Black & White Voodoo
Este putin dupa miezul noptii. Flacarile a mii de torte infipte in nisipul de pe plaja se topesc in bezna, tobele bat intr-un crescendo dement, iar hungan Papa si mambo Maman (Marele Preot si Marea Preoteasa) rostesc rugaciuni, vraji si binecuvantari intr-o limba de mult apusa.
Este putin dupa miezul noptii. Flacarile a mii de torte infipte in nisipul de pe plaja se topesc in bezna, tobele bat intr-un crescendo dement, iar hungan Papa si mambo Maman (Marele Preot si Marea Preoteasa) rostesc rugaciuni, vraji si binecuvantari intr-o limba de mult apusa.
Sute de negri si de creoli dantuiesc din ce in ce mai repede, urmand ritmul innebunitor al tobelor, si-l invoca pe Flimani Koku, un stravechi zeu protector african. Dupa trei ore de dans neintrerupt, aproape toti au ajuns intr-o stare vecina cu extazul mistic; in aceasta seara, aleasa este Ifeoma, o virgina de 16 ani, care participa la Festivalul Kokuzahn pentru prima oara. Cei de fata observa semnele si fac cerc in jurul ei. Cu ochii bulbucati, cu spume albe la gura si cu sange fierbinte pe picioare, Ifeoma (Frumoasa, intr-un dialect nigerian) danseaza mai infocat decat toti, dupa care, brusc, se prabuseste in genunchi. Se face liniste. Dupa un timp, trupul fecioarei se ridica tremurand. Este posedat pe deplin de Koku. Zeul le vorbeste credinciosilor prin gura ei despre lumea de apoi, le dezvaluie mistere ingropate in negura timpurilor, face profetii si miracole. Apoi, intr-un act suprem de iubire, Koku se impreuneaza cu toti participantii la ceremonie.
Misterul fuziunii
In 1697, spaniolii au cedat vestul insulei Hispaniola (descoperita de Columb la 5 decembrie 1492) Coroanei franceze, iar noua colonie, botezata Saint Dominique, a devenit in scurta vreme cea mai bogata din lume. Intre 1697 si 1791, se estimeaza ca aici au fost adusi cu forta intre 500.000 si 1.000.000 de sclavi negri. Tratamentul inuman (dincolo de privarea de libertate, de infometare si de tortura) la care au fost supusi acestia a avut drept scop impiedicarea formarii unei comunitati africane puternice, care ar fi amenintat stabilitatea, organizarea si profiturile coloniei. In mod ironic, insa, in mizeria sclaviei, diferitele grupuri etnice africane s-au unit prin singura forma de libertate care le mai ramasese: cea interioara, spirituala. Astfel s-a nascut cel mai puternic si mai exotic sincretism din lume – voodoo.
Procesul prin care zeci de ritualuri si credinte africane diferite, alaturi de elemente crestine, au fost amalgamate si apoi sintetizate intr-o noua si unica religie este singular in istorie si ramane un mister. Nimeni nu a tinut o evidenta a devenirii spirituale prin care au trecut sclavii africani. Cert este doar ca, la inceputul secolului al XVII-lea, toti negrii din Saint Dominique erau practicanti voodoo. Multi istorici considera ca voodoo a fost si nucleul in jurul caruia s-a cristalizat miscarea de eliberare a sclavilor, care a culminat, dupa numeroase acte de revolta inabusite in sange de catre francezi, cu proclamarea independentei (1804) si cu formarea Republicii Haiti, in sudul insulei.
Esenta neagra
Practicantii voodoo cred ca Universul este un intreg, o matrice cauzala in care nici un eveniment, nici o manifestare nu sunt intamplatoare, pentru ca pana si cel mai mic lucru, pana si cea mai neinsemnata fiinta le afecteaza pe toate celelalte si fiecare individ este o oglinda a celorlalti. De aceea, voodoo, asemenea budismului, manifesta un respect deosebit pentru toate formele de viata. Zeitatea suprema voodoo este numita astazi, de catre credinciosi, Bon Dieu, dar in unele ritualuri inca i se mai spune pe numele stravechi – Olorun sau Mawu (care se talmaceste prin Sarpele).
Etern, imuabil si incognoscibil, Olorun i-a incredintat Facerea Lumii fratelui sau mai mic, zeul Obatala, iar acesta din urma a hotarat sa stapaneasca singur Creatia. Din cauza trufiei sale, lumea a iesit stramba si nedreapta. Pentru a indrepta raul produs de Obatala, Bon Dieu i-a trimis in lume pe Loa (Lwa sau Misterele), ingeri sau spirite calauzitoare. De altfel, termenul voodoo provine dintr-un stravechi cuvant african, vodun, si inseamna Spirit, intreaga aceasta religie bazandu-se pe spirite – singurele forme de manifestare ale Dumnezeului Bun in lumea nedreapta, cruda si rea.
In timpul ceremoniilor, asemenea zeilor, Loa pot poseda trupurile participantilor, invatandu-i calea spre nemurire, spre Dumnezeu. Insa Loa se exprima si prin fenomene naturale, lucruri si fiinte, motiv pentru care numeroase amulete si obiecte ritualice, alaturi de sacrificiile de animale, detin un rol central in slujbele voodoo.
Everything is Voodoo!
Astazi, numarul practicantilor voodoo se ridica la peste 60 de milioane. Credinta in spirite este una practica, jucand un rol important in familie si in comunitate. Dupa o vreme, stramosii devin parte a lumii spiritelor si se intorc sub forma de Loa, pentru a-i invata pe tineri istoria si traditiile voodoo. Practicantii apeleaza la preoti aproape zilnic, pentru a primi sfat si consultanta spirituala. Iar hungan Papa sau mambo Maman afla raspunsul la problemele credinciosilor in timpul ceremoniilor, cand sunt posedati de Loa. Astazi, in Haiti, este o practica obisnuita ca in spitale, in timpul operatiilor, medicii sa fie dublati de vraci sau de preoti. De asemenea, in orice satuc si orasel din fosta colonie exista institutii de indepartat blesteme, de cerut noroc, fericire si viata lunga, in cadrul carora oficiaza hungani si mambo. Dupa secole de persecutii din partea colonistilor si a dictatorilor de tot felul, voodoo si-a gasit, in cele din urma, linistea.
Magie alba vs. magie neagra
Majoritatea vrajilor voodoo sunt vraji de insanatosire, de binefacere, de dragoste sau de purificare. Actul posesiunii voodoo este asemanator unei posesiuni mistice, in care initiatul este „luat la Sfantul Duh“ si devine vehicul al lui Dumnezeu. Cu toate acestea, voodoo este asociat de catre multi cu promiscuitatea, cu diavolul si cu magia neagra. Cum s-a ajuns aici?
In primul rand, voodoo a fost persecutat aspru si chiar interzis de catre colonistii francezi; de aceea, incepand cu anul 1700, ceremoniile au capatat un caracter secret si au fost performate exclusiv la ore mici din noapte. In plus, negrii nu erau considerati fiinte umane, iar religia lor ciudata nu putea fi in ochii catolicilor decat o manifestare a satanei. Se spune ca insasi Revolutia Haitiana a inceput in timpul unui ceremonial voodoo, Bwa Kayiman, desfasurat pe 14 august 1791. Atunci, un spirit calauzitor pe nume Ezili Dantor (echivalent al Madonei Negre) a posedat-o pe Marea Preoteasa si a cerut tuturor participantilor la ceremonial sa lupte pana la moarte pentru libertatea lor. Prin urmare, este poate scuzabila demonizarea voodoo facuta de catre francezi.
In al doilea rand, exista si un voodoo negru – desi trebuie mentionat ca ponderea acestuia in raport cu voodoo-ul alb este cam aceeasi cu a satanistilor in raport cu crestinii. Se spune ca, in timpul ceremonialurilor, unii preoti s-au lasat sedusi si posedati de catre zeul rau, Obatala. Acestia au dobandit puteri sporite, dar malefice, pe care le puteau exercita asupra creatiei lui Obatala, adica asupra lumii intregi. Ei au devenit caplata sau bokor, adepti ai „voodoo-ului stang“, adica ai spiritului rau. Bokorii au inventat celebra papusa voodoo si tot ei, se spune, au performat si cunoscutele reinvieri zombie.
Religia tuturor sfintilor
Panteonul voodoo reflecta pe deplin istoria acestei credinte. Mixtura etnica si culturala din care s-a nascut voodoo a facut ca diversi zei, divinitati si Loa de pe tot cuprinsul Africii sa se regaseasca in ceremoniile voodoo alaturi de Iisus Hristos, de Fecioara Maria, de alti cativa sfinti crestini (numiti petros), de Moise si de regele David. De altfel, o vorba de duh locala spune ca „Haitienii sunt 80% catolici si 100% voodoo.“
Dintre Loa si zeitatile africane preluate de voodoo, cele mai vechi (9.000-10.000 de ani) si mai puternice sunt:
- Agwe, spiritul marilor;
- Aida Wedo, spiritul curcubeelor;
- Ayza, cel mai puternic spirit calauzitor (echivalent al arhanghelilor);
- Baron Samedi, zeul mortii si al mormintelor;
- Erinle, zeul padurilor;
- Ezili Dantor (sau Erzulie), zeita iubirii, cea despre care se spune ca a declansat revolutia haitiana;
- Flimani Koku (sau Ogu), fost zeu al razboiului, devenit zeul pacii;
- Oko (nevasta lui Koku), zeita agriculturii;
- Ogou Balanjo, zeul tamaduirii;
- Baka, zeu rau, mana dreapta a lui Obatala.
Facts
-
Astazi, voodoo este recunoscut ca religie in America Centrala si de Sud (Haiti, Porto Rico, Republica Dominicana, Brazilia) si in Africa (Togo, Benin, Ghana, Africa de Sud).
-
Se estimeaza ca numai in vestul Africii ar exista peste 30.000.000 de practicanti nedeclarati, regimurile totalitare africane interzicand cu desavarsire voodoo.
-
Desi poarta aceeasi denumire ca si cel haitian, voodoo-ul african este sensibil diferit de acesta, fiind mult mai arhaic si animist.
-
Iconografia africana s-a nascut din cu totul alte simboluri decat cele crestine sau iudaice. Si, desi crucea lui Iisus sau steaua lui David au fost integrate in voodoo, simbolul lui Dumnezeu (Sarpele) si cel al spiritelor calauzitoare (Capul de Mort) au produs in randul catolicilor asocieri gresite.
-
Voodoo este o religie extrem de liberala - nu interzice homosexualitatea, avortul sau drogurile. Astazi, majoritatea participantilor la ceremonii fumeaza marijuana, distribuita cu generozitate de Marea Preoteasa.
- sursa descopera.ro
0 comments:
Post a Comment