Wednesday, June 24, 2009

LEGAMINT PENTRU PACE-DEEPAK CHOPRA

DEEPAK CHOPRA

Transcrierea interviului din 2/iunie/2009

I: Sa incercam sa descriem putin programul initiat de tine, numit „Eu ma angajez - I take the vow”. Cum s-a nascut in 7 noiembrie 2008 acest nou program si noua miscare globala?

R: Eram la Barcelona, la forumul nostru anual „Alianta pentru o Noua Omenire”, unde erau prezenti in jur de 800 de oameni. Suntem o alianta de oameni care lucreaza pentru pace. Cand ma pregateam sa deschid conferinta, am vazut doi dintre colaboratorii mei care se certau referitor la un lucru minor. Aveau dificultati in a rezolva problema in mod creativ, fara sa fie ofensati personal. Atunci, fiind pe scena, brusc m-am decis sa aleg ca in viata mea sa nu ma las antrenat niciodata de violenta in ceea ce spun, ceea ce gandesc si ceea ce fac. Daca apare violenta, sa o las sa plece si sa-mi reamintesc ca am luat aceasta decizie si sa vad ce se intampla, sa fiu constient.

Atunci cand am inceput sa le vorbesc celor prezenti le-am spus: „Vreti sa faceti ca lumea sa fie diferita, doar intr-o secunda?” Raspunsul a fost Da! „Sunteti gata sa va angajati la non-violenta in propria voastra viata, chiar in acest moment? Daca un om face asta, atunci lumea este mai in pace cu inca o persoana.” Toti s-au ridicat pe rand in picioare.

Apoi ne-a venit ideea sa cream un website si sa intrebam oamenii daca doresc sa faca aceasta alegere. Daca da, atunci sa faca un juramant de non-violenta in propriile ganduri, vorbe si actiuni. (I TAKE THE VOW OF NON-VIOLENCE IN MY THOUGHTS, MY SPEECH AND MY ACTIONS). Noi le vom trimite un email, iar fiecare poate sa invite alte doua persoane, incat speram sa ajungem curand la punctul de salt in constiinta globala, astfel incat sa fie pace in lume.

Am auzit de atat de multe ori aceasta expresie: sa fii schimbarea pe care vrei sa o vezi in lume! Recent, ea a avut un impact foarte puternic asupra mea. Tocmai citeam intr-o revista despre „neuronii care oglindesc”.

S-a facut urmatorul experiment pe maimute: o mica maimuta o urmarea pe mama ei cum descojea o banana si apoi o manca. Neuronii din creierul ei au inceput sa activeze cu aceeasi frecventa ca si cand ea facea acea actiune, avand ceea ce noi numim o frecventa in faza cu mama. Adica, mica maimuta nu mai trebuia sa invete aceasta deprindere, creierul ei o putea face automat.

L-am urmarit pe nepotul meu care are doar un an si jumatate. Mama lui este chinezoaica si noi vorbim in casa limba engleza si indiana, iar doica vorbeste spaniola. Astfel, copilul deja vorbeste 4 limbi, fara sa fi fost invatat gramatica sau sintaxa. Noi nu avem nici cea mai vaga amintire cand am invatat sa vorbim. Noi am invatat prin imitare, care este un lucru automat. Neuronii nostri oglindesc emotiile celor din jur, initiind impulsuri electrice si apoi reactii chimice ce creeaza in noi aceleasi emotii, ca raspuns la ceea ce se petrece in jurul nostru. Deci, daca vom creste fiind inconjurati de oameni violenti, vom creste si noi violenti. Daca vom creste intr-un mediu plin de iubire si pace si noi vom fi asa.

Astfel, mi-am dat seama pentru prima oara ca cel mai eficient mod de a crea pace in lume este sa devenim pace. Patanjali spunea in Yoga Sutra ca in prezenta cuiva care se afla in constiinta pacii, toate fiintele din jurul lui (incluzand oameni, plante si animale), inceteaza sa mai simta ostilitate. Asa ca pentru prima oara mi-am spus ca exista un mod mai eficient de a crea pacea, decat sa fi un activist nervos pentru pace.

I: Cum s-a schimbat viata ta personala dupa ce ai ales sa faci acest juramant? Ai observat ca apar unele ganduri violente si a fost nevoie sa le temperezi?

R: Nu a fost nevoie. Nu mai am ganduri violente de mult timp, nu mai sunt in acel tipar de constiinta. Toti avem nevoie sa avem dreptate, sa ne aparam si sa dovedim punctul nostru de vedere. Cand am facut acest juramant, mi-am dat brusc seama ca nu mai trebuie sa ma comport asta, este doar punctul meu de vedere si exista atat de multe alte puncte de vedere. Atat de multa energie se consuma cu negativitatea, violenta fiind uneori introdusa in moduri subtile; de exemplu atunci cand incercam cu tot dinadinsul sa dovedim punctul nostru de vedere.

Cand apare ceva de genul asta, doar il las sa plece si imi reamintesc mie ca exista ceva valabil in celalalt punct de vedere si ca ar trebui sa incetez sa fiu atat incrancenat. Cand sunt nerabdator sau suparat (uneori in lucrurile marunte, cand stau la o coada), imi spun: de ce te ingrijorezi, de ce introduci violenta in viata?

I: Este interesant ca ai inclus in acest angajament si non-violenta gandului. Asta se leaga de „neuronii care oglindesc”, despre care ne-ai vorbit. Daca nu cautam radacina violentei in constiinta, atunci ea va izbucni in exterior cumva.

R: Domeniul creierului este fascinant! Exista din ce in ce mai multe cercetari referitoare la rezonanta limbica (abilitatea de a simti simtamintele celorlalti si de a le proiecta pe cele personale). Daca unui copil i se daruieste iubire neconditionata, atunci mecanismul de feedback homeostatic al copilului, care inseamna de fapt auto-vindecare si auto-reglare, se dezvolta intr-un mod foarte sanatos. Daca un copil a fost abuzat sau tratat prost de adulti, fizic sau numai verbal, atunci lucrurile stau altfel. Am citit recent o statistica care afirma ca 25% din copii din America au fost amenintati violent verbal, fizic sau sexual. Acestia dezvolta dupa 20-30 de ani tot felul de boli autoimune si adesea boli inflamatorii care pot fi fatale. Asta, deoarece sistemul lor imunitar nu stie in ce sa aiba sau nu incredere, este atat de confuz incat incepe sa se atace pe sine.

Acum au aparut multe informatii interesante. De exemplu, daca exista o inflamatie in corp, asta va face ca persoana sa fie mai susceptibila la cancer si boli autoimune. Atunci cand unui bolnav de cancer i se da prea multa chimio-terapie sau radiatii, corpul lui se inflameaza. Deci cand celule normale sunt inflamate, atunci ele sunt „recrutate” de celulele canceroase. Daca la asta se adauga si „inflamarea mentala”, care este ostilitatea, atunci de fapt agravam boala.

Este foarte important sa intelegem ca suntem reglati in mod continuu, prin emotiile celorlalti si ca si noi, la randul nostru, reglam emotiile celorlalti, prin rezonanta sistemul limbic prin „neuronii care oglindesc”. Cel mai bun lucru pe care il poti face este sa gasesti acea insula de pace, calm, prezenta centrata in sine, iubire, compasiune si sa stai in aceasta stare. Daca o faci, influentezi mediul din jurul tau.

I: E minunat, e de fapt un angajament mai profund decat doar pacea. Este a crea si a raspandi sanatatea pe planeta.

R: Cred ca e singura cale. Cand ai acea pace in tine, intelegeti ca violenta se naste intr-un context. Nimeni nu vrea sa fie violent, nici macar rau! Doar a fost amenintat fizic sau emotional in trecut si neuronii sai au invatat sa se conecteze intr-un anumit fel (creand un tipar comportamental) . Cand intelegi acest lucru nu poti sa ai decat compasiune pentru acesti oameni. Din aceasta compasiune se va naste iubirea si din iubire poate ca se va naste vindecarea.

I: Unul dintre lucrurile care imi plac la aceasta campanie este ca este foarte personala si iti iei un angajament foarte serios. De asemenea este foarte simplu: doar intrebam alti doi oameni daca ni se alatura. Acest principiu simplu al dublarii poate duce la angajarea multor oameni.

R: Da, este un marketing pentru pace pe multiple nivele!

I: Asa este. Campania a inceput cu 600 de oameni in noiembrie si acum sunt peste 20.000 inscrisi. Asta inseamna 7 dublari succesive si mai sunt doar 14 dublari succesive pentru a ajunge la 100.000.000 oameni. S-a parcurs cam o treime din drum.

R: Da, am nevoie de ajutor! Saptamana trecuta am inceput sa folosim „tweeter”. E mai usor sa ajungem la oameni asa, incurajandu- i sa se alature acestei campanii.

Sper ca va veti alatura lui Deepak si celorlalti oameni care lucreaza pentru pace in campania „ Eu ma angajez - I take the vow” (vezi site-ul http://itakethevow. com).

sursa editura foryou

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites