Wednesday, December 14, 2011

SCANDALUL VRAJITOARELOR

MAI JOS ESTE UN REPORTAJ VECHI DE UN AN....DEH OANO DACA NU CITESTI PRESA....

REPORTAJUL SAPTAMANII/ La vrajitoare

16 mar 2010 Autor: Antoaneta Dohotariu


Va invitam in lumea celor care pretind ca practica magia alba si magia neagra. O lume in care singura lege e imbogatirea proprie. Un univers inchis in palate aurite, populat de personaje colorate si animat de ritualuri socante, cu victime multe, docile si speriate.

Ca sa aflu ce inzestrari au fermecatoarele, mi-am inventat o trista poveste de viata si mi-am cautat soarta in cartile de tarot. Vrajitoarea Varsovia nu l-a recunoscut in fotografie pe actorul Woody Harrelson si m-a asigurat ca iubitul meu va fi dezlegat de magia neagra si se va intoarce in bratele mele calde.

Din palatul ei, Rodica, adevarata fata a mamei Omida a acceptat sa ne dezvaluie metodele prin care oamenii sunt prostiti pe fata, cu voia lor. O afacere de milioane de euro infloreste in Romania, dupa modelul cerere-oferta. O adevarata industrie in care nu se platesc impozite iar pagubitii cumpara vrajeli. " Si cer si daca ele cer tu le dai. Si care-i problema? Iti baga mina in buzunar? Tu ramai fraierul!" spune Rodica Gheorghe

Exista un truc cu gaina care moare in chinuri, un ritual de magie neagra in aparenta infricosator, in fapt o excrocherie ieftina care l-a costat foarte scump pe unul dintre clienti: mai bine de zece mii de euro. Barbatul, om cu facultate de altfel, s-a dus la asa zisa prezicatoare Vanessa din Chitila pentru ca se temea ca-si va pierde locul de munca.

Mecanismul inselatoriei este acelasi in toate cazurile, spune Eugen Hriscu, psiholog la Spitalul "Alexandru Obredja". Nu trebuie sa fii fin psiholog ca sa stii, ca vrajitor, ca oricine te cauta, te investe automat cu incredere si, prin urmare, e vulnerabil. De aceea isi permit sa ceara sume mari de bani, pretul fiind stabilit la ochi, in functie de caz si de cit de dispus este clientul sa investeasca intr-o iluzie. Daca nu are, este imprumutat si pus sa semneze o chitanta de mina. Barbatului din excrocheria cu gaina i s-au cerut 3000 de euro, pentru inceput. N-a avut, asa ca s-a "lasat" imprumutat.

"Paradoxul - spune Nelu Carpen, prim-procuror pe langa Judecatoria Buftea - este ca oamenii nu doar semneaza ci scriu cu mina lor o chitanta, un act confirmat si de alti martori de etnie rroma."

Cu trei luminari si un pic de fum, Vanessa s-a prefacut ca arde banii, iar clientul i-a ramas dator. Cazul barbatului este unul dintre putinele care a ajuns la procuratura. In ultimul an, politistii au confiscat zeci de fotografii ale victimelor- oamenii care cauta vrajitoarele pentru tot felul de probleme, de la incurcaturi amoroase si pina la necazuri sindicale.

Ca s-o plateasca pe Vanessa, barbatul s-a imprumutat si si-a lichidat toate conturile din banca. Intepat la bani, era cat pe ce sa fie si intepat la propriu. Ba mai mult cind Vanessa i-a cerut pentru un ritual esoteric, 9 litri de ulei, 9 kilograme de zahar, 20 de kilograme de detergent, 10 sticle cu sampon si 6 pungi de cafea, omul s-a conformat. Practic i-a facut cumparaturile. Ba i s-a cerut sa plateasca si gaina. Si-a platit-o!

"Ea, ca asa-zisa vrajitoare, poate sa ceara, spune Rodica Gheorghe, dar tu beculetul nu-l simti cind se aprinde?"

Au fost cazuri in care oamenii au fost atat de creduli, incat si-au pierdut casele si masinile. Directoarea unei firme din Bacau si-a lasat gaj limuzina care valora 40 de mii de euro, numai ca sa i se intoarca sotul acasa.

"In primul rind, din ignoranta - continua Rodica Gheorghe -, pentru ca acesti oameni care si-au pierdut casele si masinile au facut o facultate, sunt mai pragmatici si ar trebui sa-si dea seama unde-i adevarul si unde-i falsul.I

Vanessa isi practica si acum meseria si omoara linistita gaini, in fata altor naivi. Imaginile filmate cu camera ascunsa n-au contat la proces si s-a dispus scoaterea falsei vrajitoare de sub urmarire penala. "N-am putut proba, precizeaza procurorul Nelu Carpen -, textele de lege sunt destul de stricte, functioneaza prezumtia de nevinovatie si in general oamenii dau din proprie initiativa aceste sume de bani."

Numarul celor inselati este imposibil de estimat: prea putini sunt cei care se mai duc la politie. Le este rusine, le este frica si stiu ca n-au probe. In plus, victimele banuiesc ca sunt pacalite, dar undeva, intr-o camaruta a inimii pastreaza speranta ca pana la urma totusi prezicatoarea va face o minune. Unii sunt bolnavi si dispusi sa creada in orice ca sa se vindece. "In primul rand pe disperarea omului se bazeaza vrajitoarele - spune Rodica Gheorghe - pentru ca un om care este disperat, poate fi manevrat. Este corect?"

Prima arma pe care-o arunca in joc autoproclamatele imparatese ale magiei este RECLAMA. Cele mai bogate au site-uri pe internet si blogguri. Revistele si paginile de mica publicitate gem de "printese", de "regine" si, mai nou, de false calugarite. "Pai, ati vazut vreo calugarita adevarata de la manastire care sa-si faca anunt la mica publicitate? Intreaba Rodica Gheorghe. Sau spun ele ca fac dezlegari de farmece? Vedeti? Si lumea este cea care le alimenteaza si le sustine"

Gratiela Costache locuieste intr-o vila din Corbeanca, are site si blog si zero cunostinte in IT. "Eu am un site pe net, spune ea, am acolo ce mai am, nu stiu, se ocupa secretara mea si imi transmite mie si atunci ce programari am si eu iau contact cu clientii dupa aceea." Site-ul ei o promoveaza drept o inegalabila, care, dupa ce a facut inconjurul pamintului, s-a intors acasa la cererea marelui public. Acum se pregateste sa plece in Belgia pentru ca, sustine ea, are birouri in toata lumea - in Grecia, in America, la Chicago si-n Anglia, la Londra. Are un sot care cinta manele, o casa cu fotolii aurite, cu statui si calculator la etaj dotat cu camera web. In fata camerei, Gratiela sustine ca nu rezolva cazuri la distanta, prin telefon, si nici nu si-a facut din bani un scop in viata. Insa, o convorbire telefonica dovedeste contrariul. Un reporter Protv o suna, se da drept o somera venita din Italia si o roaga s-o ajute sa-si gaseasca un serviciu. "Ca sa-ti fac lucrarea asta te costa 125 de euro pentru ca va trebui sa-ti trimit un colet cu lucruri pentru lucrare, luminari, ceara…" "Si eu cum va platesc, va trimit banii prin posta?" "Da, iubita, da. Mi-i trimiti prin posta, iubita, eu iti cumpar toate cele trebuincioase, dar mai intai sa-mi trimiti banutii."125 de euro, pentru inceput. Apoi, alte reprize de descantece prin telefon si alti bani. Practic lucrarea dureaza atat timp cat clientul este dispus sa plateasca.

Peste un ceas, apare si clienta cu care a vorbit la telefon, o fata parasita de iubitul ei. Din start, pentru prima intrevedere, tanara sare cu 50 de euro ca sa afle ceea ce de fapt stia. Orice problema ar avea omul, accident sau boala, depresii sau deziluzii i se spune ca are farmece facute. Si trebuie sa plateasca pentru ca partea adversa a dat bani multi ca sa-l vada distrus.

Toate vrajitaorele spun ca practica magia alba, iar "obiectul" muncii lor sunt vrajile tesute de cele care practica magia neagra. "Daca n-ar exista magie neagra, nici magie alba n-ar exista spune Lucia din Chitila -, pentru ca daca nu s-ar face raul, nici noi n-am avea ce sa dezlegam."

Daca maine, cele "negre" n-ar mai lucra, cele "albe" ar ramane fara serviciu. Pericolul e insa inexistent, asa ca femeile lucreaza la foc continuu, fara taxe si fara impozite. "Pai, n-as fi de acord sa platesc taxe, spune Gratiela Costache. De ce sa platesc eu asa ceva. Iau sume asa de importante sau ce fac?"

Unele iau insa sume frumusele.

Norvegia s-a autoproclamat prooroaca "alba" care rezolva totul in numai 24 de ore. Reporterul nostru a sunat-o si i-a cerut, nici mai mult, nici mai putin sa faca in asa fel incit sotul ei fictiv si betiv sa pateasca ceva rau.

"Cele care pretind ca fac descintece, rezolvari, nu descintece, ca descintecul il faci, dar rezolvarea e in timp. care pretinde ca-l face pe loc, in 24 de ore, in 3 zile, sunt cele mai mari aberatii posibile" - spune Rodica Gheorghe.

Letitia si Florica sint mai putin inventive: au text standard, pe care il recita femeilor parasite: doua dame, mama si fiica le-au luat barbatul. De fiecare data, ambele sunt extrem de nerabdatoare sa-si primeasca banii prin posta.

Pe vrajitoare le poti infringe cu armele lor: imaginatia. Intr-un demers jurnalistic neconventional, mi-am ales rolul de fata parasita de iubitul ei si am sunat-o, la intamplare, pe Varsovia din Chitila. Mi s-a spus sa vin cu trei kilograme de sare, trei oua, trei lumanari, o camasa de-a iubitului intoarsa pe dos plus fotografia lui. Pentru poza, am a ales chipul actorului preferat, pe Woody Harrelson, pe care l-am botezat, cu scuzele de rigoare, Marcel. Garderoba am rezolvat-o intr-un second hand. La casa Varsoviei, am predat recuzita care urma sa fie folosita intr-un ritual.

Duhurile protectoare i-au soptit insa Varsoviei ca e ceva necurat la mijloc. A vazut camera ascunsa. Ne-am cerut scuze, si-am plecat.

A doua zi insa, revenim spasiti si Varsovia este de acord sa fie filmata in timpul unui ritual. Povestea ramine valabila: Marcel plus Eu egal Love. Pana atunci insa, Varsovia si sora ei Daniela mai au de rezolvat un caz de epilepsie.

"Daca suntem intr-un ritual si nu avem apa, folosim zapada ca sa ne descurcam". Zapada se transforma intr-o zeama neagra care va ajunge la baiatul bolnav de epilepsie. Va trebui s-o bea si sa se spele cu ea pe cap, de noua ori.

Pentru sporirea puterilor, in jurul ceaunului cu lesie se aduna toate surorile Varsoviei, in frunte cu Renania, o batrina de 80 de ani de la care toate au invatat ghicitul si textele. Pentru ele asta este sigura meserie pe care o stiu.

Baiatul bolnav de epilepsie si mama lui au luat anuntul din ziar si au venit de la Caracal ca sa caute leac. Nepoatele Renaniei recunosc ca fac rezolvari prin fax si telefon contracost. Clientilor le trimit apoi prin posta talismane, ceara, luminari si mult succes. Ba mai spun ca de cand cu criza au avut si clienti cu firme in faliment care si-au pus speranta intr-o minune.

"Sunt niste ritualuri ieftine - precizeaza procuroul Nelu Carpen - , sunt niste descintece si oamenii probabil impresionati de modalitatea in care se lucreaza considera ca au platit aceste servicii."

In Romania, nu exista o lege care sa-i protejeze pe cei care cad sub infuenta asa ziselor tamaduitoare care-i trateaza cu zapada topita. Nu exista un act normativ care sa reglementeze vanzarea de servicii oculte sau publicitatea pe care si-o fac prezicatoarele. Practic, nimeni nu le controleaza, iar cine apeleaza la ele, o face pe propria raspundere si pe propriul buzunar. "La doctor nu trebuie sa platesti analiza? Intreaba Varsovia. Asa si la noi…"

Buna de plata spune ca a fost si Emmy, fotomodel si cantareata. Cind iubitul ei cu care era de patru ani a parasit-o, a dat fuga la Sidonia, fata mamei Campina. "Cand am sunat-o, am intrebat-o daca are nevoie de ceva bani si mi-a spus da, adu cati bani ai in casa. Am ramas surprinsa, ma asteptam sa-mi ceara 500 de mii pentru ghicit, ca-mi da in carti."Emmy spune ca Sidonia a incercat sa afle de la ea cat mai multe informatii pe care apoi le-a folosit ca sa-i mai ceara niste bani. Informatia inseamna putere. "Ma intreba foarte multe amanunte, unde stau, ce masina are el, cu ce se ocupa, vroia sa stie tot." "Cand un om imi intra in casa prin telepatie si prin aceste carti de tarot imi spune totul despre el." declara Sidonia. Emmy spune ca a ajuns sa-i dea Sidoniei 3.000 de euro, in mai multe reprize. Amenintata cu spirite rele si razbunatoare, a tot cotizat. Emmy sustine ca i-a tot dus Sidoniei bani - sume mici la inceput si apoi tot mai mari. Sidonia neaga. Emmy povesteste ca Sidonia i-a facut o scamatorie cu o sfoara legata cu sase noduri. I-a spus ca daca unul se va desface trebuie sa continue sa-i aduca bani, altfel sa-si ia adio de la iubit pentru totdeauna. Emmy credea ca iubitul ei se va intoarce la ea, prin vrajile Sidoniei. Asa ca a continuat. Sidonia spune ca prin puterea farmecelor sale a impacat-o cu iubitul ei. "Am rezolvat-o, adauga Sidonia, ca sa vada o lume intreaga ca exista, dar i-am aratat binele, i-am dat un gram de fericire si pe urma i l-am luat pentru ca nu merita." Emmy a ramas si fara iubit si fara bani. Emmy a facut plingere la politie si cu plingerea s-a ales. Si-a luat gindul de la bani, dar macar se simte mai puternica si mai curajoasa.

In palatul ei somptuos, Sidonia isi vede de ce-a invatat. Castiga bine si, chiar daca meseria ei ar exista in nomenclator, tot n-ar vrea sa plateasca impozite. Si-a deschis si site pe internet dar nu-l poate accesa, ca i-a expirat parola. Nurorile ei o invata sa se miste in blogosfera. Impovarata de clientela, Sidonia spune ca nu prea are timp de net. Cata vreme va avea clienti, Sidonia va sta pe tronul farmecelor si al blestemelor care exista doar in mintea celor care cred in ele.

Si, daca tot am patruns in aceasta lume, am vrut sa dezlegam un mister vechi: cate fete are, de fapt, mama Omida? Cate zeci de fete a putut sa aduca pe lume si cum de le-a facut pe toate vrajitoare? Este trei dupa-amiaza si Rodica, singura fata a mamei Omida, isi asteapta baiatul sa vina de la Scoala Americana unde invata. S-a ridicat impotriva celor 20 de false surori care ii fac concurenta si vrea sa le dea in judecata. Legendara Mama Omida a avut doar o fata si patru baieti. "In primul rand, folosindu-se de numele meu si de numele mamei mele, ele pretind ca fac orice - spune ea. Inainte, vrajitoarele autentice din Romania le numarai pe degete, acum sunt 300 pe metru patrat." Rodica locuieste intr-un palat cu statui si jardiniere, cu scara interioara, cu holuri lungi, cu candelabre si fotografii uriase pe pereti. Spune ca totul a fost facut cu banii sotului ei, care are afaceri in domeniul constructiilor. Tutza, menajera ei, munceste din zori si pana-n noapte ca sa pastreze o curatenie lucie. Camera baiatului este cel mai sacru loc din casa.

Rodica primeste pachete cu lucruri personale de-ale clientilor ca sa le descante. Ea este cu trecutul, cu ghiocul, cu navalnicul, cu lumanarile si cu icoanele, dar pentru copilul ei a vrut un altfel de destin. Rodica este prima prezicatoare din Romania care si-a deschis un blog cu ajutorul lui Razvan.

Baiatul este printre primii din clasa lui, citeste carti in limba engleza si nu-i este rusine cu mama lui care da in cartile de tarot. Ar putea fi primul nepot al mamei Omida care va intrerupe o traditie ce se transmite din vrajitoare in vrajitoare. O traditie infloritoare, bazata pe multa minciuna si nenumarati creduli, care inca mai spera ca-si pot controla propriul destin.

In vremuri grele, de criza, marea vrajeala continua insa sa faca victime printre romani si se adapteaza continuu noilor realitati. Vrajitoarele de astazi nu mai umbla calare pe matura, ci pe Google si Hi5. Cat despre Marcel, el nu s-a mai intors niciodata la Toni, cu toate vrajile facute si desfacute. Dintr-un motiv cat se poate de crud dar adevarat: a fost o vrajeala!

Reportaj difuzat de Protv in emisiunea Romania te iubesc! Din 28 februarie 2010


cybershamans (karmapolice) / CC BY-NC-ND 3.0
Share/Bookmark

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites