Thursday, February 5, 2009

OAMENII FERICITI NU CONSUMA


"Lucrez in publicitate: ei da, poluez universul. Sunt tipul care va vinde rahat. Ala de va face sa visati la lucruri pe care nu o sa le aveti niciodata, cer vesnic albastru, gagici care nu sunt niciodata nasoale, o fericire perfecta, retusata pe Photoshop. Imagini bibilite, muzica ultimul racnet. Apostolatul meu este sa va fac sa va curga balele. In profesia mea, nimeni nu va doreste fericirea, pentru ca oamenii fericiti nu consuma" (Frédéric Beigbeder) Conform statisticilor, un an si jumatate din viata ni-l petrecem urmarind reclame...iar restul consumand ceea ce vedem in reclame.
Pietro Guido, un consultant de marketing italian, care a scris o carte denumita "The No-Need Society", ne dezvaluie un mic secret: societatea este stimulate sa-si gaseasca noi si noi nevoi. Tot publicitatea creeaza modele si tipare. Cate femei nu s-au sinucis pentru ca nu arata ca fotomodele din reviste ? cati barbati nu au intrat in depresie, gandindu-se ca niciodata nu vor putea satisfacea sau domina asemenea femei. Multe si multi. Fara minte as zice, insa publicitatea imi da din nou o palma peste fata:

"Tu nu ti-ai cumparat ieri o noua pereche de cizme? Doar pentru ca le-ai vazut in picioarele lui Agyness Deyn si ai crezut ca ti-ai mai upgrada putin eul?".
Frédéric Beigbeder, scriitor si copywriter la agentia de publicitate Young and Rubicam, concediat in urma publicarii romanului "99 F", unul dintre romanele autobiografice, afirma ca si-a petrecut aproape toata viata mintind, atatand gelozia, durerea si nesatul, acestea fiind munitiile de care s-a folosit in creatiile sale publicitare. "Eu decretez ce este Adevarat, ce este Frumos, ce este Bun. Cu cat ma joc cu subconstientul vostru, cu atat veti fi mai supusi. Daca laud un iaurt pe peretii orasului vostru, va garantez ca o sa-l cumparati. Credeti ca veti discernamant, dar intr-o zi sau alta veti recunoaste produsul meu pe rafturile unui supermarket, si-l veti cumpara doar asa, ca sa-l gustati, cre-de-ti-ma!, imi cunosc eu schema."
"Esti si tu produsul unei epoci, ca si restul lumii. Tii la norme si la rigurozitatile societatii. Esti doar o oaie din turma mare. Asa, conformeaza-te, cumpara vopseaua noastra!" (Intorc cutia pe partea cealalta, pentru ca nu mi se pare normal sa vorbesc cu o tipa blonda de pe un ambalaj de vopsea de par) "En vogue: Gentle colour cream for your precious hair". Multumesc! Fiecare dintre noi devenim simpli produsi ai societatii. Produsi care cumpara produse. "In curand, tarile vor fi inlocuite cu companii. Nu vom mai fi cetateni ai unei natiuni, ci vom locui in marci: vom trai in Microsoftia sau in McDonaldlanda ; vom fi Calvin Klenieni ori Pradani."(adaptare dupa www.9am.ro)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites