FOCUS
• 23 Octombrie 2012 - 08:23
• Andreea Bujor
Aţi fost vreodată opriţi pe străzile Capitalei de necunoscuţi care v-au propus tot felul de afaceri, au încercat să vă vândă anumite lucruri ori au spus că vă cunosc şi au un mesaj din partea unui apropiat? Sau care, plângând în hohote, vă cereau bani împrumut, jurând că sunt de bună-credinţă? Atunci aţi fost posibila ţintă a unei escrocherii.
Dacă vreţi să vă feriţi de înşelăciunile de acest tip, trebuie să ştiţi că autorii pot fi persoane bine îmbrăcate, cu un limbaj elevat, care par oneste şi de încredere, uneori chiar naive. Noi am aflat care sunt cele mai populare escrocherii cărora le puteţi cădea pradă.
0 0 0 2 51
cybershamans (karmapolice) / CC BY-NC-ND 3.0
Aţi fost vreodată opriţi pe străzile Capitalei de necunoscuţi care v-au propus tot felul de afaceri, au încercat să vă vândă anumite lucruri ori au spus că vă cunosc şi au un mesaj din partea unui apropiat? Sau care, plângând în hohote, vă cereau bani împrumut, jurând că sunt de bună-credinţă? Atunci aţi fost posibila ţintă a unei escrocherii.
Dacă vreţi să vă feriţi de înşelăciunile de acest tip, trebuie să ştiţi că autorii pot fi persoane bine îmbrăcate, cu un limbaj elevat, care par oneste şi de încredere, uneori chiar naive. Noi am aflat care sunt cele mai populare escrocherii cărora le puteţi cădea pradă.
0 0 0 2 51
Comisarul de poliţie Marius Negrescu, reprezentat al
Departamentului Fraude la Poliţia Capitalei, a prezentat, pentru B365.ro, cele mai răspândite
escrocherii care au ca ţintă bucureştenii.
1. Înşelăciunea "verigheta şi inelul de aur găsite pe jos"
Ţintele înşelăciunii pot fi orice persoane.
Profilul escrocului: oameni care stârnesc încrederea şi care par oarecum naivi, pentru ca păgubitul să creadă că el este cel care face "marea afacerea", să nu bănuiască escrocheria.
Modul de operare
Autorul aruncă pe jos o verighta, un inel de aur şi stă undeva retras. În momentul în care ocheşte o posibilă victimă, se duce grăbit, ia inelul de pe jos şi pare foarte mirat şi încântat de ce a descoperit. "Tu, viitorul păgubit, când îl vezi, te gândeşti: ia uite, mă, ce baftă şi pe ăsta. Omul continuă, bă, o avea şi diamante, o avea şi nu ştiu ce. Efectiv îţi activează sentimentul de invidie", explică Marius Negrescu.
După ce a reuşit să facă persoana atentă la marea: descoperire, începe să schimbe tactica, spune că nu ştie ce ar putea face cu el şi, în plus, are mare nevoie de bani într-un timp scurt. Aşa că-i propune persoanei acostate pe stradă să-l cumpere. La o sumă acceptabilă, după negocieri, reuşeşte să-l vândă. "Oamenii sunt orbiţi de descoperirea unui obiect de mare valoare şi de a obţine un preţ bun pe el", declară comisarul.
2. Înşelăciunea cu ghicitul
Ţintele acestei înşelăciuni sunt tinerii, în special fetele.
Profilul escrocului: femei de etnie romă.
Modul de operare
Femeile abordeaza oameni pe stradă, cu replici de genul: "Am văzut ceva foarte special la tine. Lasă-mă să-ţi ghicesc, am ceva să-ţi zic, un lucru care îţi va schimba viaţa". Mânaţi de curiozitate, oamenii acceptă. Sub pretextul efectuării unor vrăji pozitive, acestea cer bijuterii, pentru că "fără aur nu merge vraja". Apoi le introduc într-o pungă şi încep "procesul de ghicire". Le distrag atenţia celor cărora le ghicesc şi bagă bijuteriile în buzunar.
Brusc, par panicate, spun ori că vine poliţia, ori folosesc alt motiv inventat şi cer banii pentru şedinţa de ghicit. Fetele plătesc şedinţa şi li se returnează punga, dar, în loc de bijuterii, găsesc în ea vreun metal fără valoare.
3. Înşelăciunea cu detergenţii
Ţintele înşelăciunii sunt bătrânii.
Profilul escrocilor: de regulă, persoane de etnie romă.
Modul de operare
Aceştia bat la uşile bătrânilor, având la ei sacoşe mari în care spun că ar fi detergent străin sau român. "Dom'le, uite, avem o promoţie la detergenţi: cumpăraţi sticla asta şi vă mai dăm încă trei", în felul acesta abordează oamenii.
Uneori, aceştia chiar sugereză iniţial că vor să-i dea detergentul gratis, după care, văzând că omul este interesat, cer bani pe el. În timp ce bătrânul caută banii, hoţii intră în casa şi-i fură lucruri de valoare.
4. Înşelăciunea "Suntem de la Electrica/ Romtelecom"
Aceste escrocherii se împart în două categorii.
Ţinta poate fi orice fel de persoană.
Modul de operare al primului tip de înselăciune
Escrocii bat la uşa bătrânului, spunând că sunt de la Electrica sau de la Romtelecom. Continuă povestea şi le zic că au venit să îi repare curentul electric sau linia telefonului, pentru că unii vecini au făcut reclamaţii că îi bruiază.
Infractorii umblă înainte la panoul de control şi defectează intenţionat curentul electric. Aceştia au uniforme de angajaţi ai Electrica sau Romtelecom, pentru a-şi spori credibilitatea. După ce a convins bătrânul că sunt de bună-credinţă, intră în casa acestuia şi fură tot ce găsesc. "Am avut cazuri în care au furat nişte tablouri foarte scumpe", declară Marius Negrescu.
Cea de-a doua modalitate de escrocherie a fost pusă în aplicare chiar de angajaţi de la Electrica.
Modul de operare
Angajaţii băteau la uşa oamenilor şi le insinuau consumatorilor ideea că pot să le micşoreze consumul, atacând panoul electric cu diferite dispozitive. Mai mult decât atât, chiar intrau în încăperile oamenilor şi le puneau dispozitive care să le micşoreze consumul.
După o lună, două, când oamenii începeau să prindă încredere, escrocii le trimiteau angajaţi tot de la ei, din Electrica, să le facă un control. Megeau la oameni şi le găsea dispozitivul respectiv. Păgubiţii îl contactau pe cel cu care aveau înţelegerea, pentru a rezolva problema. Povestea se încheia cu o sumă de bani dată de păgubit angajatului-escroc, pentru a se acoperi faptele.
5. Înşelăciunea "rude din străinătate"
Ţintele acestui tip de înşelăciuni sunt, de regulă, bătrânii.
Profilul escrocilor: persoane bine îmbrăcate, care folosesc un limbaj elevat, educate.
Modul de operare
Aceste persoane abordează oameni pe stradă, de regulă bătrâni. Îşi fac veacul prin apropierea caselor de pensii, pe lângă spitale ori pieţe. Opresc persoane în vârstă şi îi întreabă dacă nu au rude în străinătate. Cum mulţi dintre ei răspund afirmativ, escrocul îşi începe prestaţia de teatru.
" Ah, ce bine că v-am găsit. Şi aveţi un băiat în Italia/ Spania? (sunt alese ţări unde sunt plecaţi mulţi români)", continuă omul.
Bătrânii au tendinţa să dea mai multe informaţii şi, în funcţii de acestea, escrocii- de altfel oameni inteligenţi, abili- îşi construiesc povestea. Le spun bătrânilor că au fost trimişi exact de respectiva rudă, i-a căutat special pe stradă şi au un pachet din partea ei. Bătrânul, entuziasmat, îi primeşte în casă. Escrocul îi povesteşte cum e viaţa rudei în străinătate, că se descurcă "aşa cum poate", dar ar mai fi o posibilitate să câştige un ban.
Îl roagă pe bătrân să-i dea nişte bani, să cumpere din România câteva produse mai ieftine şi să le vândă acolo mai scumpe. Şi bătrânul, dorind să-şi ajute ruda, îi dă omului suma cerută. Asta este una dintre tactici. Însă, de cele mai multe ori, escrocii profită pur şi simplu că au intrat la bătrân în casă, îl fac să părăsească încăperea prin diferite pretexte: " îmi aduceţi o sticlă de apă să înlocuim apa de la radiator" - exemplul unui păţit. Bărbatul se duce la baie, umple sticla şi, în timpul acesta, escrocii sustrag obiecte de la el din casă.
Comisarul ne-a spus că au fost foarte multe plângeri ale oamenilor astfel păcăliţi. Două grupări mari au fost prinse de Poliţia Capitalei. Infractorii erau dintr-un sat din Târgovişte şi veneau în Bucureşti special pentru a săvârşi astfel de înşelăciuni.
"Am făcut noi nişte hărţi raţionale, deoarece primeam multe plângeri şi am observat că majoritatea escrocilor de acest timp stăteau pe lângă oficiile poştale unde se duceau bătrânii să îşi ia pensiile şi, pe baza unor asemănări dintre persoane, s-au aflat autorii", declară acesta.
6. Escrocheria "loz în plic"
Ţintele: împătimiţii de promo-sport care joacă 6/49, loz în plic.
Profilul escrocului: persoanele în vârstă, deoarece această metodă era foarte folosită în timpul lui Ceauşescu, mulţi fiind interesaţi de achiziţioarea de loz în plic, pentru justificarea veniturilor ilicite. Sunt foarte puţine persoane care ştiu această tactică şi, de regulă, cei care o folosesc sunt aceiaşi de zeci de ani. Tinerii nu sunt familiarizaţi cu metoda.
Modul de operare
Escrocheria se petrece în apropierea agenţiilor de promo-sport. În general, se formează nişte grupuri în jurul acestor agenţii, alcătuite din oameni care fac schimb de ponturi, vorbesc despre cine a mai câştigat, cât a mai câştigat. Escrocii apar la uşa agenţiilor sau prin zonă, aproape de ora închiderii sau după închidere, de regulă a doua variantă. Şi încep să le povestească oamenilor care sunt adunaţi acolo:
"Uite, domnule, am câştigat şi am un loz în plic. Am venit să-mi iau premiul şi ăştia au închis. Şi am nevoie de bani în seara asta, că e bolnavă nevastă-mea, este în spital."
Oamenii îl ascultă şi deja o rotiţă li se învârteşte. Se gândesc că ar putea să facă o afacere din care să câştige mulţi bani uşor.
Omul continuă şi le zice că singura lui soluţie este să-l vândă şi că îl va vinde pe o sumă mică, în comparaţie cu marele câştig pe care-l vor avea posibilii cumpărători. Până la urma, se face înţelegerea. După cum este de aşteptat, lozul se dovedeşte a fi fals. "Am prins mulţi astfel de infractori. Avem chiar şi albume cu faţa lor. Nu este greu, pentru că mai sunt puţini care ştiu metoda", spune comisarul.
6. Escrocheria "Alba- neagra"
A fost foarte frecventă în Bucureşti şi în provincie până în anul 2000. Ulterior, escrocii s-au mutat în străinătate, pentru a aplica metoda de înşelăciune acolo.
Escrocheria consta în ascunderea unui obiect, de regulă o bilă, sub trei pahare. Într-o zonă aglomerată i se propunea unei persoane, în schimbul unei sume de bani, să ghicească sub care dintre pahare este bila.
Dacă ghicea, i se returna dublul sumei de bani care i-a fost cerută. Dar bila respectiva nu exista sub niciun pahar, aşa că nimeni nu câştiga niciodată. Chiar dacă ar fi existat bila, tot ar fi fost un procedeu ilegal, pentru că era un joc de noroc care nu avea aprobare.
7. "Maradona", infracţiune specifică Bucureştiului
Ţintele infracţiunii: persoane din provincie sau persoane străine.
Profilul escrocilor: escrocii se prezintă drept ofiţeri de poliţie şi folosesc mai mulţi complici.
Modul de operare
Complicii autorilor se prezintă victimelor şi se oferă să le schimbe valuta la un preţ mai bun decât la casele de schimb valutar. Imediat după ce pleacă, vin asa-zişii "poliţişti", care acuză păcălitul că a comis un act ilegal, deoarece valuta poate fi schimbată doar la oficiile de schimb valutar.
"Poliţiştii" încep să desfăşoare tot felul de activităţi specifice, percheziţii în plină stradă, lipesc păcălitul de perete si, cu ocazia percheziţiile corporale, îi verifică valuta, sustrag o parte şi, în unele cazuri, o înlocuiesc cu aşa-zisul şmen- bucati de ziar trase la xerox care imită banii.
8.Înşelăciunea cu "împrumutul"
Nu există un anumit tip de ţintă, oricine poate fi păcălit în acest fel.
Profilul escrocilor: oameni bine îmbrăcaţi, persoane foarte abile, cu un limbaj elaborat şi cu o înfăţisare de încredere, care pretind a fi din provincie sau din străinătate.
Modul de operare
Folosind diferite pretexte, că ar fi bolnavi şi au nevoie de medicamente, că ar fi suferit un accident, că au nevoie de benzină şi li s-a furat portofelul, că sunt băncile închise şi nu au de unde să scoată banii, aceşti oameni se împrumută de sume de bani. Şi unii dintre ei chiar lasă garanţie unele obiecte, de cele mai multe aur falsificat. Păgubiţii nu-şi mai primesc niciodată banii înapoi.
9. Înşelăciunea cu presupusele controale economice
Ţintele: agenţii economici.
Profilul escrocilor: oameni care pretind a fi poliţişti de la Serviciul de Investigare a Fraudelor sau de la Garda Financiară.
Modul de operare
Falşii poliţişti atacă nişte agenţi economici, sub pretextul unor controale. Agenţii sunt luaţi prin surpindere şi, în panica momentului, nu verifică legitimaţia. Aceştia fac o investigaţie amănunţită, par duri, incoruptibili şi ameninţă cu amenzi şi avertismente. Dar, la sfârşit, se prefac a fi convinşi de către agenţii economici şi acceptă şpagă.
10. Înşelăciunea cu agenţiile de modele
Ţintele: fete tinere şi copii.
Profilul escrocilor: reprezentanţi care abordează oamenii pe stradă şi susţin că sunt de la agenţii de fotomodele.
Modul de operare
Aceştia opresc oameni pe stradă şi enumeră o listă interminabilă de calităţi care fac din ei viitoare fotomodele de succes. Asigură oamenii că au dat peste şansa vieţii lor şi le propun un contract la o agenţie de modele. Îi invită la un casting, la o şedinţă foto şi, profitând de entuziasm şi de starea de agitaţie, le cer bani: pentru şedinţa foto, pentru contract, pentru introducerea în baza de date.
Aceştia garantează că respectiva persoană va deveni în câteva zile fotomodel. Dar oamenii aştia aşteaptă săptămâni, luni şi-şi dau seama că nu mai sunt contactaţi de agenţie. Astfel, realizează că au fost păcăliţi. Reclamă escrocheria la poliţie, dar, de cele mai multe ori, firma este relativ acoperită. Contractul pe care oamenii îl semnează are zeci de pagini şi nimeni nu-l citeşte pe tot.
Iar de cele mai multe ori, escrocii au o clauză contractuală de a introduce persoana în baza de date, dar această bază de date poate fi un dosar, un registru, orice. În schimb, dacă nu s-a semnat un contract, nu s-a dat o chitanţă, atunci este mult mai uşor de probat înşelăciunea.
Altă modalitate de a dovedi că ai fost păcălit este să înregistrezi conversaţia şi să arăţi că ai avut la bază premise false, induse de reprezentanţii agenţiei, când ai semnat contractul ori să ai martori.
Vezi mai multe detalii despre înselăciunea cu agenţii modele AICI
11. Înşelăciunea cu telefoane
Ţi se oferă un telefon foarte scump, care ar fi fost lansat cu puţin timp în urmă, la un preţ mult mai mic. Deşi în general genul acesta de comerţ se face "pe sub mână", pe ascuns şi se insinuează ideea că este furat, lumea acceptă să cumpere. După ce oamenii au fost convinşi, escrocul le distrage un moment atenţia şi schimbă telefonul cu o replică.
"Dacă alegi să cumperi un lucru care a fost furat de altul, în cazul în care vor veni poliţişti să recupereze bunurile, nu poţi să beneficiezi de prezumţia că eşti cumpărător de bună credinţă, dacă tu nu ai o chitanţă şi nu poţi identifica locul de unde l-ai luat", avertizează comisarul.
12. Înşelăciunea cu transformarea vocii
Aceste escrocherii sunt efectuate, după cum ne-a spun Marius Negrescu, de tineri care provin dintr-un centru de copii, care reuşesc să-şi transforme vocea şi să o imite pe cea a unor persoane importante din viaţa politică: Nadia Costantinescu, Nina Iliescu, Nadia Comănescu, secretari de stat, parlamentari şi alţii.
Aceştia sună la numerele oficiale ale unor personalităţi, primari, prefecţi ori la firme mai importante şi solicită sponsorizări pentru anumite persoane. Aceştia uzează de influenţa acestor personalităţi şi obţin sponsorizările. După care, tot ei vin să-şi ia banii ceruţi şi susţin că au fost trimişi de persoana respectivă. Multă lume nu reclamă aceste infracţiuni, deoarece au impresia că s-au desfăşurat conform legii.
Cele mai multe plângeri vin de la persoanele care au fost sustituite şi de a căror nume s-a făcut abuz.
Aceşti oamenii sunt foarte abili şi au o voce foarte bună. Unul dintre ei chiar a mărturisit poliţiştilor că a substituit vocea a trei persoane diferite: persoana cu influenţă, secretara cabinetul şi asistenta.
"Sunt în jur de cinci care fac de astea. Sunt tot timpul arestaţi.", ne declară Marius.
13. Metoda de înşelat prin trimiterea mesajelor pe telefonul mobil
Tintele acestui tip de înşelăciune sunt toţi oamenii care au o cartelă SIM valabilă, indiferent în ce reţea.
Profilul escrocului: majoritatea celor care au folosit această metodă erau puşcăriaşi.
Modul de operare
Trimit mesaje prin reţeaua Cosmote, Vodafone sau Orange tuturor persoanelor ale căror numere le deţin. Această escrocherie se mai numeşte şi metoda de înşelat "Coca-Cola" sau "Orange". Oamenii primesc un mesaj cu conţinutul: "Ai câştigat un concurs Orange sau Coca-Cola" şi presupusul premiu substanţial oferit.
Unele persoane cad în plasă, le răspund şi oferă datele personale. Profitând de starea lor de entuziasm, aceştia încearcă să obţină un profit. Le spun să încarce unele conturi ale unor cartele preplătite, de fapt propriile cartele ale escrocilor. Încep cu 4-5 euro, apoi plusează până ajung chiar şi la 40 de euro.
Continuă cu cerutul banilor, le spun că pentru a primi premiul trebuie să plătească şi curieratul, comisionul de 3% pentru că au câştigat licitaţia etc. Îi pun pe oameni să livreze banii într-un cont, care aparţine unor complici, prieteni din afara închisorii.
Cum ne putem feri de escroci
"Cunoaşterea este o sursă de putere şi de prevenire. Dacă aceste escrocherii sunt cunoscute de publicul larg, oamenii se vor putea feri. Poliţia Capitalei încearcă să informeze prin serviciul de prevenire, centrul de relaţii publice.
Cetăţenii trebuie să ia în considerare că nimeni nu-ţi oferă ceva gratis. Trăim într-o societate în care nimic nu mai este gratis. Trebuie să ai mereu o doza de suspiciune când este vorba despre premii. Românii au spiritul acesta balcanic în care încearcă să obţină totul mai ieftin. Dacă stăm să ne gândim, a cumpara dintr-un magazin, legal, e mult mai sigur decât de pe piaţa neagră, scapi de riscuri", sfătuieşte comisarul Marius Negrescu.
1. Înşelăciunea "verigheta şi inelul de aur găsite pe jos"
Ţintele înşelăciunii pot fi orice persoane.
Profilul escrocului: oameni care stârnesc încrederea şi care par oarecum naivi, pentru ca păgubitul să creadă că el este cel care face "marea afacerea", să nu bănuiască escrocheria.
Modul de operare
Autorul aruncă pe jos o verighta, un inel de aur şi stă undeva retras. În momentul în care ocheşte o posibilă victimă, se duce grăbit, ia inelul de pe jos şi pare foarte mirat şi încântat de ce a descoperit. "Tu, viitorul păgubit, când îl vezi, te gândeşti: ia uite, mă, ce baftă şi pe ăsta. Omul continuă, bă, o avea şi diamante, o avea şi nu ştiu ce. Efectiv îţi activează sentimentul de invidie", explică Marius Negrescu.
După ce a reuşit să facă persoana atentă la marea: descoperire, începe să schimbe tactica, spune că nu ştie ce ar putea face cu el şi, în plus, are mare nevoie de bani într-un timp scurt. Aşa că-i propune persoanei acostate pe stradă să-l cumpere. La o sumă acceptabilă, după negocieri, reuşeşte să-l vândă. "Oamenii sunt orbiţi de descoperirea unui obiect de mare valoare şi de a obţine un preţ bun pe el", declară comisarul.
2. Înşelăciunea cu ghicitul
Ţintele acestei înşelăciuni sunt tinerii, în special fetele.
Profilul escrocului: femei de etnie romă.
Modul de operare
Femeile abordeaza oameni pe stradă, cu replici de genul: "Am văzut ceva foarte special la tine. Lasă-mă să-ţi ghicesc, am ceva să-ţi zic, un lucru care îţi va schimba viaţa". Mânaţi de curiozitate, oamenii acceptă. Sub pretextul efectuării unor vrăji pozitive, acestea cer bijuterii, pentru că "fără aur nu merge vraja". Apoi le introduc într-o pungă şi încep "procesul de ghicire". Le distrag atenţia celor cărora le ghicesc şi bagă bijuteriile în buzunar.
Brusc, par panicate, spun ori că vine poliţia, ori folosesc alt motiv inventat şi cer banii pentru şedinţa de ghicit. Fetele plătesc şedinţa şi li se returnează punga, dar, în loc de bijuterii, găsesc în ea vreun metal fără valoare.
3. Înşelăciunea cu detergenţii
Ţintele înşelăciunii sunt bătrânii.
Profilul escrocilor: de regulă, persoane de etnie romă.
Modul de operare
Aceştia bat la uşile bătrânilor, având la ei sacoşe mari în care spun că ar fi detergent străin sau român. "Dom'le, uite, avem o promoţie la detergenţi: cumpăraţi sticla asta şi vă mai dăm încă trei", în felul acesta abordează oamenii.
Uneori, aceştia chiar sugereză iniţial că vor să-i dea detergentul gratis, după care, văzând că omul este interesat, cer bani pe el. În timp ce bătrânul caută banii, hoţii intră în casa şi-i fură lucruri de valoare.
4. Înşelăciunea "Suntem de la Electrica/ Romtelecom"
Aceste escrocherii se împart în două categorii.
Ţinta poate fi orice fel de persoană.
Modul de operare al primului tip de înselăciune
Escrocii bat la uşa bătrânului, spunând că sunt de la Electrica sau de la Romtelecom. Continuă povestea şi le zic că au venit să îi repare curentul electric sau linia telefonului, pentru că unii vecini au făcut reclamaţii că îi bruiază.
Infractorii umblă înainte la panoul de control şi defectează intenţionat curentul electric. Aceştia au uniforme de angajaţi ai Electrica sau Romtelecom, pentru a-şi spori credibilitatea. După ce a convins bătrânul că sunt de bună-credinţă, intră în casa acestuia şi fură tot ce găsesc. "Am avut cazuri în care au furat nişte tablouri foarte scumpe", declară Marius Negrescu.
Cea de-a doua modalitate de escrocherie a fost pusă în aplicare chiar de angajaţi de la Electrica.
Modul de operare
Angajaţii băteau la uşa oamenilor şi le insinuau consumatorilor ideea că pot să le micşoreze consumul, atacând panoul electric cu diferite dispozitive. Mai mult decât atât, chiar intrau în încăperile oamenilor şi le puneau dispozitive care să le micşoreze consumul.
După o lună, două, când oamenii începeau să prindă încredere, escrocii le trimiteau angajaţi tot de la ei, din Electrica, să le facă un control. Megeau la oameni şi le găsea dispozitivul respectiv. Păgubiţii îl contactau pe cel cu care aveau înţelegerea, pentru a rezolva problema. Povestea se încheia cu o sumă de bani dată de păgubit angajatului-escroc, pentru a se acoperi faptele.
5. Înşelăciunea "rude din străinătate"
Ţintele acestui tip de înşelăciuni sunt, de regulă, bătrânii.
Profilul escrocilor: persoane bine îmbrăcate, care folosesc un limbaj elevat, educate.
Modul de operare
Aceste persoane abordează oameni pe stradă, de regulă bătrâni. Îşi fac veacul prin apropierea caselor de pensii, pe lângă spitale ori pieţe. Opresc persoane în vârstă şi îi întreabă dacă nu au rude în străinătate. Cum mulţi dintre ei răspund afirmativ, escrocul îşi începe prestaţia de teatru.
" Ah, ce bine că v-am găsit. Şi aveţi un băiat în Italia/ Spania? (sunt alese ţări unde sunt plecaţi mulţi români)", continuă omul.
Bătrânii au tendinţa să dea mai multe informaţii şi, în funcţii de acestea, escrocii- de altfel oameni inteligenţi, abili- îşi construiesc povestea. Le spun bătrânilor că au fost trimişi exact de respectiva rudă, i-a căutat special pe stradă şi au un pachet din partea ei. Bătrânul, entuziasmat, îi primeşte în casă. Escrocul îi povesteşte cum e viaţa rudei în străinătate, că se descurcă "aşa cum poate", dar ar mai fi o posibilitate să câştige un ban.
Îl roagă pe bătrân să-i dea nişte bani, să cumpere din România câteva produse mai ieftine şi să le vândă acolo mai scumpe. Şi bătrânul, dorind să-şi ajute ruda, îi dă omului suma cerută. Asta este una dintre tactici. Însă, de cele mai multe ori, escrocii profită pur şi simplu că au intrat la bătrân în casă, îl fac să părăsească încăperea prin diferite pretexte: " îmi aduceţi o sticlă de apă să înlocuim apa de la radiator" - exemplul unui păţit. Bărbatul se duce la baie, umple sticla şi, în timpul acesta, escrocii sustrag obiecte de la el din casă.
Comisarul ne-a spus că au fost foarte multe plângeri ale oamenilor astfel păcăliţi. Două grupări mari au fost prinse de Poliţia Capitalei. Infractorii erau dintr-un sat din Târgovişte şi veneau în Bucureşti special pentru a săvârşi astfel de înşelăciuni.
"Am făcut noi nişte hărţi raţionale, deoarece primeam multe plângeri şi am observat că majoritatea escrocilor de acest timp stăteau pe lângă oficiile poştale unde se duceau bătrânii să îşi ia pensiile şi, pe baza unor asemănări dintre persoane, s-au aflat autorii", declară acesta.
6. Escrocheria "loz în plic"
Ţintele: împătimiţii de promo-sport care joacă 6/49, loz în plic.
Profilul escrocului: persoanele în vârstă, deoarece această metodă era foarte folosită în timpul lui Ceauşescu, mulţi fiind interesaţi de achiziţioarea de loz în plic, pentru justificarea veniturilor ilicite. Sunt foarte puţine persoane care ştiu această tactică şi, de regulă, cei care o folosesc sunt aceiaşi de zeci de ani. Tinerii nu sunt familiarizaţi cu metoda.
Modul de operare
Escrocheria se petrece în apropierea agenţiilor de promo-sport. În general, se formează nişte grupuri în jurul acestor agenţii, alcătuite din oameni care fac schimb de ponturi, vorbesc despre cine a mai câştigat, cât a mai câştigat. Escrocii apar la uşa agenţiilor sau prin zonă, aproape de ora închiderii sau după închidere, de regulă a doua variantă. Şi încep să le povestească oamenilor care sunt adunaţi acolo:
"Uite, domnule, am câştigat şi am un loz în plic. Am venit să-mi iau premiul şi ăştia au închis. Şi am nevoie de bani în seara asta, că e bolnavă nevastă-mea, este în spital."
Oamenii îl ascultă şi deja o rotiţă li se învârteşte. Se gândesc că ar putea să facă o afacere din care să câştige mulţi bani uşor.
Omul continuă şi le zice că singura lui soluţie este să-l vândă şi că îl va vinde pe o sumă mică, în comparaţie cu marele câştig pe care-l vor avea posibilii cumpărători. Până la urma, se face înţelegerea. După cum este de aşteptat, lozul se dovedeşte a fi fals. "Am prins mulţi astfel de infractori. Avem chiar şi albume cu faţa lor. Nu este greu, pentru că mai sunt puţini care ştiu metoda", spune comisarul.
6. Escrocheria "Alba- neagra"
A fost foarte frecventă în Bucureşti şi în provincie până în anul 2000. Ulterior, escrocii s-au mutat în străinătate, pentru a aplica metoda de înşelăciune acolo.
Escrocheria consta în ascunderea unui obiect, de regulă o bilă, sub trei pahare. Într-o zonă aglomerată i se propunea unei persoane, în schimbul unei sume de bani, să ghicească sub care dintre pahare este bila.
Dacă ghicea, i se returna dublul sumei de bani care i-a fost cerută. Dar bila respectiva nu exista sub niciun pahar, aşa că nimeni nu câştiga niciodată. Chiar dacă ar fi existat bila, tot ar fi fost un procedeu ilegal, pentru că era un joc de noroc care nu avea aprobare.
7. "Maradona", infracţiune specifică Bucureştiului
Ţintele infracţiunii: persoane din provincie sau persoane străine.
Profilul escrocilor: escrocii se prezintă drept ofiţeri de poliţie şi folosesc mai mulţi complici.
Modul de operare
Complicii autorilor se prezintă victimelor şi se oferă să le schimbe valuta la un preţ mai bun decât la casele de schimb valutar. Imediat după ce pleacă, vin asa-zişii "poliţişti", care acuză păcălitul că a comis un act ilegal, deoarece valuta poate fi schimbată doar la oficiile de schimb valutar.
"Poliţiştii" încep să desfăşoare tot felul de activităţi specifice, percheziţii în plină stradă, lipesc păcălitul de perete si, cu ocazia percheziţiile corporale, îi verifică valuta, sustrag o parte şi, în unele cazuri, o înlocuiesc cu aşa-zisul şmen- bucati de ziar trase la xerox care imită banii.
8.Înşelăciunea cu "împrumutul"
Nu există un anumit tip de ţintă, oricine poate fi păcălit în acest fel.
Profilul escrocilor: oameni bine îmbrăcaţi, persoane foarte abile, cu un limbaj elaborat şi cu o înfăţisare de încredere, care pretind a fi din provincie sau din străinătate.
Modul de operare
Folosind diferite pretexte, că ar fi bolnavi şi au nevoie de medicamente, că ar fi suferit un accident, că au nevoie de benzină şi li s-a furat portofelul, că sunt băncile închise şi nu au de unde să scoată banii, aceşti oameni se împrumută de sume de bani. Şi unii dintre ei chiar lasă garanţie unele obiecte, de cele mai multe aur falsificat. Păgubiţii nu-şi mai primesc niciodată banii înapoi.
9. Înşelăciunea cu presupusele controale economice
Ţintele: agenţii economici.
Profilul escrocilor: oameni care pretind a fi poliţişti de la Serviciul de Investigare a Fraudelor sau de la Garda Financiară.
Modul de operare
Falşii poliţişti atacă nişte agenţi economici, sub pretextul unor controale. Agenţii sunt luaţi prin surpindere şi, în panica momentului, nu verifică legitimaţia. Aceştia fac o investigaţie amănunţită, par duri, incoruptibili şi ameninţă cu amenzi şi avertismente. Dar, la sfârşit, se prefac a fi convinşi de către agenţii economici şi acceptă şpagă.
10. Înşelăciunea cu agenţiile de modele
Ţintele: fete tinere şi copii.
Profilul escrocilor: reprezentanţi care abordează oamenii pe stradă şi susţin că sunt de la agenţii de fotomodele.
Modul de operare
Aceştia opresc oameni pe stradă şi enumeră o listă interminabilă de calităţi care fac din ei viitoare fotomodele de succes. Asigură oamenii că au dat peste şansa vieţii lor şi le propun un contract la o agenţie de modele. Îi invită la un casting, la o şedinţă foto şi, profitând de entuziasm şi de starea de agitaţie, le cer bani: pentru şedinţa foto, pentru contract, pentru introducerea în baza de date.
Aceştia garantează că respectiva persoană va deveni în câteva zile fotomodel. Dar oamenii aştia aşteaptă săptămâni, luni şi-şi dau seama că nu mai sunt contactaţi de agenţie. Astfel, realizează că au fost păcăliţi. Reclamă escrocheria la poliţie, dar, de cele mai multe ori, firma este relativ acoperită. Contractul pe care oamenii îl semnează are zeci de pagini şi nimeni nu-l citeşte pe tot.
Iar de cele mai multe ori, escrocii au o clauză contractuală de a introduce persoana în baza de date, dar această bază de date poate fi un dosar, un registru, orice. În schimb, dacă nu s-a semnat un contract, nu s-a dat o chitanţă, atunci este mult mai uşor de probat înşelăciunea.
Altă modalitate de a dovedi că ai fost păcălit este să înregistrezi conversaţia şi să arăţi că ai avut la bază premise false, induse de reprezentanţii agenţiei, când ai semnat contractul ori să ai martori.
Vezi mai multe detalii despre înselăciunea cu agenţii modele AICI
11. Înşelăciunea cu telefoane
Ţi se oferă un telefon foarte scump, care ar fi fost lansat cu puţin timp în urmă, la un preţ mult mai mic. Deşi în general genul acesta de comerţ se face "pe sub mână", pe ascuns şi se insinuează ideea că este furat, lumea acceptă să cumpere. După ce oamenii au fost convinşi, escrocul le distrage un moment atenţia şi schimbă telefonul cu o replică.
"Dacă alegi să cumperi un lucru care a fost furat de altul, în cazul în care vor veni poliţişti să recupereze bunurile, nu poţi să beneficiezi de prezumţia că eşti cumpărător de bună credinţă, dacă tu nu ai o chitanţă şi nu poţi identifica locul de unde l-ai luat", avertizează comisarul.
12. Înşelăciunea cu transformarea vocii
Aceste escrocherii sunt efectuate, după cum ne-a spun Marius Negrescu, de tineri care provin dintr-un centru de copii, care reuşesc să-şi transforme vocea şi să o imite pe cea a unor persoane importante din viaţa politică: Nadia Costantinescu, Nina Iliescu, Nadia Comănescu, secretari de stat, parlamentari şi alţii.
Aceştia sună la numerele oficiale ale unor personalităţi, primari, prefecţi ori la firme mai importante şi solicită sponsorizări pentru anumite persoane. Aceştia uzează de influenţa acestor personalităţi şi obţin sponsorizările. După care, tot ei vin să-şi ia banii ceruţi şi susţin că au fost trimişi de persoana respectivă. Multă lume nu reclamă aceste infracţiuni, deoarece au impresia că s-au desfăşurat conform legii.
Cele mai multe plângeri vin de la persoanele care au fost sustituite şi de a căror nume s-a făcut abuz.
Aceşti oamenii sunt foarte abili şi au o voce foarte bună. Unul dintre ei chiar a mărturisit poliţiştilor că a substituit vocea a trei persoane diferite: persoana cu influenţă, secretara cabinetul şi asistenta.
"Sunt în jur de cinci care fac de astea. Sunt tot timpul arestaţi.", ne declară Marius.
13. Metoda de înşelat prin trimiterea mesajelor pe telefonul mobil
Tintele acestui tip de înşelăciune sunt toţi oamenii care au o cartelă SIM valabilă, indiferent în ce reţea.
Profilul escrocului: majoritatea celor care au folosit această metodă erau puşcăriaşi.
Modul de operare
Trimit mesaje prin reţeaua Cosmote, Vodafone sau Orange tuturor persoanelor ale căror numere le deţin. Această escrocherie se mai numeşte şi metoda de înşelat "Coca-Cola" sau "Orange". Oamenii primesc un mesaj cu conţinutul: "Ai câştigat un concurs Orange sau Coca-Cola" şi presupusul premiu substanţial oferit.
Unele persoane cad în plasă, le răspund şi oferă datele personale. Profitând de starea lor de entuziasm, aceştia încearcă să obţină un profit. Le spun să încarce unele conturi ale unor cartele preplătite, de fapt propriile cartele ale escrocilor. Încep cu 4-5 euro, apoi plusează până ajung chiar şi la 40 de euro.
Continuă cu cerutul banilor, le spun că pentru a primi premiul trebuie să plătească şi curieratul, comisionul de 3% pentru că au câştigat licitaţia etc. Îi pun pe oameni să livreze banii într-un cont, care aparţine unor complici, prieteni din afara închisorii.
Cum ne putem feri de escroci
"Cunoaşterea este o sursă de putere şi de prevenire. Dacă aceste escrocherii sunt cunoscute de publicul larg, oamenii se vor putea feri. Poliţia Capitalei încearcă să informeze prin serviciul de prevenire, centrul de relaţii publice.
Cetăţenii trebuie să ia în considerare că nimeni nu-ţi oferă ceva gratis. Trăim într-o societate în care nimic nu mai este gratis. Trebuie să ai mereu o doza de suspiciune când este vorba despre premii. Românii au spiritul acesta balcanic în care încearcă să obţină totul mai ieftin. Dacă stăm să ne gândim, a cumpara dintr-un magazin, legal, e mult mai sigur decât de pe piaţa neagră, scapi de riscuri", sfătuieşte comisarul Marius Negrescu.
0 comments:
Post a Comment