Tuesday, June 16, 2009

Hijablogging, Abaya Haute-Couture si…Burkini: saptamana modei orientale continua!

oriental_fashionweek.jpg

Superficiala pana in maduva oaselor, partizana de pe culoarea MOV devine un vulcan de pasiune argumentativa cand e vorba sa isi apere propriile convingeri. Pun la bataie informatii, experiente proprii si surse dintr-o vasta lectura pe tema aflata in joc. Capat un zambet de Joker cu as in maneca, wear my best “poker-face” (imi place sa castig) si revars asupra interlocutorului atatea informatii ca si cum as descarca asupra-i o basculanta cu pietris.

De aceea cand intamplator la cate-o cina cu amici/cunostinte apare subiectul “situatia femeii in tarile musulmane” ajung sa ma lupt feroce cu o gramada de clisee, prejudecati sau afirmatii inexacte, “detonate” cu convingere. Nu ma pot abtine, ma simt un soi de “paladin” al cauzei.

Chiar cand este vorba de chestiuni nu tocmai profunde, precum Moda. Discutia infierbantata incepu astfel- o cunostinta cu care natura a fost generoasa, bust care trage greu la cantar si picioare gratioase, traind “justificat” in sutiene push-up si rochii/fuste al caror tiv nu supara genunchii, se declara revoltata de faptul ca femeia araba trebuie sa isi tina acoperite atributele feminine- nurii in eclipsa, formele in uitare- si se intreaba de ce nu au toate dreptul sa se imbrace precum in Occident. Sa fie ca noi! Hei, sa le emancipam cu umeri goi, despicaturi abisale in bluze si straie mulate, ca dupa asta tanjesc, desigur!

Libertina floare a Occidentului, te-ai gandit vreodata ca universul feminin- de diversitate etnica si religioasa- nu isi doreste alinierea la modelul vestic dezinhibat si eh, SEXY? Alte culturi pretuiesc decenta, modestia si discretia in aspectul exterior; mentalitatea traditionala face ca trupul femeii sa corespunda unui templu ce trebuie ferit de priviri profanatoare, misterul feminin este ocultat de pretioase valuri de material, revelat doar in intimitate. Atentie- nu vorbim de extreme aici, de nikah care lasa descoperiti doar ochii sau de burka impusa de Taliban, un sac cenusiu cu o plasa in zona gurii pentru aer (jurnalista Asne Seierstadt descrie cum purtandu-l reusesti dupa putin timp sa simti doar mirosul propriei respiratii si al transpiratiei corporale!)…ci vorbim de femei care ALEG un port al modestiei, un hijab pe crestet si pe umeri sau o abaya de voal negru peste o rochie eleganta, la un pereche de sandale pretioase cu toc. Alegand sa respecte recomandarile (nu constrictiile!) propriei credinte, simtindu-se bune musulmane, in pace cu ele insasi, onorandu-si traditiile si familia. De ce am incerca sa impunem optica noastra, estetica si standardele de moda asupra celor cu obiceiuri diferite- este oare aceasta adevarata “eliberare”? Nu sunt mai degraba alte drepturi ale femeii cele cu prioritate? Respect people’s differences, respect people’s choices.

oriental_dress.jpg

Eu personal am apreciat intotdeauna o femeie care straluceste prin eleganta, fara a fi exagerat de provocatoare. Femeia care place atat femeilor, cat si barbatilor (nu cea mulata exclusiv pe gustul masculin, lasand in urma o dara umeda de sex). Ce am prefera oare in paginile unei cronici de moda- caracterizarea “sexoasa”(cu dublura “vulgara” pandind din umbra!) sau “eleganta”? Este evident ca in categoria “Best Dressed” vor intra intotdeauna femei cu o tinuta sofisticata, care sa le puna in valoare trupul fara excese vizuale (sani bombastici si despicaturi inghinale), o subtila definitie cu un joc armonios de proportii. Rafinata femininitate. Un ansamblu cu atribute care in limbajul international fashion sunt “DEMURE”, “subdued”, “understated”. Aproape-sobrietate.

Numeroase website-uri create de catre femei musulmane si dedicate portului islamic demonstreaza mandria de a purta hijab, atat ca marca a credintei si a respectului, cat si lasand sa se intrezareasca o discreta farama de cochetarie: interesul estetic pentru hijab sau abaya drept accesorii fashion, care sa le reflecte gusturile si personalitatea. Acest fenomen poarta numele de Hijablogging -o comunitate virtuala de femei care isi impartasesc preferintele pentru val, stilul de imbracaminte, dar si experiente de nuanta politica si religioasa prin prisma alegerii de a purta hijab-ul chiar si in Occident. Hijabi Style, Hijabi Couture, Hijabee, Sunnah Style, Islamic Boutique- bloguri si magazine online care definesc “a passion for veiled fashion”!

beautiful_hijab_girl.jpg

M-am simtit datoare sa explic cum moda evolueaza si in cadrul aparent conservator al portului traditional- creatorii de moda din tari musulmane reusesc sa incorporeze viziuni inovatoare si siluete experimentale cu respectul pentru sensibilitatea si semnificatiile religioase. Reusesc sa “captureze” trenduri internationale, influente globale si sa le converteasca in creatii corespunzatoare exigentelor locale, cu avantajul de a avea un izvor nesecat de inspiratie chiar “acasa”- materialele extravagante ale Orientului si fascinatia rapsodiilor ornamentale, filigran si broderie!

abaya_paisley.jpg

Femeile din Golf, de pilda, nu considera valul sau abaya drept un instrument al oprimarii, ci o forma de expresie individuala, de manifestare libera a propriilor intuitii si trasaturi estetice. O poarta cu gratie, chiar cu un strop de vanitate, constientizand tinuta unica, eleganta. Abaya ajunge astfel a fi un elaborat fashion statement, migrand de la croiala traditionala ampla in negru solid pana a deveni o tunica “butterfly”, cu maneci aripi-de-fluture, sau stransa pe talie, “tailored cut”, lucrata pe masura, accesorizata cu o centura eleganta, o definitie a siluetei moderne.

Precum in vestimentatia occidentala exista tinute de zi si tinute de seara- abaya de zi este mai simpla, fara ornamente abundente, dar pentru seara, la evenimente, poti achizitiona o abaya haute-couture, cu broderii complicate, insertii de dantela, cristale Swarovski, ba chiar patent-leather (lac) sau denim pentru cele cu un spirit “fashion-forward”! Numeroase femei urmeaza cu succes o cariera in design, specializandu-se la faimoase scoli din Londra sau Paris, ca apoi sa-si deschida propriile ateliere si boutiques!

Tineri designeri precum Arwa Mousa din Oman vin cu idei exceptional originale: la doar 23 de ani, cu o pasiune pentru arta, lanseaza o linie de tricouri- simple T-shirt- decorate cu motive din caligrafia islamica, caracterele arabe in migaloasa scriere artistica, antica arta cu care maestrii caligrafi de odinioara impodobeau carti cu pagini de aur si moschei spectaculoase. Creatoarea a imprimat pe material diverse curente istorice in caligrafie- Thuluth, una dintre cele mai vechi scrieri, la originea “tuturor scripturilor”, caligrafia geometrica Kufi, provenind din orasul irakian Kufa, dar si stilul Diwani, cursiv si abundent decorat, impresionant jprin armonie, dezvoltat de catre turcii otomani in secolul XV, sub domnia sultanului Suleyman I Magnificul! O senzationala idee de a “transplanta” clasica frumusete a caligrafiei pe un “element” modern, facand astfel cunoscuta si in lumea modei unicitatea artei islamice!

thuluth_caligraphy.jpg

O alta inovatie cu origini in modestia islamica, dar care a cunoscut apoi un succes in jurul lumii este costumul de baie cu acoperire completa- cu doi ani in urma designerul libanezo-australian Aheda Zanetti lanseaza pe piata internationala piesa numita Burkini. Costum de baie integral, aderent, din poliester, care se usuca rapid dupa baie, si ii permite femeii musulmane sa stea la plaja fara acoperamantul greoi de odinioara, sa inoate cu o mai mare libertate, sa joace beach-volley in mod confortabil, pastrandu-i in acelasi timp decenta si modestia traditionale.

burkini_sport1.jpg

Pe urmele deja faimosului Burkini, designerul Jenny Rose lanseaza in Dubai varianta MyCozzie, creat initial pentru a proteja pudoarea unei printese saudite, care isi dorea sa inoate si sa faca gimnastica acvatica in timpul sarcinii. Dotat cu un hijab detasabil, cu un target clar al femeii musulmane conservatoare, costumul de baie si-a demonstrat popularitatea insa cu clienti de variate nationalitati si religii, fie cei care isi doreau sa se protejeze de soarele puternic, fie cei care doreau sa ascunda anumite defecte sau imperfectiuni fizice!

Precum am demonstrat in articolul precedent, importul de inspiratie si moda orientala in Occident este de necontestat. Bijuteriile traditionale de argint din Oman, impletitura de matase din covoare fine, cultura beduina din Sinai, broderia palestiniana, chapan-ul uzbek in care fibrele materialului sunt vopsite stil tie-dye inainte de a fi tesute, intr-o tehnica a scurgerii de culoare numita Ikat (adoptata de designeri precum Diane von Furstenberg, Gucci, etc)…Exemplele sunt nenumarate!

chapan_uzbek.jpg

Anul acesta am scris mult despre Gaza, si nu am ascuns interesul pentru cauza palestiniana. A fost si anul boom-ului in moda a esarfelor Kaffiyeh, simbol palestinian in alb si negru- purtata la gatul celebritatilor de la Hollywood, devenind apoi un accesoriu “hip-urban” in street-style, pentru tineri de pretitindeni, mai mult sau mai putin constienti de semnificatul ei.

kaffiyeh.bmp

Raspandit in intreaga Peninsula Araba, baticul Kaffiyeh a aparut in secolul XIX, inlocuind treptat “dominatia” turbanului care acoperea crestetul musulmanilor pretutindeni; modelul cu alb si rosu reprezinta motive mesopotamiene abstracte in simbolistica plaselor de pescuit si a graului, iar agal- cercul de funie care fixeaza Kaffiyeh pe cap- provine din fraiele care beduinii le foloseau pentru camile.

Dupa expulzarea tesatorilor palestinieni din satele ancestrale precum Majdal in urma razboiului din 1948, artizanii se refugiaza in Gaza, unde continua traditia materialului de bumbac de culoare inchisa, cu dungi de matase verzi sau violet (jiljila, janeh wa-nar in costume de nunta) folosit in splendide rochii, brodate cu fir de argint din Aleppo. Culoarea rituala este purpuriu, extrasa din cochilia molustei Murex din vremea Canaanului- meleaguri care de atunci se chemara “Pamantul de purpura”! Alte culori splendid-vibrante se obtineau din sofran, din fructul de rodie sau din planta de sumac pentru un pigment de rosu intens.

palestinian_costume.jpg

Estetica islamica ofera aceasta fascinanta dualitate- pe de-o parte armonie in sobrietate, o economie a ornamentelor efemere, retinere si modestie care reflecta dimensiunea spirituala profunda, iar de cealalata parte frumusete manifesta, matase fluida, lux somptuos, magia arabescurilor, a culorilor care pulseaza vitalitate senzuala, turcoaz si smarald orbitor, brocartul de aur si broderiile de sublima maiestrie!

preluat de la superficiala mea favorita

2 comments:

foarte frumoasa prezentarea. vezi ca e „niqab” nu „nikah”.
dupa cum designerii arabi se orienteaza sa promoveze hainele traditionale la care adauga elemente specifice (caligrafie islamica),asa am putea si noi romanii sa promovam mai mult portul traditional in detrimentul modei pe care o importam. la un moment dat am mai vazut fete purtand bluzite cu model romanesc, din pacate prea putine, iar pretul nu e prea accesibil

ai dreptate, am intilnit in israel si in germania femei care purtau ii si erau foarte hip. din pacate la noi mai putin...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites