă şi fără cruţare. Cristian Galeriu
îşi aminteşte că, adeseori, "înainte de a intra într-o conferinţă era
complet epuizat. Acumula atâta oboseală încât observam că ne
urmăreşte cu mare greutate atunci când discutam cu el.
Dar, când
începea să vorbească, se petrecea cu el un lucru aproape miraculos.
Deodată se înviora, ridicându-se de cele mai multe ori în picioare, şi
vorbea de parcă era dimineaţa, după un somn bun.
La final,
întotdeauna, indiferent dacă era frig sau cald în sală, cămaşa sa era
udă. Întotdeauna.
Când îl întrebam cum se simte îmi spunea că abia
atunci când vorbeşte se odihneşte cu adevărat”. Şi întâmplări de felul
acesta, care vădeau o revărsare năpraznică de har şi se constituiau în
semne ale sfinţeniei, s-au înmulţit în ultimii ani de viaţă.
Vuietul Duhului
Într-una din zile, pe când se întorcea din oraş, s-a întâlnit cu un om sărman. L-a binecuvântat cu drag şi l-a miluit cu câţiva bănuţi, aşa cum făcea cu orice cerşetor.
Vuietul Duhului
Într-una din zile, pe când se întorcea din oraş, s-a întâlnit cu un om sărman. L-a binecuvântat cu drag şi l-a miluit cu câţiva bănuţi, aşa cum făcea cu orice cerşetor.
Dar omul
nostru era desculţ, iar banii primiţi nu i-ar fi ajuns pentru o pereche
de pantofi. Aşa că Părintele Galeriu s-a descălţat în plină stradă şi
l-a încălţat pe necăjit. Apoi s-a întors acasă în şosete, senin de parcă
ar fi umblat toată viaţă fără nimic în picioare.
"Făcea aşa tot timpul. Era foarte milostiv. În ultimii ani din viaţă, obişnuiam să merg la copii. Ei stăteau la Ploieşti, iar vizitele mele ţineau câteva zile. De multe ori, când mă întorceam, nu mai găseam plapuma sau păturile.
Îl întrebam pe părinte ce se întâmplase, iar el îmi răspundea
că au venit la el oameni sărmani şi s-a gândit că noi avem tot ce ne
trebuie, iar ei nu. Aşa că le dăduse tot ceea ce era pe pat...”
În acei ultimi ani l-am cunoscut şi eu. Era deja greu de har, cu o putere a rugăciunii cum nu întâlneai decât la călugării cei mai sporiţi. Mulţi credincioşi mărturiseau că binecuvântarea lui putea fi simţită pe creştet zile întregi.
Ceva se întâmpla cu carnea de care se atingeau
degetele lui noduroase, de răzeş voinic, deprins cu munca. Am trecut şi
eu printr-o astfel de întâmplare. Cu o seară înainte, ne contrazisesem
aprig pe o temă teologică. Eram tânăr şi trufaş.
A doua zi, atunci când
părintele obişnuia să binecuvânteze din uşa altarului toată lumea din
biserică, nu am vrut să merg la el. Îmi simţeam inima prinsă ca într-o
gheară de oţel, năclăită-n supărare şi obidă. La rugămintea unei
prietene, m-am urnit totuşi. Greu şi cu mânie.
Când m-a binecuvântat,
s-a întâmplat... Un cui fierbinte s-a împlântat în mintea care nu dorea
să ştie de iertare. Apoi, o pace adâncă şi bună mi s-a răspândit în
inimă, covârşindu-mi sufletul. Primisem o iertare necerută, mă spălasem
de o ciudă de care nu doream să mă lepăd.
Am înţeles că părintele
săvârşise în locul meu şi căinţa, şi iertarea, ca oarecând Domnul,
pentru noi toţi. Era slujitorul Lui cu adevărat, preot deplin,
deopotrivă jertfă şi jertfitor.
Sfârşitul lui a venit năpraznic şi neaşteptat. Îl înveşnicisem cu toţii la altarul bisericii Sfântul Silvestru. Era al nostru pentru totdeauna. Nimeni nu cred că îşi închipuia că va muri vreodată.
Sfârşitul lui a venit năpraznic şi neaşteptat. Îl înveşnicisem cu toţii la altarul bisericii Sfântul Silvestru. Era al nostru pentru totdeauna. Nimeni nu cred că îşi închipuia că va muri vreodată.
Ce să aibă moartea cu Părintele
Galeriu? Vom muri noi toţi, păcătoşi, mustind de patimi care ne
viermuiesc carnea, dar el? El avea să rămână pentru totdeauna acolo, la
altar, slujind neîntrerupt şi vorbind cu noi. Mai ales vorbind.
Şi totuşi, în cele din urmă şi cu totul neaşteptat, a murit. Un accident cerebral l-a prăbuşit. Şi-a revenit cu greu. Din altar, vocea i se auzea ca niciodată, stinsă, plăpândă, parcă de pe cealaltă parte a lumii. A mai trăit aşa aproape un an.
Apoi i-a fost din nou rău. Era în
anul 2003, chiar în postul Adormirii Maicii Domnului, pe care o preţuia
nespus. În zilele acelea a avut un vis. Se făcea că este într-o grădină
superbă şi acolo a întâlnit-o pe Prea Curata.
Ea i-a spus doar atât -
"Eşti binevenit!”. Vestea aceasta, că este aşteptat în împărăţiile
luminii, l-a bucurat şi l-a întărit. Într-o dimineaţă, s-a trezit mai
vioi decât de obicei. S-a uitat la soţia sa şi i-a spus: "Ce chip
luminos ai!”.
Au fost ultimele cuvinte pe care i le-a adresat. A intrat
apoi în comă şi s-a stins două zile mai târziu, pe 10 august. La
înmormântarea lui au venit mii de oameni, de la preşedinţi de stat şi
până la ţiganii umili care veneau să-i ceară binecuvântare.
Înainte de a
fi aşezat în mormânt, deşi era senin, soarele s-a înconjurat de un cerc
straniu, ca un curcubeu, vestind plecarea din lumea aceasta a unui
uriaş al Duhului. De atunci, spun ucenicii, în pofida secetei, florile
de pe mormântul său nu s-au veştejit niciodată.
"Părintele Galeriu, când vorbeşte, te conectează la Dumnezeu. În comparaţie cu el, ceilalţi preoţi nu predică, silabisesc... Eram odată cu nişte tineri, nu mai ştiu despre ce le vorbeam, şi unul sare şi îmi zice admirativ:
"Părintele Galeriu, când vorbeşte, te conectează la Dumnezeu. În comparaţie cu el, ceilalţi preoţi nu predică, silabisesc... Eram odată cu nişte tineri, nu mai ştiu despre ce le vorbeam, şi unul sare şi îmi zice admirativ:
«Domnule Ţuţea, vorbiţi de parcă aţi fi Părintele Galeriu!». Eu, care
înclin să mă cred genial, eram gata să mă supăr... Pe urmă, gândindu-mă
mai bine, m-am simţit onorat!”PETRE ŢUŢEA
"După ce am auzit prima predică a Părintelui, m-am dus în continuare şi în celelalte duminici, aşa cum se duce însetatul la izvor. Există fiinţe alese care-şi lasă amprenta în cei cu care se întâlnesc. În mine, Părintele Galeriu şi-a lăsat amprenta. Pentru totdeauna.”MIHAI ŞORA
"Pe lângă preot şi profesor, Părintele Galeriu a fost un om de rară şi aleasă omenie. A fost un om între oameni.
"După ce am auzit prima predică a Părintelui, m-am dus în continuare şi în celelalte duminici, aşa cum se duce însetatul la izvor. Există fiinţe alese care-şi lasă amprenta în cei cu care se întâlnesc. În mine, Părintele Galeriu şi-a lăsat amprenta. Pentru totdeauna.”MIHAI ŞORA
"Pe lângă preot şi profesor, Părintele Galeriu a fost un om de rară şi aleasă omenie. A fost un om între oameni.
Generos până la jertfă, altruist până la iertarea şi
iubirea vrăjmaşilor, răbdător până la uitarea de sine, înţelept şi
echilibrat în toate, Părintele Galeriu a fost şi a rămas un adevărat
«Părinte» şi «duhovnic», dăltuind în sufletele studenţilor şi ale
enoriaşilor săi adevărate caractere creştine...
Nu ştim dacă se va mai
naşte sau repeta curând un asemenea om şi preot ca Părintele Galeriu,
căci, în persoana sa, Dumnezeu a aşezat din plin daruri şi virtuţi pe
care le-a cultivat cu grijă şi stăruinţă. A fost un simbol al Bisericii
Ortodoxe Române.”VIRGIL CÂNDEA
Fotografii: arhiva familiei Galeriu, căreia îi mulţumim pe această cale
cybershamans (karmapolice) / CC BY-NC-ND 3.0Fotografii: arhiva familiei Galeriu, căreia îi mulţumim pe această cale
0 comments:
Post a Comment