Saturday, March 6, 2010

UN worried by Temple Mount clashes

FOTOGRAFII UITATE

Thursday, March 4, 2010

O CALATORULE PRIN LUME



...DESTINATIA TA ESTE MORMINTUL

CEEA CE INCEPI ESTE O CALATORIE DE CITEVA ZILE NUMAI
O CALATORULE PRIN LUME
DE CIND LUMEA A FOST CREEATA
MILIOANE AU VENIT INAINTEA TA
DAR AU PIERIT SI S-AU TRANSFORMAT IN pRAF.
INVATA LECTIA-DESTINATIA TUTUROR ESTE MORMINTUL
CASELE TALE CELE FRUMOASE NU-SI MAI AU ROSTUL AICI
CEI CARE DORMEAU IN PALATE,
DORM ACUM IN TARINA
CITIVA METRI DE PAMINT SINT ACUM CAMINELE LOR.
OCHII TAI AU VAZUT MULTE INMORMINTARI
MIINILE TALE AU INGROPAT MULTE CORPURI SI TOTUSI...
DE CE ITI INTORCI FATA DE LA NOTA DE PLATA FINALA?
DESTINATIA TA E MORMINTUL
O CALATORULE PRIN LUME!

Mda, very tensegrity..asa cum zicea Don Juan oamenii obisnuiti sint 'nemuritori'...cred ca au tot timpul la dispozitie si il pierd cu prostii, pe cind oamenii cunoasterii sint'muritori': ei stiu ca nu au nici o clipa de pierdut, si isi valorifica la maxim putinele momente pe care le au pe acest pamint.

Cintecul acesta haunting imi aduce aminte de epitafurile scris in Orasul de Arama, cele gasite de calatorul Sinbad din adevarata culegere de texte initiatice a celor O mie si Una de Nopti, care in araba se cheama Halima-cartea visatului(si nu varianta porno care ne-a fost noua tradusa)




COPACUL RUGATOR DIN AUSTRALIA

CU FATA SPRE MECCA

8 scrieri inca necunoscute

Scrisul este considerat si astazi drept una dintre cele mai mari inventii ale umanitatii. Poate cea mai mare. Fara scris nu ar fi existat cunoastere, insemnari istorice sau stiinta. Nu mai vorbim de carti, jurnale si internetul de azi. Fara scris, omenirea ar fi trait probabil inca in epoca de piatra. Mii sau zeci de mii de limbi si dialecte au ajuns sa fie scrise pe piele, os, lut sau hartie ducand specia umana spre ceea ce este azi, dar din acestea au supravietuit doar cateva. La fel de putine au ajuns sa fie descifrate in timp. Misterul din spatele vechilor scrieri persista inca iar descifrarea lor echivaleaza cu o adevarata fereastra spre un trecut despre care nu stim inca nimic.

Prima scriere a lumii a aparut in urma cu aproape sase milenii si este cunoscuta sub numele de scrierea cuneiforma sumeriana. Egiptul a inventat sistemul hieroglifelor la scurt timp dupa aceea, ulterior scrierea dezvoltandu-se separat in China, Europa si America Centrala. A fost ca si cum scrisul s-a aflat in genele noastre, el aparand cam in aceeasi perioada de timp in toate colturile planetei. Unele limbaje scrise au evoluat si au supravietuit timpului, asa cum este cel pe care il cititi chiar acum. Cele mai multe insa au disparut, luand cu ele secretele a sute de generatii de oameni. Ramasite ale lor le putem vedea si astazi, dar oare ce ne spun ele?

Atunci cand hieroglifele egiptene au fost descifrate, mai precis in anul 1823, istoria cunoscuta a lumii s-a extins cu peste 2000 de ani si ne-a permis tuturor sa citim cuvintele lui Ramses cel Mare sau ale celorlalti monarhi ai Egiptului Antic. Descifrarea glifelor mayase in secolul XX a dus la descoperirea unei lumi contemporane cu Imperiul Roman si cel putin fel de impunatoare ca acesta, alimentand si mai mult curiozitatea celor care inca asteapta talmacirea unor scrieri necunoscute.Cat de dificil este insa sa descifrezi o astfel de scriere?



Lingvistii sustin ca exista doua cerinte majore, fara de care talmacirea unor texte necunoscute este aproape imposibila. Prima este cea a existentei de suficient material scris care sa poata fi analizat. Si cea de a doua, cea a corelarii inscriptiilor nedescifrate cu un limbaj cunoscut. Astfel, sustin cercetatorii in domeniu, putem clasifica scrierile necunoscute in trei mari categorii:

  • scriere necunoscuta intr-un limbaj cunoscut
  • scriere cunoscuta intr-un limbaj necunoscut
  • scriere necunoscuta intr-un limbaj necunoscut


Daca in cazul primelor doua categorii exista sanse destul de mari ca ele sa fie talmacite – desi aceasta operatiune poate dura chiar si zeci de ani - , in cazul celei de a treia categorii, sansele de reusita sunt aproape nule, fapt care insa nu ii impiedica pe lingvisti sa incerce. In fond, o performanta de acest gen aduce, pe langa uriasul aport pentru stiinta, un bilet sigur catre istorie si catre nemurire pentru orice cercetator. In aceasta ordine de idei, va invit sa analizam impreuna opt dintre cele mai misterioase si mai incitante provocari ale lingvistilor din zilele noastre.

1.Scrierea etrusca (scriere cunoscuta/limbaj necunoscut)

Pentru cei pasionati de stiinta limbilor moarte, etrusca reprezinta poate cea mai frustranta dintre provocari. Si asta pentru ca a descifra etrusca este ca si cum ai incerca sa deslusesti de la zero o limba moderna, citind doar inscriptiile de pe pietrele funerare. Scrierea etrusca este realizata in vechiul alfabet grecesc, dar sensul cuvintelor, cu mici exceptii, reprezinta o mare enigma. Astfel, daca inscrisurile etrusce pot fi citite, nimeni nu are habar de ceea ce vor ele sa spuna. Exceptie fac doar cateva substantive proprii ce denumesc localitati sau personalitati deja cunoscute.

Etruscii au fost un popor preistoric, cu origini inca larg dezbatute de istorici, care s-au dezvoltat in nordul peninsulei italice si care au fost absorbiti de Imperiul Roman in secolul I i.Hr. Este clar astazi ca acesti oameni erau literati, lasand in urma mii de texte scrise. La fel de evident este si faptul ca ei au imprumutat literele vechiului alfabet grecesc de la colonistii eleni care isi fac aparitia in nordul Italiei acelor vremuri in jurul anului 775 i.Hr. Dar daca etruscii au imprumutat literele de la eleni, limbajul in care le-au folosit ramane nedescifrat. Asta si pentru ca etruscii scriau de la dreapta la stanga, opus fata de scrierea grecilor.

Lingvistii europeni au incercat vreme de peste un secol sa gaseasca un corespondent al limbii etrusce in limbile moderne, inclusiv in basca. Totusi, incercarile lor au fost sortite esecului. Etrusca este clar o limba non-indo-europeana si este privita ca un idiom izolat, asa cum este limba bascilor din nordul Spaniei. Singurele realizari ale cercetatorilor au fost reprezentate de descifrarea catorva cuvinte, in special nume proprii (Ruma – Roma, Clevsina – numele unei cetati etrusce, Fufluns – Dionisos). Pe langa acestea, au mai fost identificate circa 250 de cuvinte (vezi cazul termenilor ci – trei, avil – ani), desi disputele asupra corectitudinii acestor speculatii sunt inca departe de a fi finalizate.



2. Scrierea meroitica (scriere cunoscuta/limbaj necunoscut)

In primul mileniu inainte de Hristos, pe teritoriul Sudanului de azi, se dezvoltase o civilizatie infloritoare. Biblia vobeste despre Regatul Kus, in timp ce oamenii de stiinta mentioneaza Civilizatia Kusita (sau Meroitica, dupa numele capitalei Meroe), una dintre cele mai mari puteri ale acelor vremuri in Africa sub-sahariana. Kusitii au reusit chiar sa cucereasca in 712 i.Hr. Egiptul marilor faraoni, dand nastere celei de a 25-a dinastii, Dinastia faraonilor negri. 70 de ani au condus acestia destinele Egiptului, pana in anul 656 i.Hr., atunci cand conflictul cu asirienii ii silea sa se intoarca in tara lor de origine.

Hieroglifele meroitice dateaza in special din perioada care a urmat acestei infrangeri. Faraonii kusiti foloseau hieroglifele egiptene dar, incepand cu secolul al III-lea i.Hr., apar primele semne ale unei scrieri noi, scrierea meroitica. La fel ca si in Egipt, existau, de fapt, doua tipuri de scriere: cea oficiala, hieroglifica, folosita pe monumente, si scrierea cursiva, de zi cu zi. Pana in prezent au fost descifrate toate cele 23 de caractere care formau aceasta scriere antica, un veritabil alfabet asemanator celor moderne. Cel care a dus la aceasta performanta a fost egiptologul britanic, Francis Llewellyn Griffith, in anul 1911. El reusea la acea data descifrarea foneticii ambelor tipuri de scriere, folosind un artefact pe care erau reprezentate atat hieroglife egiptene cat si caractere meroitice.



La fel ca si scrierea etrusca, cea meroitica poate fi citita. Frustrant este insa faptul ca lingvistii nu au nici cea mai mica idee despre ceea ce spun scrierile kusite, si asta pentru ca meroitica este o limba total necunoscuta. Pot fi recunoscute cateva nume proprii, la fel ci si cativa termeni comuni (tenke – vest, ato - apa), dar asta e tot. In ciuda eforturilor din ultimul secol si a previziunilor lui Griffith, nu s-a identificat nicio limba africana care sa isi gaseasca un corespondent in vechea meroitica.

3.Scrierile olmeca, zapoteca si istmica
(scrierea olmeca – scriere necunoscuta/limbaj necunoscut;
scrierea zapoteca – scriere necunoscuta/limbaj posibil cunoscut;
scrierea istmica – scriere necunoscuta/limbaj posibil cunoscut)


Se stie astazi ca civilizatia maya, care a inflorit in America Centrala intre secolele III – VIII d.Hr., era una extrem de avansata si, implicit, literata. In fond, scrierea maiasa a fost descifrata in secolul XX, mai precis in anul 1952, de catre lingvistul rus Yuri Knorosov, scotand la iveala marturii ale existentei unui imperiu ce rivaliza din toate punctele de vedere cu Roma antica. Cu toate acestea, originile scrisului in Lumea Noua sunt cu mult, mult mai vechi si mai misterioase. Trei dintre ele atrag in mod deosebit atentia lingvistilor, cat despre ceea ce ne pot spune ele, nu putem decat sa speculam.



Probabil cea mai veche scriere central-americana, despre care avem informatii certe, este cea olmeca. Putine lucruri se stiu astazi despre civilizatia olmeca ce inflorea in urma cu aproape trei milenii si jumatate pe teritoriul de astazi al Mexicului (statele Veracruz si Tobasco). Cert este ca in cazul olmecilor putem vorbi de prima mare civilizatie din Mezoamerica. In fapt, olmecii au precedat cu circa un mileniu mult mai celebrele civilizatii Azteca si Maia si, mai mult, pot fi considerati parintii culturali ai acestora. Oamenii de stiinta au fost convinsi ca olmecii nu cunoasteau scrierea, asta pana in 1990, atunci cand arheologii scoteau la lumina un artefact pe care se aflau 62 de caractere olmece. Era dovada de netagaduit a unei scrieri antice pierdute. Fara descoperirea altor inscrisuri, nu exista insa nicio sansa de descifrare a acestui alfabet din negura timpului.



Civilizatia zapoteca, dezvoltata in regiunea Oaxaca inca din urma cu 2500 de ani, a avut, categoric, un sistem de scriere propriu. In sprijinul acestei afirmatii vin cele peste 1200 de artefacte pline de inscrisuri descoperite pana in prezent. Scrierile dateaza din perioada anilor 600 – 400 i. Hr., iar specialistii care au analizat calendarul zapotecilor, au ajuns la concluzia ca acesta se afla la baza impresionantului calendar mayas. Chiar daca mai exista vorbitori ai acestei limbi, descifrarea glifelor zapotecilor s-a dovedit cu mult mai dificila decat se asteptase cineva.

Ultima si poate cea mai controversata dintre scrierile mezoamericane este cea istmica. Unii savanti au numit-o epi-olmeca, desi dezbaterile asupra originii sale sunt inca foarte controversate. Dovezi ale existentei sale au aparut pentru prima data in anul 1992. Atunci, o statueta de jad, reprezentand un barbat imbracat ca o rata, acoperit cu circa 70 de simboluri necunoscute, era scoasa la lumina intr-un sit olmec. Statuia, botezata Tuxtla, a fost transportat la Institutul Smithsonian din Washington DC si, pana in 1986, a ramas singura dovada a acestei scrieri misterioase. In 1986 insa, mai multi pescari mexicani au scos din apa unui rau o placa uriasa de bazalt, cu o greutate de circa 4 tone, acoperita in intregime cu inscriptii in aceeasi scriere istmica. Artefactele dateaza din secolul II d. Hr., iar limbajul in care au fost scrise este probabil cel al nativilor din regiunea Tehuantepec. Cu toate acestea, cele doua texte sunt considerate insuficiente pentru a putea duce la descifrarea scrierii istmice.



4. Scrierea minoica (scriere cunoscuta partial/limbaj necunoscut)

In anul 1900, reputatul arheolog britanic, Arthur Evans, descoperea la Knossos, in Creta, nu una ci doua scrieri necunoscute, apartinand vechii civilizatii minoice. Ambele erau redate pe placute de lut, si au fost numite: Scrierea Liniara A si Scrierea Liniara B. Ultima a fost descifrata in anul 1952 de catre arhitectul britanic Michael Ventris, ceea ce aducea in fata lumii cea mai veche scriere cunoscuta din Europa. Celalalt tip de scriere, Liniar A, a ramas, insa, nedescifrat pana astazi.

Scrierea Liniara B dateaza din anul 1450 i.Hr. Este o forma arhaica a limbii grecesti vorbita de grecii care cucereau Creta in acea perioada. Cealalta scriere, Liniara A, este cu mult mai veche si dateaza din secolul al XVIII-lea i.Hr. Este vorba de inscrisuri in limba minoana si reprezinta, de fapt, singura urma palpabila a culturii acestei misterioase civilizatii. Astazi exista circa 1500 de texte in minoana, majoritatea descoperite in Creta si alte parti ale Greciei, Turcia si chiar Israel. Cele mai multe dintre ele sunt, insa, scurte sau puternic afectate de trecerea timpului.



Simbolurile celor doua scrieri seamana izbitor, dar asta nu inseamna ca ele reprezinta acelasi lucru, pentru simplul motiv ca limba greaca si cea minoana erau diferite. Lingvistii pot citi Scrierea Liniara A folosind simbolurile din Liniara B dar nu pot fi siguri ca toate cuvintele sunt exprimate corect. Chiar si printr-un asemenea exercitiu, este evident ca sunetele sunt altele decat cele din limba greaca.

5.Rongo-Rongo (scriere necunoscuta/limbaj probabil cunoscut)

Insula Pastelui a fost de secole un loc al misterelor, iar scrierea vechilor locuitori ai insulei, rongo-rongo, nu putea face exceptie de la aceasta regula. Nimeni nu stie cand a aparut, desi legendele spun ca ea ar fi fost adusa cu barcile de primii oameni care au calcat tarmul Insulei Pastelui. Atunci cand olandezii au descoperit insula, in 1722, nu au descoperit nicio urma a acestei scrieri. Nici 48 de ani mai tarziu, in 1770, atunci cand spaniolii au incheiat primele tratate cu bastinasii, acestia din urma „au semnat” tratatele, dar scrierea lor nu semana deloc cu rongo-rongo. Nici capitanul James Cook, care a acostat pe Insula Pastelui in 1774, nu o mentioneaza. Primele relatari despre misterioasele inscrisuri apar in 1864, atunci cand un misionar francez nota descoperirea unei scrieri a carei stiinta a disparut in timp.In ciuda eforturilor episcopului de Tahiti, in 1870, nu s-a descoperit nici un localnic care sa o poata citi sau interpreta.



Lingvistii au descoperit asemanari intre simbolurile rongo-rongo si cele din scrierea vechii civilizatii a Indusului, dar o apropiere cat de mica intre ele doua este total exclusa. Un singur lucru se stie cu certitudine despre rongo-rongo, si acela este modul in care trebuie citit un inscris in aceasta limba. Cititorul incepe citirea textului din partea stanga, jos, a tablitei. Simbolurile sunt urmarite de la stanga la dreapta, pana la capatul randului. Apoi, tablita este intoarsa la 180 de grade, iar textul continua cu randul imediat urmator, tot de la stanga la dreapta. Ajuns din nou la capat, cititorul este nevoit sa intoarca din nou tablita la 180 de grade, operatiune care se repeta pana la finalizarea textului.

6. Scrierea civilizatiei Indusului (scriere necunoscuta/limbaj posibil cunoscut)

Stravechea civilizatie a Indusului s-a dezvoltat acum circa 5 milenii si jumatate intr-o zona in care regasim astazi o mare parte din Pakistan si din nord-vestul Indiei. Este o civilizatie invaluita in mister, cu atat mai mult cu cat nivelul sau de dezvoltare rivaliza si poate chiar intrecea culturile mesopotamiana si egipteana cu care a fost contemporana. Apogeul l-a atins acum circa 4500-3900 de ani, pentru ca incepand cu anul 1700 i.Hr, impunatoarele sale orase sa fie parasite in mod ciudat. Scrierea lasata in urma de acesti oameni este si ea o mica piesa din puzzle-ul misterului ce inconjoara civilizatia Indusului.

Astazi exista circa 5000 de inscrisuri in aceasta limba, cele mai multe dintre ele fiind descoperite pe peretii caselor sau, mai bine spus, ai ruinelor fostelor orase. Inscrisurile nu au mai mult de cinci simboluri, desi cel mai lung are 20 de semne. Un simbol care apare cu precadere este cel care reprezinta un animal mitologic, asemanator unicornului. Limba civilizatiei Indusului a murit probabil, odata cu locuitorii ei, desi se speculeaza ca ea si-ar putea gasi un corespondent in limbajele dravidiene care inca sunt vorbite in sudul Indiei. Daca aceasta ipoteza este corecta, ar fi posibil pentru lingvisti sa gaseasca asemanari intre scrierea civilizatiei Indusului si vechea forma de Tamil, idiom dravidian vorbit inca in India.



Spre exemplu, un alt simbol des intalnit este pestele. In vechiul Tamil, „peste” se pronunta „min”. Dar „min” are si un alt inteles, acela de „stea” sau „planeta”. In aceasta situatie, pestele poate deveni o imagine care sa desemneze un corp astral – la fel cum ai folosi o pictograma. Interesant este faptul ca, pana in prezent, au aparut peste 100 de variante ale descifrarii acestei scrieri. Nici una nu a fost confirmata de specialisti.

7. Proto-Elamita (scriere cunoscuta partial/limbaj necunoscut)

Proto-Elamita este cea mai veche scriere nedescifrata a omenirii – asta daca presupunem ca simbolurile din care este alcatuita reprezinta intr-adevar o scriere completa. A fost folosita acum peste 5 milenii in Elam, numele biblic al zonei vestice din Iran. Este o scriere aproape la fel de varstnica precum cea cuneiforma sumeriana, iar despre cei care au inventat-o se stiu la fel de putine lucruri pe cat se stiu despre scriere insasi. Aceste inscrisuri au precedat o alta scriere partial descifrata, Elamita Liniara, folosita in aceeasi regiune circa 750 de ani mai tarziu. La randul ei, Elamita Liniara a fost urmata de o alta scriere, una cuneiforma, folosita incepand cu secolul al XIII-lea i.Hr. Aceasta din urma este singura dintre cele trei scrieri descifrata complet.



Exista astfel trei tipuri de inscrisuri elamite, fiecare separate de aproximativ 800 de ani. Din nefericire nu exista nicio sursa care sa permita crearea unei legaturi intre ele. Apropierea dintre Proto-Elamita si Elamita Liniara este iarasi una controversata. Atunci cand primele marturii arheologice ale Proto-Elamitei au fost scoase la lumina in secolul XX, specialistii au fost convinsi ca este vorba de doua scrieri ce au la baza acelasi limbaj. Nu exista insa nicio dovada care sa sustina o atare afirmatie sau, mai mult, o legatura intre oamenii care au folosit cele doua sisteme. Proto-Elamita a fost studiata asiduu, dar intelesul simbolurilor a ramas inca un mister.

8.Discul Phaistos (scriere necunoscuta/limbaj necunoscut)

De la descoperirea sa in Creta, in anul 1908, discul Phaistos si-a castigat celebritatea in lumea oamenilor de stiinta, nu atat pentru mesajul pe care l-ar putea contine cat, mai ales, datorita suspiciunilor care vizeaza direct autenticitatea sa. In fapt, multi lingvisti il numesc Omul din Piltdown al vechilor scrieri, aluzie la faptul ca nu ar fi decat un fals extrem de bine realizat. De aceea, putini au fost cei care au incercat sa descifreze mesajul simbolurilor sale. Discul, cu un diametru de circa 15 centimetri, este alcatuit din lut ars si este acoperit cu 241-242 de simboluri (unul dintre ele pare sters), formate la randul lor din 45 de gravuri. Este tot ceea ce se poate spune despre acest artefact, fara teama de a depasi limitele stiintei.



Suspiciunile pleaca de la faptul ca discul, descoperit intr-un sit din secolul XVIII i.Hr., prezinta o scriere ce nu are corespondent printre vechile scrieri grecesti. Atunci, de ce nu s-au descoperit si alte inscrisuri care sa sustina ipoteza existentei unei civilizatii inca necunoscute? De ce simbolurile sunt unice in lumea elena? O teorie sustine ca discul a fi fost adus din Anatolia, si asta pentru ca unul dintre simboluri se regaseste pe o piatra funerara antica din aceasta zona. Daca totul ar fi adevarat pana la aceasta afirmatie, este posibil sa avem in fata dovada unei limbi non-grecesti?

Din pacate, lingvistii care au o reputatie de aparat evita sa discute despre discul Phaistos. Cel putin pana cand un alt inscris asemanator va fi gasit.
sursa descopera.ro

CEA MAI VECHE SCRIERE A OMENIRII?

Cea mai veche scriere a omenirii?

Fragmente din cojile unor oua de strut, descoperite in Africa, poarta o serie de semne misterioase, despre care specialistii cred ca ar putea reprezenta cea mai veche forma de expresie artistica si de comunicare scrisa, cunoscuta pana in prezent.

Bucatile de coaja de ou, descoperite in Africa de Sud, au cca. 60.000 de ani vechime; dateaza, asadar, dinainte de epoca in care oamenii au migrat din Africa, raspandindu-se pe celelate continente.

Semnele - 4 tipuri diferite - au fost utilizate pentru a marca ouale de strut folosite drept recipiente pentru lichide.

Cercetarile au fost realizate de arheologi francezi de la Universitatea din Bordeaux.

Pe baza modului in care sunt dispuse semnele, specialistii cred ca ele au fost folosite pentru a diferentia intre ele obiectele lucrate din coaja oualor de strut, desemnand fie pe proprietarul fiecaruia dintre ele, fie utilizarea recipientului respectiv.

Inainte de aceasta descoperire, cele mai vechi forme de expresie artistica erau considerate desenele rupestre, dintre care unele au peste 35.000 ani.

Dar aceste obiecte, mult mai vechi, arata ca utilizarea desenelor abstracte ca expresie a gandirii simbolice, folosirea semnelor grafice pentru a comunica identitatatea colectiva si pe cea individuala - toate acestea fiind trasaturi socio-culturale specifice civilizatiei umane - s-au dezvoltat mult mai devreme decat se crezuse.

Sursa: Telegraph Science
via descopera.ro

PROTECT KRAV MAGA-POUR LES CONNOISSEURS

ZEN SI KRAV MAGA

ZEN ŞI KRAV-MAGA

Aş putea cu uşurinţă umple mii de pagini despre Imi; în definitiv am convieţuit zi de zi, pentru mai mult de douăzeci de ani. Sunt sigur însă, că oricine caută “Krav-Maga” pe internet va găsi nenumărate site-uri şi materiale despre el. De aceea, am decis să aştern pe hârtie o parte a lui cunoscută probabil doar de câteva persoane mai (puţin) norocoase.

În anul 1974, anul în care ţara traversase vremuri grele, am stat cu Imi în cafeneaua sa preferată şi am discutat despre experienţele mele personale, dacă rănile mele mi-au afectat în vreun fel abilităţile fizice. Ne luam cafeaua de dimineaţă când, pe neaşteptate, mi-a adresat o întrebare care m-a luat prin surprindere şi care mi-a lăsat pe faţă un mare semn de întrebare:

“Lichtenshtein, crezi că ai putea încerca ceva nou şi diferit de tot ceea ce ai ştiut vreodată?” Am dat repede din cap, fără umbră de îndoială. Imi pentru mine a fost un tată, un prieten, un frate, un profesor, o persoană admirată şi mult mai mult. Şi în mulţii ani de când ne cunoscuserăm, niciodată nu m-a uimit într-atât. Îl priveam cu o faţă mirată, când a scos din buzunarul hainei sale o carte mică, neagră, mi-a pus-o în mână şi, cu o sclipire în ochiul său stâng, m-a îndemnat să pun cartea în sacoşa mea de pe podea spunându-mi: “aceasta este doar pentru tine”.

Această carte era despre înţelepciunea Zen. Atunci a fost pentru prima dată când am întâlnit acest termen. În cursul anilor care au urmat, Imi mi-a prezentat, în răstimpuri, o carte sau alta despre Zen şi chiar m-a ajutat, arătându-mi şi exersând cu mine mişcări şi exerciţii în Krav-Maga pentru a înţelege ceea ce Zen spune că nu este posibil să înţelegi altfel.

De atunci am exersat fără oprire, pentru a înţelege corect şi mai bine îmbinarea dintre Zen, Budismul Zen şi Krav-Maga şi despre aceasta am scris şi în prima mea carte. Acest pasaj ascuns pe care Imi mi l-a descoperit, mi-a oferit perspective noi asupra Krav-Maga şi asupra vieţii însăşi.

În primul rând, trebuie să înţelegem de unde au pornit lucrurile. Cei mai mari profesori de arte marţiale au fost:

  1. Jigoro Kano – fondator al stilului Judo
  2. Morihei Ueshiba – fondator al stilului Aikido
  3. Gichin Funakoshi – fondator al stilului Karate

Acestea îşi au originea în istoria Zen şi Shinto. Toate artele marţiale pleacă din Budismul Zen şi măreaţa cultură a samurailor. Imi, deşi nu a fost un oriental in convingere, a fost foarte aproape de a fi unul ca mentalitate; de aici pornesc măreţia şi puterea sa de a crea o artă atât de specială.

Zen nu poate fi practicat în bibliotecă sau în faţa televizorului. Zen trebuie exersat zilnic.

Zen se găseşte în profunzimea mişcărilor Krav-Maga, create de Imi.

Krav-Maga poate fi practicată cel mai bine şi mai eficient prin concentrarea doar asupra mişcărilor corpului. Flexibilitatea, rapiditatea şi puterea sunt îndeajuns pentru a fi o persoană Krav-Maga bună. Dar sunt acestea suficiente?

Cartea pe care mi-a dăruit-o Imi m-a purtat spre locuri îndepărtate şi diferite, spre o altă lume care explică inexplicabilul, care cuprinde incomprehensibilul. Simple exerciţii devin momente de viaţă ele însele şi dau un nou înţeles noilor căi ale Krav-Maga şi putere a minţii dinspre timpurile samurailor.

Predând de peste 35 de ani am acordat diplome şi am calificat zeci de posesori de centuri negre, şi întotdeauna în cadrul ceremoniei de acordare a centurilor şi a diplomelor am împărţit şi cartea pe care am primit-o de la Imi.

Unii au ignorat-o şi şi-au continuat viaţa de zi cu zi. Alţii, cei mai curajoşi, au venit la mine să întrebe, să afle, să îşi lumineze minţile şi să înţeleagă, dincolo de mişcările trupului, puterea minţii, să cunoască şi să simtă chiar şi cele mai fine mişcări ale corpului.

Ca profesor, am fost repede captivat de responsabilitatea de a deschide aceeaşi cale elevilor mei, cel puţin acelora care îşi exprimă această dorinţă. Astfel, ei au mai câştigat încă ceva din Krav-Maga.

Este adevărat că Imi a creat şi fondat Krav-Maga exclusiv pe ideologia şi principiile exerciţiilor şi ale mişcărilor corpului. Totuşi, nu ar trebui să uităm că a executat primele sale mişcări Krav-Maga în cadrul a diferitelor forţe de securitate, în cursuri care nu au durat mai mult de câteva ore, în ritmul impus de specificul instruirii solicitate. În aceste condiţii, este dificil să transmiţi şi să dezvolţi o artă care să continue petru mulţi ani.

Astfel, ideologia fizică pură rămâne valabilă. Dar, daca nu ne oprim niciodată pentru a ne întreba despre şi a ne mira de înţelesurile profunde, despre unde este legatura lipsă care ne leagă - pe noi, practicanţii de Krav-Maga - de artele tradiţionale ale orientului îndepărtat, cum ar putea cineva ajunge la aceeaşi calitate a autocontrolului care se regăseşte în viaţa de zi cu zi?

Corpul fizic cu care ne naştem şi cu care vom sfârşi capitolul existenţei noastre terestre este tot ce avem. Putem să îl întărim prin exerciţii îndelungate, ne putem îmbunătăţi mobilitatea, uşurinţa mişcărilor şi reacţiile naturale cu care ne-am născut, dar, în final, toate acestea sunt limitate şi presupun un efor din ce in ce mai mare pentru îmbunătăţiri din ce în ce mai mici.

În orice caz, un lucru ne-a fost dat fără să aibă vreo limită: puterea minţii. Nu există vreun lucru mai puternic decât iuţeala şi înţelegerea gândului, la fel de ager şi rapid ca o sabie în mişcările sale.

Cred că fiecare antrenor şi practicant de Krav-Maga ar trebui să ia asupra sa ascuţimea înţelegerii şi responsabilitatea de a descoperi şi de a pătrunde ceea ce este dincolo.

Când am fondat şcoala de Krav-Maga, prima din Israel şi din lume, nimic altceva nu a stat înaintea ochilor mei decât dorinţa de a împărtăşi ştiinţa şi experienţa mea de zeci de ani cu Imi. Iar ţie, celui care ai accesat acest modest site (al meu) şi ţi-a trezit interesul, îţi voi răspunde şi te voi ajuta bucuros în orice problemă.

Marele Maestru Yaron Lichtenstein

Tezaurul de la Pestera Ungurul Mare


Putina lume stie ca in pestera Ungurul Mare din Muntii Padurea Craiului, judetul Bihor a fost descoperit, nu de mult, un tezaur deosebit. Aici, intr-o galerie sacra cu o lungime de aproximativ 60 de metri, arheologii au dat la iveala urmele unei necropole stranii. Se pare ca acolo era ingropata elita unui trib din perioada bronzului.

Din pacate, vasele funerare de ceramica si podoabele descoperite nu au permis o incadrare mai exacta a mortilor ingropati acolo, iar spatiul extrem de ingust – mai putin de jumatate de metru – nu permite arheologilor sa avanseze mai repede.

Astfel ca va mai dura un timp pana va fi descoperita identitatea reala a celor ce-si dorm somnul de mii de ani in pestera. In plus, specialistii inca nu au ajuns la o concluzie unanima in privinta celor morti, daca au fost incinerati sau pur si simplu ingropati, ambele metode putind schimba aproape complet istoria vechilor locuitori ai pamantului romanesc.

Se pare ca incet, incet, ies la iveala tot mai multe dovezi ale civilizatiei care ne-a precedat, aratand ca zona Romaniei a fost cea mai dezvoltata din Europa si ca de aici au pornit toate civilizatiile care acum ne ignora...

Legendele Dornei


Se spune ca in vremurile de demult, Dragos voda a mers sa vaneze in acele tinuturi. Acolo a cunoscut o fata frumoasa, cu parul balai, de care s-a indragostit. Numele fetei frumoase ca o zana era Dorina. Intr-o zi, alergand o caprioara prin padure, aceasta s-a oprit langa un brad cu trunchiul gros, sa-si traga sufletul. Voievodul a intins arcul si a tras. Dar sageata nu si-a atins tinta si din spatele bradului s-a auzit un tipat sfasietor. Cand Dragos s-a apropiat de copac, a vazut ca o ucisese pe copila cu parul balai. Cu inima cuprinsa de durere, el a inmormantat-o pe copila la umbra bradului, botezand zona respectiva cu numele ei, ca amintire a dragostei pe care i-a purtat-o. Iar locuitorii au facut, cu timpul, din Dorina – Dorna.

Altii spun ca Dorina era fiica unui maramuresean venit cu Dragos atunci cand acesta a descalecat pamantul Moldovei. Cum tatal ei era cioban, in vaile respective focul ardea aproape continuu, si ziua si noaptea. Nici cand plecau ciobanii nu stingeau focul, ci lasau vatra focului acoperita cu muschi, ca sa stea jaratecul pregatat pentru cand s-or intoarce. Iar numele zonei nu are nimic extraordinar. E vorba doar de tinutul pe care Dorina l-a primit de la tatal ei ca zestre. Si cum si acolo era o vatra unde focul ardea continuu, zona s-a numit dupa fata, Vatra Dorinei. Unde este legenda si unde incepe adevarul, va lasam pe voi sa descoperiti.

sursa razboiul nevazut

MAGNET PENTRU STRAINI

Ritualuri magice cu cafea


Ne-am obisnuit cu totii, mai mult sau mai putin, sa consumam zilnic sau la diverse ocazii din lichidul negru, la birou sau acasa, in vizita sau chiar pe strada. Pentru unii cafeaua a ajuns un deliciu de care nu se mai pot dezlipi.

Dar, dincolo de calitatile de aliment ale cafelei, exista ceva ce nu poate fi vazut cu ochiul liber. Exista o intreaga lume care este pusa in miscare cu ajutorul cafelei si care este mai mult decat fascinanta. Chiar daca nu toti o putem vedea sau simti, e bine sa fim constienti de existenta ei. Poate ca vor fi si sceptici.

Pe acestia nu vom incerca sa-i convingem ca in spatele cafelei exista o lume. Ii lasam sa-si bea cafeaua mai departe in liniste, savurand fiecare picatura de lichid aromatic.

Ritual pentru imbunatatirea vederii

Se spune ca ochii sunt oglinda sufletului si ca dupa ochi iti poti da seama ce fel de om este o persoana sau alta. Nu intamplator anumite persoane isi feresc privirea in timp ce altele se uita adanc in ochii tai, pentru a te influenta sau a te citi.

Pentru a avea niste ochi sanatosi, luati 30 boabe de cafea verde, macinati-le si faceti din ele o cafea mica, concentrata, asa cum va place. Nu puneti nici un fel de zahar sau indulcitor. Dimineata, fara sa mancati ceva in prealabil, spalati-va pe ochi cu putina aghiazma. Mergeti apoi in camera voastra. deschideti geamul si respirati adanc de cateva ori. Apoi vizualizati mental imaginea unui vultur care zboara la foarte mare inaltime. Spuneti de 3 ori la rand “ Ochii mei sunt sanatosi si agili ca ai unui vultur. Privirea mea este clara si limpede. Vad totul si orice. “ Ritualul trebuie facut timp de 5 zile consecutive pe luna, intre orele 07.00 – 08.00.

Ritual pentru pastrarea tonusului si a unei stari psihice excelente

Taina vinului o regasim in aproape toate religiile lumii, din cele mai vechi timpuri. Crestinismul a pastrat taina intr-o forma putin diferita, tocmai pentru ca in aceasta zona, locuitorii stravechi il cinsteau pe Dionisos. Dionisos care era nu un desfranat, asa cum apare intr-o serie de texte, ci era unul din zeii vietii si cinstit ca atare.

Vinul era considerat ca fiind un lichid vital, datator de viata. Cati oare din cei care citesc aceste randuri nu au auzit de la batrani de sau cati nu s-au impartatat la biserica?! Biserica insasi spune despre vin ca este .

Luati un litru de vin rosu, de tara - pentru a va feri de chimicalele puse in bautura. Turnati vinul intr-un vas nefolosit si puneti deasupra o crenguta de busuioc. De jur imprejurul vasului puneti boabe de cafea, sub forma unui hexagon regulat. Puneti in vin 7 boabe de cafea rupte fiecare in cate 2 jumatati. In fiecare din cele 6 colturi ale hexagonului turnati cafea macinata sub forma unor mici cerculete egale intre ele, ca in figura 1.

Puneti 7 lingurite de miere de salcam in vin si amestecati de 33 de ori in sensul acelor de ceasornic si de 33 de ori in sens invers. “ Prin forta din cafea intaresc acest vin. Incepand din aceasta clipa, in vin se aduna puterea tineretii.”

Luati vinul si puneti-l inapoi in alta sticla, putin mai mare – nu uitati ca ati adaugat niste miere si deci, continutul e ceva mai mare - avand grija sa puneti si crenguta de busuioc. Din sticla veti bea cate un pahar de 200 ml in fiecare vineri seara, inainte de culcare, timp de 21 de zile.

In fiecare zi de vineri in care beti paharul trebuie sa tineti post de dimineata pana la apusul soarelui. Daca in aceasta perioada ati mancat chiar si o farama dintr-un produs ce contine carne sau lapte, ritualul nu mai are nici un efect. Veti lua o pauza de 21 de zile in care veti tine post sever – fara carne, oua, lapte si produse lactate, alcool si abstinenta sexuala. Dupa purificarea organismului trebuie sa luati ritualul de la capat.

Ritual de dragoste

Dintr-o bucata de cupru faceti un triunghi echilateral cat mai mare posibil, cu latura de 33 sau 55 centimetri. In interiorul triunghiului desenati un cerc facut din cafea macinata. La varful triunghiului aprandeti o candela. Tot cu cafea scrieti numele persoanei iubite pe un semicerc, ca in figura 2. Spuneti: “ Mergi putere din cafea si invarte roata vietii si adu-mi-l inapoi pe X. De cate ori va pleca de langa mine, invarte roata si adu-mi-l inapoi.”

Ritual pentru liniste sufleteasca

Fiecare dintre noi isi doreste, la un moment dat, un loc al lui in care sa se retraga ori de cate ori il apasa grijile sau supararile. Un loc in care sa se refugieze si in care sa-si reincarce bateriile pentru a putea face fata problemelor aparute la un moment dat sau chiar cotidiene. Cei care isi permit isi cumpara, efectiv o casa la mare, la munte sau intr-o regiune rurala cat mai pitoreasca si merg acolo la fiecare sfarsit de saptamana.

Cei mai multi insa, nu-si permit asta – multi nu-si permit nici macar un concediu pe an. Pentru aceste persoane, dar si pentru altii, interesati, vom invata sa ne construim propriul loc de refugiu chiar in interiorul nostru, acolo unde putem sa ne retragem ori de cate ori dorim si fara sa cheltuim ceva din punct de vedere material.

Inchideti ochii si vizualizati-va pe voi insiva undeva, pe un varf de munte, pe o stanca. Vantul bate de jur imprejur si este atat de puternic incat e gata sa va arunce in prapastie. Sufletul vostru tipa atragandu-va atentia ca sunteti in pericol. In momentul in care simtiti in podul palmelor niste furnicaturi, inseamna ca vizualizarea a fost corecta. Furnicaturile pot fi simtite si sub forma unei senzatii de rece in podurile palmelor.

In momentul urmator vizualizati o gramada de caramizi in dreapta voastra. Din acele caramizi incepeti sa construiti un zid de jur imprejurul vostru. Trebuie sa vizualizati fiecare miscare si fiecare caramida. Numarati caramizile pe care le folositi si nu va faceti probleme daca zidul nu va avea colturile rotunjite ci drepte. Nu sunteti zidari in plan fizic ci in plan astral. Caramizile au culoarea galbenusului de ou de tara, acel galben intens.

Cand ati terminat de pus ultima caramida, in asa fel ca zidul sa va depaseasca putin in inaltime, priviti deasupra voastra norii negri de furtuna. Ramane sa puneti un acoperis acestui zid. Vizualizati la nivelul plexului solar o sfera de lumina alba. Lumina sferei isi mareste intensitatea si isi schimba forma intr-o elipsa, pana in clipa in care va cuprande in ea. In acel moment nu mai vedeti zidul ci doar il simtiti, voi insiva fiind in interiorul elipsei care va va proteja. Auziti in continuare furtuna de afara, dar asta nu va mai atinge. Din contra, senzatia de frig este luata de o caldura placuta.

Pentru a obtine un efect maxim aveti nevoie de perseverenta si rabdare. Pentru ca, o data creat zidul interior, acesta va ramane permanent in voi si va va ajuta sa va linistiti in momentele furtunoase.

Ritual pentru a obtine o suma mare de bani

Luati 100 grame de cafea bruna si 100 grame de cafea blonda. Faceti doua gramajoare distincte, punand cafeaua bruna deasupra si pe cea blonda dedesubt. Intre cele doua gramezi de cafea lasati un spatiu cam de o palma. In acest spatiu puneti cateva bancnote cu valori cat mai mari posibile.

Trageti usor deasupra banilor cafeaua, mai intai cea blonda si apoi cea bruna. Spuneti: “ Fie ca prin puterea cafelei sa gasesc bani pentru... “ si spuneti pentru ce aveti nevoie. Aveti grija sa nu cereti bani pentru mai mult de o problema. O insiruire de solicitari financiare nu face decat sa duca la o intarziere a concretizarii rapide a efectului ritualic. In aceste conditii trebuie sa aveti rabdare si sa rezolvati problemele una cate una si nu la gramada, mai ales daca ele au aparut ca urmare a unor factori externi diferiti.

Cum lumea e larga, spune o vorba populara ca si ideile sunt, uneori pe masura. Unele mai bune, altele mai putin bune, dar nici una rea. La urma urmelor, rautatea vine din invidia oamenilor care in loc sa faca ceva, stau si comenteaza ideile altora, fara sa aduca nimic in locul ideilor demolate. Numai ca, uneori, din ideile ciudate se mai nasc si bani. Iar atunci invidia este direct proportionala cu suma obtinuta. Ei si ce? Vorba aceea, cainii latra, caravana trece. Si face si bani...

Eliszar

MEDICINA TIBETANA

THE GOOD TIMES

NASTEREA LUI BUDDHA




LUMBINI, LOCUL NASTERII LUI BUDDHA

ARTA MEDITATIEI LA MUSTE

CERCUL NEMURIRII

Regizoarea filmului este buddhista si a filmat acest documentar in 3 locuri sacre din Nepal, la cerereaq maestrului ei spiritual, pentru a impartasi puterea lor cu noi.
Ele sint:
Lumbini-locul de nastere al lui Buddha, Maratika-locul unde Padma Sambhava a meditat si Muktinath denumit si "locul eliberarii".
Fie ca toti sa realizam natura adevarata a mintii noastre pure ca diamantul.


GORILA URIASA DE PE MARTE

Foto: The Sun

"Ar putea aceasta să fie o gorilă ... pe planeta Marte?", se întreabă jurnaliştii de la The Sun care au făcut publică o imagine surprină de NASA pe Planeta Roşie.

Un robot al agenţiei spaţiale americane, care se află pe Marte, a fotografiat, în timpul periplului său pe planetă, ceea ce pare

a fi o gorilă uriaşă cu spatele argintiu. Potrivit The Sun, robotul NASA a fost trimis acolo tocmai ca să caute semne
de viaţă.

"Este cu siguranţă o creatură", susţine Nigel Cooper, pasionat de astfel de apariţii, care a studiat mii de asemenea fotografii realizate de NASA. Mai jos, imaginea care a face obiectul speculaţiilor.

Antena3.ro

Wednesday, March 3, 2010

WHY GO?

INITIEREA LUPTATORULUI


PENTRU FINII CUNOSCATORI DE SILAT, UN FILM SPIRITUAL, IN CARE ARTELE MARTIALE SINT JUST A TASTE OF THE TRIP...


SI O MICA DEMONSTRATIE..

TOATE CUTREMURELE SINT INCLUSE IN NOI


this INTREBARE: Care este conexiunea dintre cutremrul din Chile si corectarea Intentiei noastre?

RASPUNS: Este una directa. Toate fortele naturii-pe nivelele inert, vegetativ, animat si uman-tintesc catre corectarea omului; toate sint incluse in om.

Baal HaSulam scria in articolele sale ca aceste nivele il includ pe om, depind de el si coboara/cad sau se ridica impreuna cu el. Acestea sint proiectiile nivelelor noastre interioare.

De aceea atunci cind nu stapinim si nu corectam fortele naturale din interiorul nostru, le vedem corespondenta in exterior

Este scris ca inainte de caderea primului om Adam HaRishon, lumea era minunata-un adevarat paradis. dar dupa pacat/cadere, totul s-a transformat in iad.

De aceea schimbarea intentiei omenirii de la daruire la primire, a transformat paradisul in iad.

Aceasta ni se reveleaza acum. Mari dezastre ne asteapta, daca nu le remediem din timp. Sa speram ca vom avea succes in a face asta.

sursa kabbalah.info

ARYA SANGHATA SUTRA

Cu multa bucurie anuntam disponibilitatea unei sutre din traditia Mahayana tradusa pentru prima data in limba romana. Aceasta sutra numita Arya Sanghata Sutra este recitata des in special pentru efectele sale puternice in inlaturarea obstacolelor karmice si generarea unei incomensurabile cantitati de merit. Efectele sale sunt adesea perceptibile imediat. Va invitam sa faceti download de la linkul pus la dispozitie mai jos si sa va conectati cu vastele sale beneficii.

Download PDF, (.6MB)

So far, there have been no reported recitations of this sutra in Romanian. If you recite this sutra in Romanian, please let us know so Romanian can join the other languages whose recitations of the sutra are marked on the Global Sanghata Satellite Map.

O scurtă istorie a Sanghátei Sutra

Ghid pentru recitarea Sanghátei Sutra

Practici extensive pentru recitarea sau citirea Sanghátei

În timpul recitării sau citirii sutrei

O scurtă istorie a Sanghátei Sutra

Sangháta Sutra ajunge la tine printr-un lanţ îndelungat de apariţii interdependente - un lanţ ce a fost aproape rupt. Pentru multe secole, Sangháta Sutra a fost activ recitată, copiată, tradusă şi preţuită în India şi Asia centrală. Cu toate acestea, toată această activitate pare să se fi oprit cîndva după secolul zece (A.D.), cînd Sangháta a cazut în obscuritate.

Sangháta a fost întîi scrisă în sanskrită. Precum toate celelalte sutre buddhiste, se consideră că a circulat oral pentru o lungă perioadă de timp înainte să fi fost scrisă pe hîrtie sau, în cazul Sanghátei, pe frunze de palmier şi scoarţă de mesteacăn, suportul pe care cele mai multe manuscrise au fost scrise în india.

După ce a circulat în sanskrită o vreme, Sangháta a fost ulterior tradusă în toate limbile importante ale comunităţilor buddhiste din nord, nord-vest şi estul Indiei: kotaneză, chineză, sogdiană şi tibetană. Această traducere s-a realizat între secolele cinci şi zece (A.D). Nu sînt cunoscute comentarii la Sangháta sutra, însă sutra este menţionată cu numele şi citată de către învăţatul indian Abhâyâra-gupta în comentariul său despre Abhisama-yâlamkâra din secolul doisprezece.

Cercetări istorice şi prezenţa unui mare număr de manuscrise indică faptul că Sangháta a fost în mod particular importantă pentru comunităţile buddhiste din nord-estul indiei şi asia centrală pînă cel puţin în secolul opt.

Nu este clar de ce sau cînd Sangháta a scăpat din vedere. Cîndva la începutul mileniului al doilea, originalul sanskrit a fost pierdut cu totul. Au fost păstrate traduceri în canoane tibetane şi chineze iar fragmente de traduceri au supravieţuit de asemenea în cîteva limbi din asia centrală. Pentru multe secole, Sangháta a stat tăcută în aceste colecţii canonice, păstrată în formă fizică, însă necitită, nerecitată şi necelebrată.

Primul pas în lanţul de evenimente care a adus Sangháta înapoi în ciculaţie activă a avut loc în jurul anului 1930, în partea cea mai nordică a pakistanului. Sătenii care trăiau într-un loc montan uscat numit Gilgit, au descoperit o stupa [1] îngropată ce găzduia o colecţie de manuscrise sanskrite scrise pe scroluri fragile şi fărîmicioase din coajă de mesteacăn. La început, sătenii nu au deranjat stupa, recunoscîndu-i natura sacră.

Cu toate acestea, în momentul în care cîteva manuscrise antice au început să apară de vînzare în pieţele din vecinătate, administratorii coloniali britanici ai acelui ţinut s-au sesizat, au investigat sursa şi au ordonat o excavaţie arheologică la locul acelei stupa. Excavaţia a dat la iveală un depozit de scripturi buddhiste în limba sanskrită ce au zguduit lumea învăţaţilor buddhişti. Incluse în această nepreţuită colecţie erau versiuni în limba sanskrită a multor scripturi binecunoscute ale buddhismului Mahayana – Sutra Tăietorului de Diamant, Sutra Perfecţiunii Înţelepciunii în opt mii de versuri, şi Sutra Lotus. Însă dintre toate aceste texte păstrate în stupa, excavaţiile au sos la iveală mai multe copii ale Sanghátei Sutra decît a oricărui alt text. Datele acestor manuscrise indică faptul că Sangháta a ocupat un loc crucial în inimile şi practicile buddhiştilor de-alungul multor secole.

După ce manuscrisele au fost dezgropate, savanţi vestici au început să studieze versiunea sanskrită pierdută anterior. Un cărturar german pe nume Oskar von Hinüber a pregătit o ediţie critică a acelor manuscrise. În baza ei, un om de ştiinţă european pe nume Giotto Canevascini, specializat în analiza lingvistică a textelor buddhiste, a publicat o ediţie a Sanghátei Sutra. Pe urmă, în decada începînd în 1990, în timp ce omenii de ştiinţă americani Karen Derris şi Ed Murphy erau la studii superioare la Harvard, Murphy a prezentat profesorului lor, Charles Halisey, o copie a acestui text. Hallisey a alocat textul unei clase în care participa o călugăriţă buddhistă americană pe nume Damchö. Ea a pregătit traducerea în limba engleză după care a fost făcută traducerea curentă în limba română.

În vara lui 2002, acea călugăriţă a avut ocazia fericită de a-i oferi lui lama Zopa Rinpoche [2] o copie a acestui text În chiar prima zi în care a citit textul, Rinpoche s-a angajat să scrie întreaga Sangháta Sutra de mînă, în aur, şi s-a decis să pună acest text scris de mînă în statuia Maytreia de 150 de metri care se construieşte în India. Rinpoche a decis de asemenea ca Sangháta să fie tradusă în multe limbi. Din acea zi, la cererea lui Rinpoche, a fost într-adevă tradusă în engleză, franceză, spaniolă, italiană, vietnameză, japoneză, germană, rusă, coreană, poloneză, portu-gheză şi română.

Lama Zopa Rinpoche a căutat transmisia orală a textului, şi a primit-o de la Kirti Tsenhab Rinpoche în August, 2003. De atunci, Lama Zopa Rinpoche a dat mai departe acea transmisie la studenţi din toată lumea. Rinpoche a comisionat traduceri ale textului, sponsorizat sute de copii, dat recitări ale Sanghátei Sutra ca şi practică săptămânală, şi a cerut mii de recitări ale textului pentru felurite scopuri – incluzând comemorarea evenimentelor din 11 septembrie şi pentru victimele tsunami-ului din 2004. Grija iubitoare a lui Rinpoche pentru studenţii săi şi pentru fiinţele sentiente, este exact ceea ce a propulsat Sangháta Sutra înapoi într-o poziţie importantă în vieţile multor practicieni ai buddhismului.

Povestea Sanghátei Sutra începe cu abundenţa compasiunii lui Buddha pentru noi toţi, fiinţe constient, pentru care, în primul rînd, învăţăturile au fost lăsate în lume. Mai tîrziu, prin osteneala şi grija iubitoare a generaţiilor de practicieni, recitatori, scribi şi traducători, prezenţa Sanghátei în lume a fost menţinută de-alungul multor secole ce ne separă de primul moment în care a fost rostită. Pentru o vreme, a stat inactivă în canoane, în doar forma sa fizică, pînă cînd interesul cărturarilor academici a atras atenţia către conţinutul sutrei. Cel mai recent, a fost implicarea transformatoare a lui Lama Zopa Rinpoche, ceea ce a adus minunatul text înapoi la lumina zilei şi în lumina inimii a atît de mulţi practicieni.

Notă de sfîrşit:

Prima traducere cunoscută a fost făcută din sanskrită în kotaneză, cîndva înaintea de jumătatea secolului cinci. Sangháta Sutra a fost tradusă de două ori din sanskrită în chineză, prima dată în secolul şase de către un prinţ indian pe nume Upashúnya, şi pe urmă, pe la sfîrşitul secolului zece, de către Danapála - un prolific traducător indian care lucra în china. Sangháta a fost tradusă în tibetană în secolul nouă (A.D).

Ghid pentru recitarea Sanghátei Sutra

Cînd recităm acest text, oferim trupurile noastre pentru a permite Sanghátei Sutra să se manifeste în lume în forma sa cea mai completă: ca şi sunet fizic, ca şi expresie verbală şi ca şi conţinut mental.

Recitarea Sanghátei Sutra poate fi văzută ca o ofrandă adusă lui Buddha şi Sanghátei în sine, ca o formă de purificare şi ca un mod de a aduce toate beneficiile sutrei pentru noi înşine şi pentru alţii care sînt suficient de aproape ca să audă. Sangháta Sutra poate fi recitată oricînd şi oriunde, însă urmînd cîteva reguli de bază poate face activitatea recitării mai benefică şi mai plăcută.

Cîteva reguli generale

Sangháta Sutra poate fi recitată în orice limbă. (Curent, este disponibilă în unsprezece limbi, cu încă şi mai multe în curs de traducere).

Nu există preliminarii pentru recitare; nu este necesară iniţiere, transmisie, învăţătură sau permisiune. Oricine poate recita, oricînd.

Recitaţi cu voce sonoră. Ideea recitării este de a reproduce sutra cu trupul, vorba şi mintea noastră. Pentru aceasta, recitarea necesită folosirea corzilor vocale, chiar şi cănd recităm în surdină. Este în special important ca sunetul recitării să fie audibil dacă sînt animale în apropiere. Sutra în sine descrie vaste beneficii primite de către cei la a căror ureche ajunge sutra, chiar şi fără a înţelege. Lama Zopa Rinpoche explică: “Dacă nu citeşti sutra cu voce sonoră, te înşeli pe tine însuţi şi pierzi şansa de a crea merit prin vorbire”.

În timpul recitării este bine a împreuna palmele ca şi într-o prosternare, ca şi cum Buddha ar fi present, adresându-se direct ţie. Aceasta este în special benefic a se face în acele momente unde Sangháta descrie beneficiile împreunării palmelor în prosternare către Sangháta.

În general, oamenii găsesc că este cel mai eficient a se recita toată sutra dintr-o dată, decît a face recitări parţiale sau a se diviza recitarea în sesiuni diferite. Cu toate acaestea, din moment ce sînt imense beneficii şi din recitarea unui singur vers din Sangháta, cînd nu este posibiil a se face recitări complete, este încă extrem de benefic a se recita cînd se poate, cîte pagini se poate de fiecare dată.

Mulţi oameni care au recitat împreună cu alţii raportează că a avut un efect mult mai puternic decît recitînd individual. Într-adevăr, meritul generat de activităţi de grup întrece de departe meritele pe care le putem genera individual. Cînd ne unim cu alţii în acţiuni pozitive, cu toţii avem o parte în fîntîna mai mare de merit creată prin acţiuni de grup. Ca urmare, recitînd cu prieteni (sau străini, sau chiar ‘duşmani’!) este foarte recomandat.

Practici de bază pentru recitare (sau citire)

Există feluri specifice de a stabili motivaţia atunci cînd se citesc sutre, şi de asemenea sînt moduri generale de a motiva pentru orice practică virtuoasă.

În primul rînd, în general: Înainte de a începe recitarea, aşează-te în tăcere, linişteşte-ţi mintea, iar pe urmă umple inima cu iubire şi compasiune pentru toate celelalte fiinţe sentiente. Cu dorinţa de a fi capabil să oferi tuturor ceea ce le va aduce pace şi fericire trainică şi pentru a înlătura toate suferinţele lor, hotărăşte-te să dedici recitarea spre dezvoltarea calităţilor lăuntrice care îţi permit să faci aceasta.

Pe urmă, aceste contemplaţii sînt recomandate oricînd se recită învăţături ale lui Buddha, în tradiţia Mahayana:

1. Gîndeşte-te că reciţi Sangháta tuturor fiinţelor în locul în care eşti şi, de asemenea, tuturor fiinţelor din cele şase tărîmuri. În realitate, sîntem întotdeauna înconjuraţi de alţii, ca atare îţi poţi extinde gîndurile înspre toţi cei din locurile înconjurătoare, ţări şi continente, şi vizualizează că reciţi direct către ei, în beneficiul lor.

2. Gîndeşte-te că primeşti cuvintele direct de la Buddha. Foloseşte-ţi imaginaţia pentru a genera un sentiment puternic potrivit căruia Buddha, de fapt, îţi predă sutra ţie, direct.

3. Gîndeşte-te că imediat ce auzi fiecare cuvînt recitat, înţelesul este actualizat în mintea ta şi dobîndeşti înţelegere perfectă.

Începe prin a genera aceste vizualizări şi pe urmă, în timp ce reciţi, din cînd în cînd, poţi să reîmprospătezi pe tăcute aceste vizualizări.

Practici extensive pentru recitarea sau citirea Sanghátei


Lama Zopa Rinpoche a prezentat următoarele practici extinse ce pot fi făcute atunci cînd se recită ori se citeşte sfînta Arya Sangháta Sutra.

Înainte de recitare sau citire:

Refugiu şi generarea de Bodhichitta [3]

Mă duc pentru refugiu, pînă cînd devin iluminat,
La Buddha, Dharma şi Suprema Adunare.
Prin practica mea de dăruire şi prin alte perfecţiuni,
Fie ca eu să devin un buddha întru beneficiul tuturor fiinţelor sentiente. (de 3 ori)

Rugăciunea celor şapte membre

Cu reverenţă, mă prosternez cu trupul, vorba şi mintea;
Prezint nori de fiecare gen de ofrandă, adevărate şi imaginate;
Declar toate acţiunile mele negative acumulate din timpuri fără început
Şi mă bucur de meritul tuturor fiinţelor, sfinte şi ordinare.

Te rog, rămîi pînă la sfîrşitul existenţei ciclice
Şi întoarce roata Dharmei pentru fiinţele vii.
Dedic propriul meu merit şi al tuturor celorlalţi către marea
iluminare.

Scurtă ofrandă de Mandala

Acest pământ, miruit cu parfum, aşternut cu flori,
Decorat cu Muntele Meru, patru continente, soarele şi luna:
Imaginez aceasta ca şi un buddha-cîmp şi îl ofer.
Fie ca toate fiinţele vii să se bucure de acest tărîm pur!

Cerere specială pentru cele Trei Mari Scopuri

Mă prosternez şi mă duc pentru refugiu la guru [4] şi la cele Trei Preţioase Nestemate: Te rog binecuvîntează-mi mintea. Îţi cer ca imediat să îmi pacifici toate concepţiile greşite, de la devoţiunea incorectă faţă de guru pînă la subtila vedere duală a viziunilor alb, roşu şi întunecat, ce există în mintea mea şi în minţile tuturor fiinţelor sentiente.

Îţi cer să generezi imediat toate realizările corecte din devoţiunea către guru pînă la iluminare, în mintea mea şi în minţile tuturor fiinţelor sentiente.

Îţi cer să pacifici toate obstacolele externe şi interne înspre actualizarea întregii căi graduale spre iluminare, în mintea mea şi în mintea tuturor fiinţelor sentiente. (de 3 ori)

IDAM GURU RATNA MANDALAKAM NIRYATAYAMI

Pe urmă recită această mantră pentru a multiplica de un milion de ori meritul recitării sutrei:

OM DHARE DHARE BENDHARE SVAHA (de 7 ori)

În timpul recitării sau citirii sutrei:


Există două feluri de a face vizualizări în timpul citirii sutrei, şi amîndouă pot fi făcute în acelaşi timp:

Vizualizează că Buddha îţi dă învăţătura direct ţie în timp ce citeşti sutra, şi tu actualizezi realizări în inima ta, în timp ce reciţi.

În timpul recitării, vizualizează că tu dai învăţăturile tuturor fiinţelor sentiente în timp ce citeşti cu voce tare. Din moment ce căini, pisici, păsări, spirite şi alte fiinţe te pot auzi în timp ce reciţi, poţi deasemenea să inviţi spiritele şi deva ca să asculte. Sutra este medicament pentru iluziile minţii de unde vin toate suferinţele. Cînd citeşti sutra, vizualizează că dai învăţături fiinţelor din cele şase tărîmuri, oferindu-le oportunitatea de a actualiza calea şi a fi eliberate din iluziile, pîngărirea, karma şi suferinţa lor.

Pe măsură ce reciţi sau citeşti, şi cînd ai terminat, vizualizează că tu şi toate fiinţele – fiinţele din iad, animalele şi aşa mai departe – sînt purificaţi de un incomensurabil număr de raze de nectar ce vin de la un ncomensurabil număr de bodhisattva. În baza acestui fapt, vizualizează cu claritate că tu şi toate celelalte fiinţe care primesc învăţături generează extaz extraordinar şi vacuum [5].

După ce ai terminat:

Cînd termini de citit sutra, vizualizează că fiinţele sentiente cărora le-ai citit sutra sunt eliberate din cauzele suferinţei. Cauzele iluziilor lor sunt purificate şi cu toţii vor deveni iluminaţi.

Dedică meritul [6], pe urmă bucură-te! Recitînd sutre pentru aceste beneficii extinse este ceea ce bodhisattva Samanta-bhadra a practicat, folosind vizualizări extensive.

***

Fie ca bunătatea lui Buddha, precum întrupată în această sutră minunată, să umple inimile tuturor fiinţelor şi să le întoarcă pe toate la virtute. Precum această Sangháta Sutra a existat în lume pentru multe secole doar pentru a beneficia, fie ca Buddha-dharma să rămînă pentru încă mulţi eoni, să aducă alinare şi ajutor tuturor.

Fie ca suprema nestemată, bodhicitta,
unde nu a răsărit, să răsară şi să crească;
Şi fie ca ceea ce a răsărit să nu se împuţineze,
Dar să crească tot mai mult.



[1] Un monument funerar în formă de dom sau piramidă, conţinînd o relicvă a lui Buddha sau alte obiecte de veneraţie; un ajutor în meditaţie ce simbolizează trupul fără formă al lui Buddha şi structura esenţială a cosmosului.

[2] Rinpoche – se citeşte rinpoşé

[3] Se citeşte “bodicita” - “gîndul iluminării” – starea mentală în care un individ ia decizia de a deveni o fiinţă iluminată. În Tantra buddhistă, energia lăuntrică a fluidului care curge prin chakrele practicianului urmînd uniunea internă a Înţelepciunii feminine (prajna) şi Abilitatea în Calea bărbătească (upaya).

[4] Guru (sanskrită) - învăţător

[5] Skt: Sunyata

[6] Generează gîndul de a dedica meritul acestei practici spre beneficiul tuturor fiinţelor sentiente.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites