de Iulia Bontaş
Venerat atât în Tibet, cât şi în India şi Nepal, ca un mare GURU (Ghid spiritual), precum şi ca o manifestare divină – este considerat a fi o încarnare a lui BUDDHA AMITABHA – Padma Sambhava a fost un celebru yoghin tantric care a trăit în secolele VIII-IX.
Acele timpuri au fost considerate o perioadă de glorie şi de maximă înflorire spirituală a Tibetului, mărturie stând însăşi nenumăratele fiinţe umane cărora Padma Sambhava le-a fost Ghid spiritual, multe dintre ele atingând, cu ajutorul său, starea de iluminare spirituală.
El este cel care a dus în Tibet învăţăturile tantrice şi a răspândit budismul tantric, ajutând poporul tibetan să scape de sub tirania unei tradiţii în mod funest marcată, printre altele, de practica magiei neagre.
Se spune astfel că el a reuşit să convertească chiar şi nenumăraţi demoni, care au fost astfel ajutaţi să îmbrăţişeze practica spirituală şi să aspire sincer către Dumnezeu.
Secole de-a rândul, numeroşi aspiranţi au beneficiat de învăţăturile sale remarcabile şi de graţia acestui măreţ Ghid spiritual. Fragmentele care urmează sunt un extras din învăţăturile sale spirituale ce se impun prin claritatea şi valoarea lor practică inestimabilă pentru orice aspirant care doreşte să atingă succesul în practica yoga.
Lucrarea Din învăţăturile lui Padmasambhava către Dakini Yeshe Tsogyel, din care provin aceste fragmente, este structurată ca un dialog iniţiatic între Ghidul spiritual (Padma Shambava) şi Yeshe Tsogyel.
Acele timpuri au fost considerate o perioadă de glorie şi de maximă înflorire spirituală a Tibetului, mărturie stând însăşi nenumăratele fiinţe umane cărora Padma Sambhava le-a fost Ghid spiritual, multe dintre ele atingând, cu ajutorul său, starea de iluminare spirituală.
El este cel care a dus în Tibet învăţăturile tantrice şi a răspândit budismul tantric, ajutând poporul tibetan să scape de sub tirania unei tradiţii în mod funest marcată, printre altele, de practica magiei neagre.
Se spune astfel că el a reuşit să convertească chiar şi nenumăraţi demoni, care au fost astfel ajutaţi să îmbrăţişeze practica spirituală şi să aspire sincer către Dumnezeu.
Secole de-a rândul, numeroşi aspiranţi au beneficiat de învăţăturile sale remarcabile şi de graţia acestui măreţ Ghid spiritual. Fragmentele care urmează sunt un extras din învăţăturile sale spirituale ce se impun prin claritatea şi valoarea lor practică inestimabilă pentru orice aspirant care doreşte să atingă succesul în practica yoga.
Lucrarea Din învăţăturile lui Padmasambhava către Dakini Yeshe Tsogyel, din care provin aceste fragmente, este structurată ca un dialog iniţiatic între Ghidul spiritual (Padma Shambava) şi Yeshe Tsogyel.
Zece calităţi (virtuţi divine)
Marele GURU (Ghid spiritual) Padma Sambhava a spus: Este necesară apariţia şi manifestarea a zece virtuţi divine ca semne ale practicării corecte a DHARMA-ei (îndatoririlor spirituale, practicii spirituale).
Yeshe Tsogyel a întrebat: Care sunt aceste virtuţi divine?
GURU-l a răspuns: Dacă poţi să depăşeşti gândirea discursivă, acesta este un semn că ai început să trăieşti stări superioare de conştiinţă, recunoscând starea naturală de conştienţă a fiinţei umane.
Dacă starea de înţelepciune s-a trezit în fiinţa ta şi eşti capabilă să te manifeşti mai mereu în mod înţelept, detaşat şi imparţial, acesta este un semn că învăţăturile spirituale în care ai fost iniţiată au devenit eficiente în fiinţa ta, graţie practicii perseverente.
Dacă îţi percepi în mod firesc Ghidul spiritual ca pe o fiinţă desăvârşită spiritual, acesta este un semn al devoţiunii sincere faţă de acesta.
Dacă eşti deschisă să primeşti în mod direct ajutorul şi binecuvântarea Ghidului tău spiritual, acesta este un semn al faptului că filiaţia spirituală a SIDDHA-şilor este neîntreruptă.
Dacă atunci când priza de conştiinţă se face cu efort, poţi să îţi modifici starea mentală cu uşurinţă, aceasta este virtutea (meritul) de a fi dobândit deplina putere a conştientizării.
Dacă nu resimţi oboseala deşi practici diferite modalităţi spirituale zi şi noapte, aceasta este virtutea de a fi atins punctul cheie al ansamblului minte – PRANA (suflu subtil).
Daca nu există nicio diferenţă în claritatea conştiinţei atât în timp ce practici tehnici spirituale, cât şi în restul timpului, acesta este un semn că ai descoperit secretul meditaţiei (încrederea în rezultatele meditaţiei).
Dacă poţi să-ţi reaminteşti de DHARMATA (natura înnăscută a minţii şi a fenomenelor), indiferent ce gânduri sau percepţii legate de aparenţele exerioare îţi apar, acesta este un semn că ai devenit capabil să foloseşti chiar şi lumea exterioară a aparenţelor iluzorii ca pe un ajutor pe calea spirituală.
Dacă nu mai apar în cazul tău manifestări inconştiente ale emoţiilor perturbatoare, sau dacă totuşi ele apar, dar poţi să le linişteşti imediat, acesta este un semn că ai învins spontan cele cinci otrăvuri (ale tendinţelor inferioare, şi anume: orgoliul, mânia, dorinţele pasionale, invidia şi prostia).
Dacă eşti de neînvins în faţa suferinţei şi a dificultăţilor, acesta este un semn că ai înţeles faptul că totul este trecător, impermanenţa fiind o caracteristică a SAMSARA-ei (lumea aparenţelor efemere şi iluzorii).
În orice caz, virtuţile se trezesc în fiinţa ta atunci când practica spirituală începe să dea roade. În cazul fiinţelor umane care nu au credinţă, răbdare, perseverenţă şi inteligenţă, acestea rareori manifestă vreo virtute.
Yeshe Tsogyel a întrebat: Care sunt aceste virtuţi divine?
GURU-l a răspuns: Dacă poţi să depăşeşti gândirea discursivă, acesta este un semn că ai început să trăieşti stări superioare de conştiinţă, recunoscând starea naturală de conştienţă a fiinţei umane.
Dacă starea de înţelepciune s-a trezit în fiinţa ta şi eşti capabilă să te manifeşti mai mereu în mod înţelept, detaşat şi imparţial, acesta este un semn că învăţăturile spirituale în care ai fost iniţiată au devenit eficiente în fiinţa ta, graţie practicii perseverente.
Dacă îţi percepi în mod firesc Ghidul spiritual ca pe o fiinţă desăvârşită spiritual, acesta este un semn al devoţiunii sincere faţă de acesta.
Dacă eşti deschisă să primeşti în mod direct ajutorul şi binecuvântarea Ghidului tău spiritual, acesta este un semn al faptului că filiaţia spirituală a SIDDHA-şilor este neîntreruptă.
Dacă atunci când priza de conştiinţă se face cu efort, poţi să îţi modifici starea mentală cu uşurinţă, aceasta este virtutea (meritul) de a fi dobândit deplina putere a conştientizării.
Dacă nu resimţi oboseala deşi practici diferite modalităţi spirituale zi şi noapte, aceasta este virtutea de a fi atins punctul cheie al ansamblului minte – PRANA (suflu subtil).
Daca nu există nicio diferenţă în claritatea conştiinţei atât în timp ce practici tehnici spirituale, cât şi în restul timpului, acesta este un semn că ai descoperit secretul meditaţiei (încrederea în rezultatele meditaţiei).
Dacă poţi să-ţi reaminteşti de DHARMATA (natura înnăscută a minţii şi a fenomenelor), indiferent ce gânduri sau percepţii legate de aparenţele exerioare îţi apar, acesta este un semn că ai devenit capabil să foloseşti chiar şi lumea exterioară a aparenţelor iluzorii ca pe un ajutor pe calea spirituală.
Dacă nu mai apar în cazul tău manifestări inconştiente ale emoţiilor perturbatoare, sau dacă totuşi ele apar, dar poţi să le linişteşti imediat, acesta este un semn că ai învins spontan cele cinci otrăvuri (ale tendinţelor inferioare, şi anume: orgoliul, mânia, dorinţele pasionale, invidia şi prostia).
Dacă eşti de neînvins în faţa suferinţei şi a dificultăţilor, acesta este un semn că ai înţeles faptul că totul este trecător, impermanenţa fiind o caracteristică a SAMSARA-ei (lumea aparenţelor efemere şi iluzorii).
În orice caz, virtuţile se trezesc în fiinţa ta atunci când practica spirituală începe să dea roade. În cazul fiinţelor umane care nu au credinţă, răbdare, perseverenţă şi inteligenţă, acestea rareori manifestă vreo virtute.
Semne ale succesului
Marele GURU Padma Sambhava a spus: Atunci când DHARMA se realizează spontan în inima ta, vor apărea diferite semne ale succesului în practica spirituală.
Yeshe Tsogyel a întrebat: Care sunt aceste semne?
GURU-L a răspuns: Atunci când lăcomia te afectează din ce în ce mai puţin, acesta este un semn că ai reuşit să învingi tendinţa demoniacă de a fi ataşată de (fixată în) aşa-zisa „realitate” a lumii materiale, concrete.
Atunci când ataşamentul tău scade, acesta este un semn că te-ai eliberat de tirania ambiţiei.
Atunci când emoţiile tale perturbatoare apar din ce în ce mai rar şi sunt din ce în ce mai puţin intense, acesta este un semn că cele cinci otrăvuri (ale tendinţelor inferioare, şi anume: orgoliul, mânia, dorinţele pasionale, invidia şi prostia) încep să fie alchimizate şi depăşite în interiorul fiinţei tale.
Atunci când nu mai manifeşti aproape deloc egoism, acesta este un semn că ai învins tendinţa demoniacă de a te agăţa, de a fi ataşată de propriul ego (egoismul).
Atunci când te-ai eliberat de prejudecăţi, precum şi de idei fixe şi închistatoare şi nu te mai agăţi de niciun punct de referinţă, acesta este un semn că începi să îţi trezeşti adevărata stare de înţelepciune şi astfel nu mai apar în cazul tău percepţii eronate care te-ar putea amăgi.
Atunci când în conştiinţa ta sunt unificate conceptele de „cel care meditează” şi „obiectul meditaţiei” şi nu pierzi niciodată din vedere natura ta înnăscută (Sinele Suprem nemuritor), acesta este un semn că ai început să trăieşti stări autentice de iluminare spirituală.
Atunci când orice percepţie apare ca o experienţă imparţială de sine stătătoare, acesta este un semn că ai ajuns la esenţa practicilor meditative, care ţi-au trezit o viziune corectă.
Atunci când percepi SAMSARA şi NIRVANA ca fiind indivizibile, fiind una şi aceeaşi realitate, acesta este un semn al faptului că deplina realizare spirituală se trezeşte în fiinţa ta.
Pe scurt, dacă nu mai eşti ataşată nici măcare de propriul tău trup, acesta este un semn al eliberării totale de orice ataşament.
Atunci când nu te mai afectează suferinţa şi dificultăţile, acesta este un semn al faptului că ai înţeles că lumea aparenţelor este o iluzie.
Atunci când nu mai manifeşti decât într-o măsură foarte mică cele opt griji (preocupări) lumeşti (dorinţa de a obţine câştiguri materiale, plăcere, mândrie şi faimă, precum şi respingerea sau teama de pierdere, durere, reproşuri şi proastă reputaţie), acesta este un semn al faptului că ai recunoscut cu adevărat natura iluzorie a minţii.
În orice caz, atunci când semnele interioare ale succesului încept să se manifeste vizibil în exterior, este precum în cazul unui copac care a înfrunzit. Atunci când semnele exterioare sunt observate de ceilalţi oameni, este ca şi cum fructele copacului s-au copt şi pot fi savurate de ceilalţi.
Mulţi practicanţi ai DHARMA-ei, datorită superficialităţii şi lipsei de consecvenţă în practica spirituală, nu au dobândit nici măcar o singură calitate (virtute divină) şi în cazul lor nu se manifestă deloc semnele succesului.
Fiinţele care au atins realizarea spirituală sunt extrem de rare şi tocmai de aceea este esenţial să faci eforturile necesare, cu o perseverenţă exemplară, în practica meditaţiei.
Yeshe Tsogyel a întrebat: Care sunt aceste semne?
GURU-L a răspuns: Atunci când lăcomia te afectează din ce în ce mai puţin, acesta este un semn că ai reuşit să învingi tendinţa demoniacă de a fi ataşată de (fixată în) aşa-zisa „realitate” a lumii materiale, concrete.
Atunci când ataşamentul tău scade, acesta este un semn că te-ai eliberat de tirania ambiţiei.
Atunci când emoţiile tale perturbatoare apar din ce în ce mai rar şi sunt din ce în ce mai puţin intense, acesta este un semn că cele cinci otrăvuri (ale tendinţelor inferioare, şi anume: orgoliul, mânia, dorinţele pasionale, invidia şi prostia) încep să fie alchimizate şi depăşite în interiorul fiinţei tale.
Atunci când nu mai manifeşti aproape deloc egoism, acesta este un semn că ai învins tendinţa demoniacă de a te agăţa, de a fi ataşată de propriul ego (egoismul).
Atunci când te-ai eliberat de prejudecăţi, precum şi de idei fixe şi închistatoare şi nu te mai agăţi de niciun punct de referinţă, acesta este un semn că începi să îţi trezeşti adevărata stare de înţelepciune şi astfel nu mai apar în cazul tău percepţii eronate care te-ar putea amăgi.
Atunci când în conştiinţa ta sunt unificate conceptele de „cel care meditează” şi „obiectul meditaţiei” şi nu pierzi niciodată din vedere natura ta înnăscută (Sinele Suprem nemuritor), acesta este un semn că ai început să trăieşti stări autentice de iluminare spirituală.
Atunci când orice percepţie apare ca o experienţă imparţială de sine stătătoare, acesta este un semn că ai ajuns la esenţa practicilor meditative, care ţi-au trezit o viziune corectă.
Atunci când percepi SAMSARA şi NIRVANA ca fiind indivizibile, fiind una şi aceeaşi realitate, acesta este un semn al faptului că deplina realizare spirituală se trezeşte în fiinţa ta.
Pe scurt, dacă nu mai eşti ataşată nici măcare de propriul tău trup, acesta este un semn al eliberării totale de orice ataşament.
Atunci când nu te mai afectează suferinţa şi dificultăţile, acesta este un semn al faptului că ai înţeles că lumea aparenţelor este o iluzie.
Atunci când nu mai manifeşti decât într-o măsură foarte mică cele opt griji (preocupări) lumeşti (dorinţa de a obţine câştiguri materiale, plăcere, mândrie şi faimă, precum şi respingerea sau teama de pierdere, durere, reproşuri şi proastă reputaţie), acesta este un semn al faptului că ai recunoscut cu adevărat natura iluzorie a minţii.
În orice caz, atunci când semnele interioare ale succesului încept să se manifeste vizibil în exterior, este precum în cazul unui copac care a înfrunzit. Atunci când semnele exterioare sunt observate de ceilalţi oameni, este ca şi cum fructele copacului s-au copt şi pot fi savurate de ceilalţi.
Mulţi practicanţi ai DHARMA-ei, datorită superficialităţii şi lipsei de consecvenţă în practica spirituală, nu au dobândit nici măcar o singură calitate (virtute divină) şi în cazul lor nu se manifestă deloc semnele succesului.
Fiinţele care au atins realizarea spirituală sunt extrem de rare şi tocmai de aceea este esenţial să faci eforturile necesare, cu o perseverenţă exemplară, în practica meditaţiei.
Notă. Cuvântul DHARMA, în budismul tantric tibetan, desemnează deopotrivă legile divine, tradiţia spirituală, cât şi (în mod particular) învăţăturile budiste. DHARMA înseamnă de asemenea şi îndatorire sau practică spirituală şi se referă în mod special la menirea proprie a unei anumite fiinţe umane.
Citiţi şi:
Tehnici secrete în yoga tibetană
Shambala este reală (III)
Din tainele înţelepciunii hermetice aşa cum au fost ele revelate în Tăbliţele de smarald ale lui Hermes Trismegistos (I)
yogaesoteric
6 decembrie 2011
cybershamans (karmapolice) / CC BY-NC-ND 3.0Tehnici secrete în yoga tibetană
Shambala este reală (III)
Din tainele înţelepciunii hermetice aşa cum au fost ele revelate în Tăbliţele de smarald ale lui Hermes Trismegistos (I)
yogaesoteric
6 decembrie 2011
0 comments:
Post a Comment