Friday, March 27, 2009

VINDECARE SI SAMANISM cu Dr. ALBERTO VILLOLDO



Dr. JEFFREY MISHLOVE: Salutari si bine ati venit! Eu sunt Jeffrey Mishlove. Astazi, vom explora “Vindecarea si samanismul”. Vom vorbi despre unele dintre cele mai vechi traditii de vindecare de pe aceasta Planeta. Alaturi de mine se afla Dr. Alberto Villoldo, care este co-autor, impreuna cu Dr. Stanley Krippner, al cartii Healing States (Stadiile vindecarii) si al cartii Realms of Healing (Taramurile vindecarii). El este co-editor, impreuna cu Ken Dychtwald, al cartii Millennium: Glimpses into the 21st Century (Mileniul: Viziuni asupra Secolului 21). Este directorul Fundatiei „Four Winds”, din Sausalito, California si este profesor la Departamentul de Studii Interdisciplinare, la Universitatea de Stat din San Francisco.

Fii bine venit, Alberto!

ALBERTO VILLOLDO: Multumesc, Jeff.

MISHLOVE: Este o mare placere sa fiu din nou cu tine.

VILLOLDO: Oh, chiar este, intotdeauna.

MISHLOVE: Vezi, tu ai explorat personal si in mod extensiv practicile samanice, in special in America Latina, dar si in alte locuri, si ai experimentat si ai scris despre fenomene cu adevarat extraordinare. Se pare ca, daca cineva patrunde in profunzimile samanismului, asa cum ai facut tu, are parte experiente realmente de neinteles, din punctul de vedere al viziunii normale a lumii americane vestice; si trebuie sa intre nu numai intr-o alta realitate, dar si intr-o alta mitologie.

VILLOLDO: Bine, este adevarat, in multe, multe feluri diferite. Lasa-ma sa ma intorc putin in trecut. Ceea ce m-a determinat pe mine sa studiez samanismul a fost studiul creierului uman si nu conteaza cum sectionezi acest creier sau cum il pui sub microscop, oricum nu poti gasi mintea. Este imposibil sa o gasesti. Preocuparile mele erau in domeniul studierii mintii si ceea ce m-a dus in Amazon si in junglele Americii de Sud a fost dorinta de a lucra cu barbati si femei care stapaneau maiestria tehnicilor de lucru cu mintea la capacitatea sa maxima, de vindecare si de atingere a unor capacitati extraordinare si de realizare a unor fenomene pe care noi le consideram imposibile. Asadar, nu trebuie sa privim aceste traditii prin prisma culturii noastre, ci sa pasim intr-o alta realitate, in care orice este posibil si totul se poate realiza.

MISHLOVE: Este ca si cum, daca noi ramanem in cultura noastra si tu te duci in jungla amazoniana, sa spunem, ca un vestic, ti se predau cunostinte in calitatea ta de om de stiinta vestic, atunci cand le impartasesti altor oameni de stiinta vestici ceea ce ai observat prin perceptia ta, ceva fundamental ar lipsi. Presupun ca acel lucru fundamental este modul in care ai intrat tu in proces si felul in care acesta te-a schimbat.

VILLOLDO: Absolut! Absolut! Si ceea ce spun samanii este faptul ca, inainte de a putea invata caile lor de cunoastere si putere, primul lucru pe care trebuie sa il facem este sa invatam cum sa iesim din transa culturala in care noi toti am fost educati, din limitarea aptitudinilor pe care le punem pe seama mintii si care ne limiteaza din punct de vedere sexual, al relatiei cu natura, cu noi insine, cu Divinitatea si care ne deconecteaza de la adevarata putere.Vezi tu, ei definesc cunoasterea in cu totul alt fel decat o facem noi. Pentru samanii, vracii – barbati si femei – pe care i-am studiat, faptul ca noi avem toata aceasta cunoastere academica nu reprezinta decat detinere de informatii si nu o adevarata cunoastere. Adevarata cunoastere este atunci cand o poti exercita cu putere. De exemplu, ei spun ca noi nu putem sti cum functioneaza cosmosul, pana cand nu intelegem cum se petrec lucrurile in firul de iarba, cum clorofila transforma lumina in energie si cum atractia capilara determina clorofila sa circule in sus si in jos prin firul de iarba.

MISHLOVE: Aceasta este viziunea lumii vestice.

VILLOLDO: Aceasta este lumea vestica.

MISHLOVE: Faptul ca noi incepem prin a separa lucrurile in componenele lor mai mici.

VILLOLDO: Absolut. Si ca noi nu putem intelege cosmosul, pana cand nu intelegem cum functioneaza un fir de iarba. Ei bine, vracii samani spun ca nu poti intelege cum actioneaza un fir de iarba, atata timp cat nu intelegi cum functioneaza cosmosul. Este o abordare complet diferita a cunoasterii. Pana cand nu numai ca poti intelege fortele naturii, dar si interactionezi cu ele: aduci ploaia, alungi norii atunci cand cerul este intunecat; pana cand nu-ti poti exercita puterea, toate informatiile sunt inutile si aceasta nu este adevarata cunoastere. Iar aceasta putere se manifesta si in capacitatea de a te vindeca pe tine si pe ceilalti si, in anumite cazuri, de a-i rani pe altii, intrucat aceasta putere poate fi folosita si pentru farmece, magie neagra, pentru a face rau. In cele din urma, totul tine de simtul eticii fiecaruia.

MISHLOVE: Stii, din punctul de vedere al vesticilor, la inceput samanii erau considerati oameni schizofrenici, care erau perceputi, conform culturii noastre, ca fiind nebuni. Apoi, mai tarziu, am recunoscut ca ei nu sunt schizofrenici, ci ei chiar detin puteri extraordinare, prin forta vrajilor, la un nivel primitiv, departe de elevarea spirituala a religiilor noastre vestice. Cred ca am inceput sa inteleg cate ceva, mai ales citind cartile tale, si anume ca samanii se considera nu numai vindecatori ai oamenilor, dar si ai Planetei ca intreg , vindecatori care actioneaza in numele Mamei Pamant, cu care se simt extrem de conectati. Aceasta pare sa fie, din cele citite de mine in domeniu, cel mai tare punct care razbate.

VILLOLDO: Asta este. Asta este baza samanismului: sa devii un ocrotitor al Pamantului. Dar ei subliniaza faptul ca nu poti avea grija de Pamant, pana ce nu esti capabil sa dobandesti si sa iti exerciti puterea personala, restul fiind doar teorie. Astfel, ei au definit o serie de etape, pe care le descriu in roata vindecarii ca pe cei patru pasi catre dobandirea puterii, cei patru pasi pentru a deveni intelept si care se refera la infruntarea fricii, a mortii, a nemuririi si la revendicarea si obtinerea posibilitatii de a avea viziuni, de a descoperi puterea viziunii, care nu este doar abilitatea de a vedea in bresele timpului si spatiului, care constituie una dintre abilitatile pe care ei le cultiva, dar si de a avea viziuni prin care sa vezi ca o alta persoana pe care o vindeci este deja vindecata – nu numai ca trebuie sa patrunzi in interior si sa remediezi ceea ce este gresit (acesta este un mod vestic de vindecare, prin aplicarea mainilor pe un organ sau o zona afectata), ci, mai degraba, sa iti imaginezi persoana respectiva intr-o stare in care vindecarea a reusit. Si atunci cand faci asta, corpul raspunde, se conformeaza acelei imagini a starii de vindecare pe care tu esti capabil sa o invoci. Este similar si in cazul Pamantului; vindecarea Pamantului are de a face cu crearea unei imagini in care acest lucru este posibil, nu probabil (nu prin pasii pe care ii implica vindecarea, ci imaginandu-ti ca acest lucru este posibil). Asadar, in traditiile samanice de vindecare, de exemplu, nu numai ca vrei sa readuci persoana respectiva la starea de vindecare, dar vrei sa o aduci intr-un stadiu de sanatate exceptionala, astfel incat, atunci cand iese din acest proces de vindecare, sa fie chiar mai sanatoasa decat in momentul instalarii bolii.

MISHLOVE: Nu cumva aici apare un paradox? Si eu chiar cred ca unii se pot intreba in mintea lor: daca acesti samani , cu culturile lor, sunt atat de puternici, cum de au permis sa fie invadati de tarile vestice imperialiste?

VILLOLDO: Ei recunosc, de asemenea, ca toate culturile au propriile lor cicluri si multe dintre profetiile vracilor samani vorbesc despre sfarsitul timpului lor. De exemplu, una dintre profetii vorbeste despre sapte ceruri de descrestere a binelui si de noua infernuri de crestere a osandei. Aceasta este o profetie a mayasilor si incasilor, iar fiecare dintre aceste infernuri sau ceruri reprezinta un ciclu al calendarului Aztec de cincizeci si doi de ani. La sfarsitul celui de-al saptelea cer al diminuarii binelui, ca perioada, spaniolii au invadat si au cucerit Mexicul. Si aceasta, conform profetiei, a marcat inceputul celor noua infernuri ale cresterii osandei, de noua ori cate cincizeci si doi de ani. Iar la sfarsitul celui de-al noualea infern, prima bomba atomica a explodat la Hiroshima. Asadar, conform acestor traditii, care sunt impartasite de poporul Hopi, de mayasi si de incasi, se spune ca ne aflam intr-un timp al sfarsitului celui de-al noualea infern si la inceputul renasterii, al intoarcerii Lordului Inceputului, al unui nou mod de gandire, al unui nou salt cuantic pentru umanitate si pentru specia noastra. Iar ei au recunoscut sfarsitul civilizatiilor lor si au privit venirea acestuia doar ca pe unul dintre cicluri, precum caderea frunzelor care parasesc copacul pentru a se intoarce la Pamant.

MISHLOVE: Asadar, activitatea ta, care consta in a duce americani si europeni la samanii din America Latina si de Sud pentru a primi initieri si a fi instruiti de catre acestia, reprezinta, probabil, tot o parte a acestui ciclu mai larg.

VILLOLDO: Intr-un anume fel, este o reintoarcere a acestei cunoasteri catre vest. Munca pe care o facem la Fundatie vizeaza crearea unei punti catre aceasta cunoastere straveche si, de fapt, spre recunoasterea faptului ca nativul american, indianul american, a fost un protector al acestor traditii ale cunoasterii; ei stiu acum ca profetiile lor spun ca noii ocrotitori ai Pamantului vor veni din vest, si, intrucat ei ne daruiesc aceasta cunoastere de indelungata traditie noua, cei care suntem noii ocrotitori ai Pamantului, va trebui nu numai sa o cultivam, dar si sa o ducem in locuri in care ei nu au ajuns.

MISHLOVE: In scrierile tale, Alberto, ai descris evenimente pe care le-as putea numi parapsihologice, dar, fiind eu insumi parapsiholog, as putea spune ca ele depasesc ceea ce vedem noi in literatura de specialitate. Ele depasesc orice limite si pot fi considerate miraculoase. Ma intreb daca ai putea vorbi despre ele, pentru ca, pentru mine, ele conduc la miezul lucrurilor, la vremea cand Lordul Inceputului se va intoarce.

VILLOLDO: Ei bine, ele sunt miraculoase pentru ca sunt straine de modul nostru de gandire. Lasa-ma sa raman la nivelul samanic si la cei patru pasi catre putere. Primul pas este accesarea sudului, care este asociat cu spiritul sarpelui. Inveti cum sa te lepezi de trecut, sa te indepartezi de istoria personala, dar nu in felul in care o facem din abordarea psihologica, prin care lasam sa iasa odata la iveala cate un eveniment dureros din viata noastra, ci sa procedam asa cum se leapada sarpele de pielea sa si, totodata, sa umblam cu buricul legat de Mama Pamant, pentru a fi din nou conectati cu Pamantul. Al doilea pas este accesarea vestului, jaguarul si acolo este locul in care vii sa scapi de frica si poti scapa de frica printr-un ceremonial stravechi de moarte simbolica, in care iti intalnesti moartea; nu vei simti cum ar fi sa mori si nici nu vei fi inchis intr-o lada sigilata si ingropat in pamant pentru cateva zile; ceremonialul are loc intr-un loc de putere. De exemplu, hai sa iti povestesc una dintre experientele mele. Eram in Machu Picchu, aproape de intrarea in Orasul de Lumina al incasilor; conform traditiilor incase, nu poti intra in Machu Picchu pana cand nu ai murit, pentru ca, daca esti o persoana care deja a murit, atunci nu mai exista frica de moarte. In afara orasului, exista o piatra a mortii in forma de canoe, cu varful indreptat catre vest, in care samanii trebuie sa intre si sa stea culcati, separandu-si, de fapt, corpul fizic de corpul energetic; pornesti catre vest, intr-un fel de calatorie intr-o moarte simbolica, purtat de spiritul acestui jaguar, care vine sa te ia; si esti scos din corpul tau si purtat, printr-un cerc complet, in jurul Pamantului, si adus inapoi, din directia estului. Bine, eu am crezut intotdeauna ca acesta era un mit foarte frumos – spiritul jaguarului care vine si te trage de par, purtandu-te catre vest si tu, care iesi in afara corpului.

MISHLOVE: Cam straniu.

VILLOLDO: Este un mit foarte bizar, foarte frumos si mi-ar face face mare placere sa le vorbesc copiilor mei despre el. Eram intins pe piatra, iar un vraci foarte, foarte batran m-a privit si mi-a spus: “Alberto, a crede nu este ceva care se bazeaza pe dovezi, cum este in stiinta voastra. Este ceva pe care il investesti. Cu cat vei investi mai mult din tine, cu atat urmeaza sa primesti mai mult. Sa nu ramai un observator, participa. Indrazneste sa acorzi o sansa”. “OK” – am spus, “ii voi da o sansa”.

Stateam intins pe acea piatra, iar el a inceput sa sa isi puna mainile peste fiecare dintre chakrele mele, cei sapte centri energetici ai corpului meu, si sa incanteze in ele, apoi si-a trecut ambele maini peste corpul meu -- whooooo! – si a facut acest gest de aruncare. Ma uitam cu ochii pe jumatate inchisi. Nu simteam nimic. El a chemat spiritul acestei feline sa vina sa ma ia; nimic. La un moment dat, am simtit ca el a facut ce trebuia sa faca, iar eu m-am ridicat pentru a ma intoarce la locul meu din cercul format de ceilalti oameni de acolo ; am vazut ca toti acei oameni inca priveau piatra; m-am intors, am privit si eu piatra si mi-am vazut corpul fizic intins acolo si pe vraci intorcandu-se catre mine si spunandu-mi : “Vino inapoi aici ; intra acolo”.

MISHLOVE: Intoarce-te in corpul tau si ia-o din loc.

VILLOLDO: Exact. Asa ca am intrat in corpul meu, intrebandu-ma ce se va intampla daca nu mai pot face acest lucru. Vezi tu, eram foarte curios, dar si intrigat si devenisem putin nervos. Am intrat, impleticindu-ma, in corpul meu si vraciul mi-a spus: “OK, acum te poti ridica”. Deci, asa s-a manifestat aceasta experienta in cazul meu – nu acea calatorie mitica, arhetipala, cu un jaguar. Dar, din perspectiva culturii mele, a fost o separare a esentei mele, a esentei energiei mele, de acest invelis material, separare ce are loc doar atunci cand nu te mai temi de moarte. Fiindca moartea este cea care le tine lipite, iar frica, dupa cum spun legendele samanice, este cel mai mare dusman al samanului. Si odata ce te eliberezi de frica, poti incepe, cu adevarat, sa primesti acele lectii de nemurire; pana atunci, totul este doar gand. Daca experimentezi cu adevarat eliberarea de fizic si ramai constient in aceasta stare, atunci orice altceva este doar informatie, nu cunoastere.

MISHLOVE: Deci, acest tip de experiente face parte din traditia samanica aflata in custodia samanilor.

VILLOLDO: Absolut. Iar ei au enorm de multe lucruri pe care sa ni le impartaseasca, asa simt eu, legat de modul in care ne putem trai viata mai deplin, cu mai multa putere si intr-o comuniune mai stransa cu natura si cu Divinitatea. Dar, sunt multe alte experiente care depasesc conceptia noastra despre realitate.

MISHLOVE: Ei bine, ceea ce pari sa spui este faptul ca nu fenomenele specifice reprezinta esenta, care poate fi orice, si sunt declarate foarte multe intamplari, ci faptul ca, intr-un anume fel, este vorba de calatoria individuala a unei persoane catre cunoastere si putere, asa cum ai descris tu, aceasta fiind cheia catre acest pas.

VILLOLDO: Da, absolut. Un alt exemplu se refera la situatiile in care sustinem programe de training la Fundatia “Four Winds”, in care vorbim despre vindecare. Oamenii ne cer sa ii invatam tehnici de vindecare, iar eu le spun ca nu exista asa ceva, ca aceeasi tehnica folosita pentru a vindeca pe cineva o poti folosi pentru a ucide, deci nu tehnica este importanta. Aceeasi energie pe care o folosesti pentru a vindeca pe cineva o poti aplica, cu aceeasi miscare, cu aceleasi gesturi, pentru a omori pe altcineva. De fapt, unii dintre cei mai buni vindecatori cu care am invatat erau preoti voodoo in Haiti. Ei sunt cam ca avocatii din ziua de azi; ei trateaza cazurile, fiind de partea celui care ii plateste mai bine. In mod frecvent, ei chiar pot face voodoo asupra ta, decupland unul dintre centrii energetici ai corpului, astfel incat, sistemul imunitar devine disfunctional; apoi, vor raspandi vorba in comunitate ca ei sunt cei care au actionat asupra ta, astfel incat sa te determine sa te duci la ei pentru dezlegare. Dar tehnica este aceeasi.

MISHLOVE: Cu alte cuvinte, spui ca a lucra cu aceste energii este ca si cum ai lucra cu electricitatea; nu are nimic de a face cu simtul eticii.

VILLOLDO: Absolut. Dar, din perspectiva noastra, care este logica si rationala, noi privim tehnicile crezand ca daca le vom aplica se va produce vindecarea. Si am vazut atatea cazuri in care oameni manati de cele mai bune intentii au inceput sa canalizeze energie pentru alte persoane si au sfarsit prin a face farmece, vrajitorii, ranindu-i pe ceilalti. Pentru ca nu tehnica este cea care conteaza; este vorba despre evolutie, etica si intentia persoanei care face vindecarea. Si daca privesti toate acestea din perspectiva samanului, a femininului, care nu este atat de rational sau logic, nu conteaza tehnica, ci nivelul vizionar si de constiinta pe care il aduci in procesul de vindecare

MISHLOVE: Intr-un anume fel, intentia pare a fi cruciala.

VILLOLDO: Intentia si integritatea.

MISHLOVE: Cu alte cuvinte, daca nu esti cu adevarat, in natura ta, o persoana care se daruieste, tehnicile pe care le-ai invatat nu vor vindeca cu adevarat.

VILLOLDO: Da. De exemplu, imi amintesc ca in urma cu cativa ani lucram cu oamenii mult mai direct. Am lucrat cu un numar de oameni care aveau cancer si care fusesera la un vindecator parapsihiholog, care punea mainile pe ei. Urmarea a fost ca metastaza s-a raspandit in tot corpul, pentru ca aceasta boala iubeste energia. Aici avem, din nou, un exemplu de incercare de a face vindecare spirituala dintr-o perspectiva medicala vestica, alopata. In loc sa luam zece miligrame de medicament, vom aplica mainile timp de zece minute, desi mai bine am cauta cauza acelei situatii.

MISHLOVE: Si cancerul a fost vindecat.

VILLOLDO: Exact. Cancerul s-a vindecat. Este important sa identifici cauzele, in ce fel de calatorie transformatoare trebuie sa mearga persoanele respective pentru a-si redobandi sanatatea, in ce masura pot acestea sa determine auto-vindecarea. Pentru ca in samanism toata vindecarea este auto-vindecare, si, dupa cum stii, orice vindecare adevarata este o auto-vindecare.

MISHLOVE: Deci, samanul are tendinta de a cauta cauza spirituala a bolii.

VILLOLDO: El cauta cauza spirituala si urmareste calatoria samanica pe care persoana ce trebuie vindecata trebuie sa o faca pentru a-si recupera sufletul. Samanii spun ca boala s-a instalat pentru ca ati pierdut o parte a sufletului vostru, undeva, in trecut. Poate fi vorba despre un moment in care ati suferit de spaima, de exemplu, iar sufletul vostru a plecat. Sau, ca sa traducem conform puterii noastre de intelegere, poate v-ati pierdut o parte a spiritului, o parte a esentei voastre, intr-o relatie in urma careia ati ramas frant; intr-un anume fel, v-ati pierdut o parte a fortei vietii; si este benefic sa va intoarceti in acel moment si sa va recuperati acea parte de suflet, inainte ca vindecarea deplina sa aiba loc.

MISHLOVE: Suna ca si cum am dobandi un anume simt al integritatii personale.

VILLOLDO: Nu. Este vorba despre integritatea sustinuta de un simt al responsabilitatii, nu numai in autovindecare, dar si in vindecarea Planetei, protejarea ei. Dar, am descoperit ca acest model despre care am vorbit, cuprinde roata vindecarii si cei patru pasi ai eliberarii de istoria noastra personala – lepadarea trecutului, astfel incat prezentul sa nu mai fie alterat de amintirile trecutului; confruntarea cu frica si cu teama de moarte si puterea de a pasi dincolo de acestea; comuniunea directa cu Divinitatea, accesarea nordului, intrarea in comuniune cu maestrii; renuntarea la a urma pasii altora, urmarea propriei directii, trairea experientei directe a comuniunii cu Divinitatea; apoi, accesarea estului, capacitatea de a fi vizionar, de a sustine imaginea posibilului, pentru voi, pentru comunitatea voastra, pentru specia voastra, pentru Planeta – la acest nivel, nu numai ca sunteti vindecati, dar deveniti un exemplu a ceea ce va deveni, probabil, specia noastra in viitor.

MISHLOVE: Samanii sunt adesea priviti ca vindecatori raniti si, deseori, in procesul de initiere, este necesara propria vindecare. Presupun ca pana ce nu vom actiona cu totii la acest nivel al cunoasterii adevarate, al puterii si curajului, pe care le-ai descris, suntem raniti cu totii, intr-un anume fel. Si toti suntem capabili sa ne ridicam la acest nivel, presupun, prin aceste practici (poate ca practici nu este cuvantul potrivit); prin aceasta intentie.

VILLOLDO: Dar, hai sa vedem un alt exemplu. Eu m-am specializat in psihologie, iar psihologia iti spune ca nu esti un om complet, pana cand nu iti rezolvi problemele cu mama si cu tatal, pana ce nu te reconciliezi cu mama ta si nu o ierti pentru ca te-a abandonat si te-a smuls de la sanul sau.... si toate aceste teorii complicate pe care le cream in jurul acestui subiect. Traditia samanica spune ca nu vei putea niciodata sa te reconciliezi in totalitate cu mama ta, pana ce nu te conectezi cu Marea Mama, cu Mama Pamant. Si nu vei rezolva niciodata problemele cu tatal tau, pana cand nu te conectezi Cu Tatal Ceresc, cu Marele Spirit. Iar samanii au ritualuri de tranzitie, care ne dau posibilitatea de a realiza aceste conexiuni cu Pamantul si de a invata cum sa gandim in mod global si planetar.

MISHLOVE: Am prins sensul si cred ca traditia samanica are, cu adevarat, un model mult mai evoluat de functionare optima a fiintei umane. In psihologie, vorbim de o fiinta umana bine adaptata, care se afla la o distanta ca de la cer la pamant, cred eu, de fiinta umana (barbat sau femeie) plina de putere despre care vorbesc samanii.

VILLOLDO: Da, categoric. Nu este vorba doar de o fiinta bine adaptata, ci de o fiinta care indrazneste sa isi valorifice sansa de a parea nebun. De fapt, eu ma gandesc adesea cum trebuie sa fi fost primul saman – acea prima femeie sau intaiul barbat care, probabil, s-au intors in tribul lor cu un bat aprins, pe care l-au luat dintr-un copac lovit de trasnet, aducand, astfel, focul in comunitatea lor. Circuitul neurologic al acelui om, circuitul creierului sau, s-a reconectat in acel moment, iar tribul sau trebuie sa fi facut un salt cuantic, ce nu s-a mai repetat in urmatorii mii si mii de ani. Si, in mod similar, samanul din trecut, profetul, vizionarul – era un individ care a reprezentat un exemplu pentru ceea ce ar fi putut deveni restul comunitatii peste mii si mii de ani. Ei au fost primii creatori ai miturilor, primii oameni de stiinta, primii observatori atenti ai naturii. Si, pe cata vreme noi am lucrat cu mintea umana de mai putin de un secol incoace, ei au facut acest lucru timp de sute de mii de ani.

MISHLOVE: Deci, in loc sa privim samanii ca pe un fel de vestigii ai unei lumi salbatice si primitive, tu ne sugerezi ca, de fapt, ei sunt vestitorii evolutiei viitoare a omenirii.

VILLOLDO: Absolut. Ei au dezvoltat metode si tehnici nu numai pentru a privi prin aceste fisuri dintre lumi, avand posibilitatea de a privi mecanismele destinului, dar, in procesul observarii acestora, dupa cum atesta mecanica, fizica cuantica, ei, intr-adevar, le pot influenta. Ei incep sa influenteze cursul destinului, iar astazi, dupa cum stii, avem o nevoie extraordinara de vizionari, de persoane care isi pot imagina un posibil viitor, nu viitorul probabil al poluarii si holocaustului nuclear, ci a ceea ce este posibil pentru noi.

MISHLOVE: Ei bine, pe masura ce incepem sa ne confruntam cu probleme ecologice globale, mie mi se pare ca viziunea samanului, in care noi actionam impreuna pentru vindecarea Planetei, intrand in legatura cu simtul nostru tribal de conectare, este o viziune foarte pozitiva pentru omenire.

VILLOLDO: Categoric, daca privim Pamantul ca pe o singura comunitate, care face parte dintr-o comunitate mai mare, si aceasta constientizare exista peste tot – in copaci, in rauri, in munti, in defilee, in marile canioane, dar si in spatiu si in alte comunitati ale unor fiinte mai evoluate decat noi, cu care ne aflam in stransa legatura si la care avem acces, atunci vom putea intra in dialog cu toate acestea.

MISHLOVE: In cultura vestica noi, tipic vorbind, consideram acest aspect ca fiind animism primitiv (spiritism primitiv), dar tu sugerezi ca ceea ce credem noi este, in realitate, o expresie a felului in care suntem noi deconectati, in prezent, de forta vietii, de propria putere.

VILLOLDO: Cuvantul animism este foarte interesant. Animism vine de la “anima”, sufletul, femininul, si se refera la un timp in care lumea era fermecatoare, cand copacii aveau spirite, cand norii aveau spirite si puteai vorbi cu ele, puteai dialoga si puteai interactiona cu ele. Iar prin revolutia noastra stiintifica si educatia simplificatoare pe care le-am avut, am creat o lume care nu mai este de loc incantatoare. Eu cred ca una dintre misiunile pe care le avem de indeplinit astazi este sa facem ca lumea sa fie din nou incantatoare. Si, asa cum spune Morris Berman in cartile sale, nu exista pericolul ca spiritele copacilor, norilor sau stancilor sa ne ia sufletele, intrucat noi suntem dincolo de aceste credinte. Creierul uman a evoluat la un nivel in care nu mai este nevoie sa navigheze in deriva pe marea superstitiilor, asa cum faceau stramosii nostri, pentru ca existau surse uriase de frica, la care am fost si noi expusi, pe care fie ca le numim diavol, fie spirite ale stancilor. Dar acum ne aflam in pozitia de a recunoaste magia Planetei pe care traim, magia propriilor noastre vieti.

MISHLOVE: Tu sugerezi ca, pentru a scapa de fricile noastre fata de aceste puteri psihice, noi am distrus farmecul vietii, in loc sa ne confruntam cu aceste frici in interiorul nostru, proces ce constituie, cu adevarat, arta unui saman.

VILLOLDO: Aceasta este calea, puterea samanului, chiar aici.

MISHLOVE: Alberto, a fost o adevarata placere sa fii aici, alaturi de mine. Trebuie sa iti spun ca admir modul in care ai reusit sa impletesti acest mod de viata stravechi, cu acela al unui cetatean international modern. Iti multumesc foarte mult.

VILLOLDO: Multumesc, Jeff.

sursa editura foryou

1 comments:

V. si pe aici:
http://altmarius.ning.com/profiles/blogs/despre-boala

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites