John
Perez, cel care a cumparat ARO pe o suma derizorie, incearca
sa obtina de la statul roman sume cu multe zerouri pentru investitii pe
care de fapt nu le-a facut niciodata.
Ce au facut autoritatile statului roman? Cum s-au
comportat cei care ar fi trebuit sa vegheze ca astfel de abuzuri si
furturi sa nu se intample?
ARO este locul uneia dintre cele mai
mari crime din Romania post-decembrista: distrugerea unui brand national
si, odata cu asta, falimentul unei industrii care cu greu va putea fi
refacuta. O jumatate de secol de istorie ingropata in ruine.
John
Perez cel care a cumparat fabrica cu doar 150.000 de euro, incearca sa
scoata de la statul roman cateva milioane. Cine a vazut contractul de
privatizare din 2003 si cunostea amanunte din afacere putea sa
anticipeze cu usurinta dezastrul care se prelungeste pana in ziua de
azi. In 2006 cel care a venit la conducerea AVAS, Razvan Orasanu, a dat
in judecata firma care nu si-a indeplinit obligatiile.
Dar
lucrurile nu au evoluat in sensul in care l-ar fi vrut Razvan Orasanu.
Investitorul care a dus ARO la faliment a cerut de la AVAS nu mai putin
de 13 milioane de dolari, bani pe care spune ca i s-ar
cuveni pentru investitiile pe care le-a facut, dar si pentru profitul pe
care nu l-au avut.
Tribunalul Bucuresti a dat o sentinta prin care
AVAS-ul este considerat vinovat si obligat sa returneze banii dati pe
actiuni plus niste penalitati, adica aproape un milion de lei.
La Curtea de Apel Bucuresti se desfasoara ultimele scene dintr-un film
tragic pentru romani.
Dupa cativa ani de procese, Global, firma
actuala a lui John Perez este pe cale sa castige inca niste bani de la
statul roman. In 7 noiembrie a fost o noua runda in instanta. Avocatul
celor de la AVAS a cerut o amanare, dar a refuzat sa poarte o discutie
pe subiectul ARO in dosarul pentru care a fost angajat de catre
Autoritatea pentru Valorificarea activelor Statului.
In schimb
avocatul celor de la "Global Vehicles" este relaxat. La aceasta ora
clientul sau nu numai ca nu trebuie sa plateasca ceva statului roman,
dimpotriva trebuie sa si primeasca.
Politicieni, responsabili cu
destinele institutiilor, directori, cu totii au o
responsabilitate in fata istoriei si a muscelenilor.
ADRIAN
NASTASE: "Solutia va depinde de gasirea unei
formule inteligente de privatizare".
NICOLAE VACAROIU:
"La privatizare nu ne va interesa in mod deosebit, as spune chiar
neesential pretul cu care se vinde ARO."
TRAIAN BASESCU:
"Lui Aro ii trebuie noroc, solutia cu Aro ... nu cred ca este o
solutie".
ARO a fost terenul de lupta pentru mai multe
grupari de oameni de afaceri interesati, politicieni sau membri
ai serviciilor secrete.
IUSTIN PREOTEASA,
fost director ARO: "A fost aici un razboi intre doua grupari?- Da,
da - Si gruparea cealalta a fost extremde bine pregatita, de bine
sprijinita, s-au aplicat metode foarte dure."
VIRGIL
MAGUREANU, fost director SRI: "N-am intrat acolo decat pentru a tine
ce se mai putea tine pe picioare - in nici un caz in a ameninta pe
cineva."
Dezastrul a fost previzibil din momentul in care
uzina a fost privatizata cu mare tam-tam in 26 septembrie 2003 si
continua si acum in 2012 cand statul este in masura sa mai dea niste
bani pentru neregulile de acolo. De cate ori am incercat sa obtinem un
interviu cu un reprezentant de-al AVAS-ului, institutia care s-a ocupat
cu privatizarea si post-privatizarea la ARO, am fost refuzati.
Raspunsul
AVAS: "Referitor la revenirea dumneavoastra privind
realizarea unui interviu televizat cu un reprezentant al A.V.A.S., va
comunicam faptul ca in momentul prezent cat si in perioada urmatoare,
ramasa pana la sfarsitul lunii curente, agenda de lucru a conducerii
institutiei, singura abilitata sa acorde interviuri, nu permite
realizarea unui interviu televizat."
Nici acum dupa mai bine
de 9 ani de la privatizarea controversata de la ARO, cei de la AVAS nu
vor sa faca lumina in acest caz. Se ascund in birourile spatioase si
asteapta un deznodamant care o sa se intample in sala de judecata. Dar
haideti sa vedem cine a fost responsabil la acea vreme de acest contract
- lasand la o parte pe Ovidiu Musetescu, presedintele
APAPS, cel care a decedat intre timp, presedintele comisei de
privatizare a fost un anume Lucian Goj pe care il gasim
si in alte privatizari cu cantec.
Ciudatenile s-au tinut lant in
povestea de la ARO. La scurt timp dupa privatizare, consiliera juridica
din partea APAPS-ULUI , adica una din cea care a negociat contractul,
devine reprezentanta in Consiliu de Administratie a cumparatorului.
MIRCEA
URSACHE, fost presedinte AVAS: "Aici cred ca sunt alte institutii
ale statului care trebuie sa raspunda, daca nu cumva avem de-a face cu
un act care sta sub incidenta penalului, este intr-adevar un semn mare
de intrebare cum cineva care a reprezentat statul intre-un proces de
privatizare a doua zi devine consilier la cumparator".
Intr-o scrisoare de justificare, Cerasela Barboni, fost consilier
juridic de la APAPS si membru in Consiliu de administratie la ARO, isi
cauta argumente: „Nu am avut niciun beneficiu de pe urma ARO (nici
ante, nici in, nici post-privatizare) si niciun beneficiu imoral de pe
urma Cross Lander sau a altcuiva implicat in aceasta poveste. In timpul
privatizarii eram un personaj prea putin important pentru a influenta o
tranzactie care, oricum, a fost „transata" la nivel de guvern."
Pentru
Romica Cotescu, fostul lider de sindicat, ceasul istoriei a stat odata
cu falimentul lui ARO. L-am gasit tot la chisocul de ziare pe care il
administreaza.
Cei carora le-a fost dat ARO in 2003 se numeau Lacaro
Distributors, in fapt o cutie postala de undeva din Miami.
Firma si-a schimbat de mai multe ori numele - a devenit CrossLander
pentru ca acum sa se numeasca Global Vehicles.
Dupa
falimentul declarat al lui ARO, in 2006 , la masa credala s-a
inregistrat, surpriza, si Global Vehicles. Firma lui Perez a cerut si
i-au fost acceptate aproape 2,5 milioane de dolari. Adica nu numai de la
AVAS are Perez bani de incasat. Este incredibil cum un om de afaceri
care a dus la dezastru una dintre cele mai cunoscute fabrici din Romania
a mai primit si bani pentru asta.
Adrian a fost 15 ani pilot de
incercari la ARO. Nici acum nu-si concepe viata fara masini ARO. In
curte are cativa bolizi romanesti. Primarul din Campulung a lucrat si el
in ARO. Pe vremea aceeea se ocupa de marketingul masinii de teren
romaneasca. El este optimist, desi motive nu prea exista...
E greu
de crezut ca cineva va mai putea sa revitalizeze producerea de masini
la Muscel. Totul a devenit o ruina. Adrian, fostul pilot de incercari de
la ARO ne duce in fabrica de subansamble.
Privatizari fara cap,
afaceri greu de patruns au atins intreaga industrie romaneasca si
continua sa faca victime. Furt, prostie, dezinteres controlat si
interes tintit, toate acestea au brevetat modelul romanesc de
insucces, iar ARO a devenit o masina impotmolita in poveste.
cybershamans (karmapolice) / CC BY-NC-ND 3.0
Hai, Nicușor, salvează-ne încă o dată
9 hours ago
2 comments:
E asa de trist ce se întampla acolo încat eu sar sa citesc astfel de articolo! Nu mai pot citi cata delasare nesimtire samd e acolo!
Tu, da ai o zi buna îti doresc!
da,si mie mi se face rau, mai ales ca ARO a fost masina mea preferata romaneasca-e vorba de coruptie aici.....
Post a Comment